10 درصد ظرفیت اردو صرف دانش آموزان می شود/ تشکیل اتاق فکر مشترک گردشگری با آموزش و پرورش


ساعت: 11:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۹
کد خبر: 1918984

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تنها از 10 درصد ظرفیت اردو برای دانش آموزان استفاده می شود، گفت: عمدا کلمه اردو را که اصطلاح نظامی است به سفر تحصیلی تبدیل کرده ایم. هدف این است که سفرهای علمی برای دانش آموزان آموزشی و لذت بخش باشد، بنابراین باید آنها را به کتاب های درسی متصل کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در نشست کمیته گردشگری خانه ایران با بیان اینکه باید از ظرفیت آموزش و پرورش برای رونق گردشگری داخلی استفاده کنیم، گفت: حدود 15 میلیون دانش آموز و 2.5 میلیون معلم شاغل و بازنشسته عضویت دارند. خانواده آموزشی هستند که اگر از آنها برای توسعه گردشگری و گسترش فرهنگ آن در بین خانواده ها استفاده شود، شاهد اتفاقات مهمی در این زمینه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تنها از 10 درصد ظرفیت اردو برای دانش آموزان استفاده می شود، ادامه داد: عمدا کلمه اردو را که یک اصطلاح نظامی است به سفر آموزشی تبدیل کردیم. هدف این است که سفرهای علمی برای دانش آموزان آموزشی و لذت بخش باشد، بنابراین باید آنها را به کتاب های درسی متصل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بازدهی سرمایه گذاری در آموزش و پرورش نسبت به سایر بخش ها بسیار بیشتر است، گفت: بیش از 100 هنرستان در حوزه گردشگری داریم، هیچ یک از فارغ التحصیلان بیکار نیستند، 350 کمپ به مساحت داریم. 57 هزار هکتار در بهترین مناطق کشور و شبکه شاد در آموزش و پرورش داریم که چندین میلیون نفر به صورت آنلاین از آن استفاده می کنند. از این ظرفیت ها می توان به خوبی برای آموزش و گردشگری استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باید دانش آموزان را به سمتی سوق دهیم که خانواده ها را به سفر تشویق کنیم. بچه ها به سرعت یاد می گیرند و می توانند در سفر دیگران راهنما باشند و وقتی این اتفاق بیفتد ما به هدف خود رسیده ایم.

نوری با اشاره به وجود بندهایی در رابطه با سفر راهیان نور در برنامه ششم توسعه گفت: معتقدم باید سفرهای راهیان نور را نیز در برنامه هفتم لحاظ کنیم.

علی اکبر عبدالملکی، رئیس کمیته گردشگری مجلس نمایندگان ایران نیز تاکید کرد: کمیته گردشگری با 16 کمیته تخصصی آماده تشکیل اتاق فکر مشترک با آموزش و پرورش در راستای توسعه صنعت گردشگری است.

علی چاگرند، معاون کمیته ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: اتاق ایران در جریان تدوین برنامه هفتم توسعه، به وزارتخانه ها پیشنهاد کرد که ارتباط خود را با بخش خصوصی تقویت کنند. برای انتخاب افراد و مشاوران بخش خصوصی. : باید فضای آموزشی را به سمتی سوق دهیم که دانش آموزان با کارآفرینی و اقتصاد آشنا شوند.

وی افزود: از شما می خواهیم که پیوند صنعت و تجارت را یک قدم جلوتر از دانشگاه بردارید و پیوند صنعت دانشجویان را برقرار کنید. این اقدام می تواند در قالب تفاهم نامه ای بین اتاق ایران و آموزش و پرورش پیگیری شود. در اتاق ایرانیان می توانیم بازدیدهای خوبی از صنایع موفق و جلسات با کارآفرینان برتر برای دانشجویان برگزار کنیم.

تیموری، مشاور کمیته گردشگری خانه ایران نیز با اشاره به وجود سطح شناختی از گردشگری و برخی فعالیت‌های غیرحرفه‌ای در این بخش، گفت: بحث گردشگری باید زودتر و قبل از ورود به دانشگاه در مدارس مطرح شود. دسته گردشگری و موضوعات مرتبط به عنوان عنوان درس باید در کتاب های درسی گنجانده شود.

وی با تاکید بر لزوم تلفیق آموزش های نظری و عملی افزود: اگر بتوانیم هنرستان های ترکیبی در حوزه گردشگری ایجاد کنیم تا دانش آموزان بخش تئوری را از اساتید و بخش عملی را در محیط های مرتبط مانند هتل ها و غیره تجربه کنند. این امر کمک زیادی به رشد این بخش خواهد کرد.

وی با اشاره به اسکان معلمان در مدارس در ایام تعطیلات و مسافرت، ادامه داد: اگر ترتیبی دهید که کادر آموزشی از طریق کمیسیون گردشگری به اقامتگاه ها و مهمانسرای های رسمی مرتبط شوند، به اقتصاد این بخش ها کمک زیادی می شود و کیفیت اسکان معلمان افزایش می یابد.

مجیدی از پژوهشکده شورای تحلیل امکان سنجی نیز با اشاره به اینکه گردشگری برای اولین بار در سیاست های کلی برنامه هفتم قرار گرفته است، اظهار داشت: ظرفیت آموزش برای فعال سازی گردشگری داخلی بسیار مهم است. ما آماده ایم تا در مرکز پژوهش های مجمع به فعال سازی این ظرفیت کمک کنیم. اگر واقعا دولت نقش اتاق های سه تخته را در نظر بگیرد و از ظرفیت آنها استفاده کند، می توان به توسعه گردشگری امیدوار بود.

کیانپور رئیس کمیته گردشگری غذایی اتاق ایران نیز سه پیشنهاد برای استفاده از ظرفیت آموزش در توسعه گردشگری ارائه کرد و گفت: بسته گردشگری دانش آموزی به نام رسا، ایجاد مرکز ترکیبی کارآفرینی و نوآوری با نشاط جامعه و ایجاد برنامه ای نوین عصرانه در حوزه دانشجویی با عنوان «من می توانم» که همگی با کمک و حمایت کمیسیون گردشگری اتاق ایران می تواند در دستور کار آموزش و توسعه صنعت گردشگری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید