10 برنامه اختصاصی برای حفاظت از منابع طبیعی را توضیح دهید


ساعت: 19:22
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813505

این موضوع در نشست مشترک قوه قضائیه با جهاد کشاورزی مطرح شد.

رئیس قوه قضائیه در نشست مشترک قوه قضائیه با وزارت جهاد کشاورزی 10 دستور کار مشخص برای حفاظت از منابع طبیعی را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در نشست مشترک قوه قضائیه با وزارت جهاد کشاورزی بر اهمیت «کشاورزی» و «خودکفایی در محصولات اساسی و استراتژیک» و ارتباط آن تاکید کرد. با استقلال سیاسی وی گفت: متأسفانه در سال های اخیر به مقوله «کشاورزی» به درستی و شاید در جهات مختلف پرداخته نشده است؛ البته اگر به اهمیت بخش کشاورزی برای رشد و توسعه اقتصادی توجه بیشتری می شد. نسبت به شرایط فعلی شرایط مساعدتری داشته اند.

رئیس قوه قضائیه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی، اراضی ملی و محیط زیست را از دیگر مقوله‌هایی دانست که در تلاش‌های شایسته و شایسته مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در این خصوص گفت: اگر در بحث حفاظت و صیانت است. منابع طبیعی، اراضی ملی و محیط زیست مورد توجه و تلاش بیشتری قرار گرفت.امروزه ما با مشکلات زیادی مانند فرسایش خاک و خشکسالی مواجه نیستیم.

رئیس قوه قضائیه پس از این جلسه پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک بین قوه قضائیه و وزارت جهاد کشاورزی با مسئولیت دادستان کل کشور برای حل مسائل و مشکلات حوزه منابع طبیعی و اراضی را مطرح کرد و گفت: منابع طبیعی و با برنامه و زمانبندی مدون برای رفع آنها گام برمی دارد.

رئیس کل دادگستری در ادامه به تشریح موضوعات و مقوله هایی پرداخت که می تواند در اولویت کمیسیون قضایی و وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد و در این راستا 10 برنامه مشخص روزانه از جمله تاکید بر جلوگیری از تصرف منابع طبیعی و اراضی ملی و… در اولویت‌بندی رسیدگی به تاخیرات پس از احداث ساختمان، «مستندسازی اراضی کشاورزی و غیر کشاورزی»، تشریفات کمیسیون رفع تداخل اراضی «تعیین حد نصاب و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی». “” اصلاح الگوی کشت و “مدل مصرف آب”، “انسداد گلوگاه ها و بسترهای مفسده در عرصه اراضی”، ” اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم برای کاهش تعداد دعاوی علنی منابع طبیعی و ملی”. اراضی “، تعیین تک مرجع برای صدور مجوز تغییر کاربری “، تعیین مصادیق تغییر کاربری و محصور کردن اراضی کشاورزی دژها و بدعت های غیرمجاز و لغو مصادره را ذکر کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت و اهمیت موضوع «سندگذاری اراضی کشاورزی و غیرکشاورزی» گفت: تلاش بیشتر و بهبود موانع این امر از جمله کار کمیسیون سازش؛ همانطور که گفته شد در صورت رفع نشدن مشکلات کار کمیسیون، صدور سند برای زمین کشاورزی غیرممکن خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در این خصوص در پاسخ به گزارش رئیس «سازمان ثبت اسناد» مبنی بر اختلاف دو سازمان در وزارت جهاد کشاورزی یعنی «سازمان اراضی» و «سازمان ثبت اسناد» منابع طبیعی» وی در تعیین نوع زمین گفت: جهاد کشاورزی باید اختلافات دو دستگاه زیرمجموعه خود را در کمیسیون های رفع تعارض اراضی حل کند تا مانع پیشرفت 100 درصدی طرح کاداستر نشود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مقوله «تعیین حد نصاب فنی و اقتصادی اراضی کشاورزی» و «جلوگیری از تکه تکه شدن اراضی کشاورزی» گفت: رئیس سازمان بازرسی و رئیس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدامات لازم را انجام می دهند. سازمان معتقد است در صورت عدم تغییر حد نصاب و جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی، امکان صدور سند برای این اراضی وجود نخواهد داشت. بنابراین لازم است کمیسیون مشترک قضایی و وزارت جهاد کشاورزی آسیب شناسی این موضوع را بررسی کرده و در صورت نیاز به اصلاح آیین نامه نسبت به انجام آن اقدام کنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت تغییر «الگوی کشت» و «الگوی مصرف آب» در زمین های کشاورزی و سابقه این موضوع پس از پایان جنگ، گفت: الزاماتی از جمله جلوگیری از پراکندگی زمین های کشاورزی وجود دارد. اراضی کشاورزی و تعیین حد نصاب آنها به گونه ای که مالکان این گونه اراضی با اعمال طرح های مکانیزه یا روش های دیگر نسبت به تغییر «طرح تصفیه» و «الگوی مصرف آب» اقدام کنند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه تاکنون موفق به «جلوگیری از تصرف منابع طبیعی و اراضی ملی» نشده ایم، گفت: باید اقدامات ویژه ای برای جلوگیری و جلوگیری از تصرف منابع طبیعی و اراضی ملی انجام شود. برای جلوگیری و رفع اشغال در اسرع وقت باید اقدام عاجل صورت گیرد. در این راستا کمیسیون مشترک قضایی و وزارت جهاد کشاورزی می توانند دستور کار رئیس و ضابطان ویژه قوه قضائیه را تعیین کنند و در صورت وجود خلأ قانونی در این زمینه به رفع این خلأ بپردازند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تخریب ابرویلا در حاشیه رودخانه چالوس که گزارش آن از صداوسیما پخش شد، گفت: و ناظران کتمان نمی کنند که اولا چرا ساخت چنین غیرقانونی انجام می شود. از ساخت بناها در بستر رودخانه جلوگیری نمی شود تا پس از مدتی هیچ اجبار قانونی برای تخریب آنها به قیمت تمام شده وجود نداشته باشد.

رئیس قوه قضائیه گفت: روال معمول به این صورت است که بنای مجلل یا تفرجگاهی مانند ویلا، هتل و رستوران پس از تصرف زمین یا تغییر هدف یا در حاشیه رودخانه ها با هزینه زیاد و با مصالح ساختمانی گران قیمت ساخته می شود. و سپس دستگاه های مربوطه برای تخریب و تخریب ساختمان، این یک رویه بسیار غیر منطقی و پرهزینه است که باید تغییر کند.

وی البته تاکید کرد: تخریب ساختمان ها و مقابله با متخلفان منابع طبیعی باید با قدرت و بدون خط قرمز ادامه یابد، اما پیشگیری یک اصل است و اولویت بیشتری دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه «انسداد گلوگاه‌ها و زمین‌های مفسده» را یکی از برنامه‌های مهمی دانست که در کمیسیون مشترک قوه قضائیه و وزارت جهاد کشاورزی قابل رسیدگی است. وزارت جهاد کشاورزی.

«تعیین مرجع واحد برای صدور مجوز تغییر کاربری» از دیگر محورهای قضات در نشست مشترک قوه قضائیه و وزارت جهاد کشاورزی بود که رئیس قاضی در این خصوص گفت: پس از آن باید از آنها استفاده شود. ، اگر ارگان یا مسئول دیگری اقدام به صدور مجوز کند جرم تلقی می شود حالا اهالی روستا و شورای شهر هم مجوز صادر می کنند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به آمار ارائه شده از سوی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبفای کشور مبنی بر کشف 17 هزار پرونده کیفری از این سازمان در دستگاه قضایی، گفت: کشاورزی اقدامات لازم و راهکارهایی در حال انجام است. کاهش تعداد دعاوی علنی مربوط به منابع طبیعی و اراضی ملی. در این راستا وزارت جهاد کشاورزی می تواند با فعال سازی دستگاه های تحقیقی و کارشناسی به قوه قضائیه در تسریع در رسیدگی کمک کند و ما در قوه قضائیه در صورت نیاز «دادگاه ویژه»، «قاضی ویژه» و حتی «موقت» تعیین خواهیم کرد. هدف گذاری “. موارد از یک ولسوالی یا ولایت به ولسوالی و ولایت دیگر.

رئیس قوه قضائیه در ادامه از موضوع «ساختمان در زمین کشاورزی» پرهیز کرد و با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی رئیس «سازمان امور اراضی» در این زمینه، گفت: باید به این نتیجه رسید که آیا انواع ساختمان های روی زمین کشاورزی مانند آیا این آغاز تغییر کاربری است؟ یا برخی از این دیوارکوب ها به دلایل ایمنی و امنیتی توسط مالکان و کشاورزان ساخته می شوند.

رسیدگی به اجرای تصمیمات قطعی صادره در خصوص تقویت بدعت های غیرقانونی و رفع مصادره که به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی بالغ بر 13 هزار مصوبه است. موضوع دیگری که رئیس قوه قضائیه بر آن تاکید کرد در کمیسیون مشترک قوه قضائیه و وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد.

رئیس کل دادگستری همچنین به ظرفیت های قانونی موجود در مدیریت اراضی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: استفاده از حداکثر ظرفیت قانونی کمیته مشترک قضایی و وزارت جهاد کشاورزی برای پیشرفت حفاظت از اراضی ملی و طبیعی ضروری است. برای استفاده و در صورت نیاز به تصویب و اصلاح قانون در این خصوص باید مقدمات در کمیسیون مذکور فراهم شود.

وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک قوه قضائیه و وزارت جهاد کشاورزی با ارائه گزارش خود از 20 هزار هکتار نهال زیتون کاشته شده بی مصرف که در اراضی کشاورزی کشور به ثمر نشسته است، گفت: چ. قوه قضائیه در خصوص حفاظت از بیت المال بلافاصله از مسئولان ذیربط در وزارت جهاد کشاورزی پرسید که کدام دستگاه و دستگاه مسئول تشخیص مفید بودن یا نبودن این نهال ها قبل از کاشت و ایجاد مراکزی است. تولید نهال استاندارد در کشور؟

پیگیری طرح 20 هزار هکتاری نهال معیوب تحت الشعاع نشست مشترک با وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید