استفاده از ظرفیت اتاق های فکر باید به ادبیات استاندارد دولتی تبدیل شود

ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922785

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت اتاق های فکر باید به ادبیات رایج دولت تبدیل شود، گفت: اتاق های فکر فعال در کشور سرمایه بزرگی برای تعریف مشکلات، ایده ها و حل مشکلات کشور هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر معاون اول رئیس جمهور در نشستی دو ساعته با مدیران 16 اتاق فکر اقتصادی فعال در کشور به بررسی مسائل روز اقتصادی پرداخت و ایده ها و پیشنهادات آنها را برای حل چالش های پیش رو بررسی کرد.

محمد محبر در این نشست که صبح امروز (یکشنبه) برگزار شد، با تاکید بر اینکه اندیشکده های فعال کشور قطب و سرمایه بزرگی برای تعریف مشکلات و ایده ها و همچنین رفع مشکلات کشور هستند، اظهار داشت: نیروهای دلسوز، فرهیخته و جوان دانشگاهی هستند. نعمت بزرگی هستند، آنها را حلال مشکلات دولت و کشور می دانند.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر ظرفیت عظیم اتاق های فکر در دولت ها و کشور مغفول مانده است، افزود: استفاده از ظرفیت اتاق های فکر باید به ادبیات رایج دولتی تبدیل شود. به همین دلیل، تشکیل اندیشکده‌های اقتصادی برای گسترش تعامل و ارتباط با دستگاه‌های دولتی به‌ویژه با وزارتخانه‌ها از اهمیت اساسی برخوردار است و باید با ایجاد ساختار تخصصی و گروه‌بندی اتاق‌های فکر، مشکلات موجود را در قالب یک برنامه ارائه کرد. روش موضوعی و راهکارها و پیشنهادات این اتاق فکرها مورد توجه قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اقدامات بزرگی در حوزه ترانزیت، سرمایه گذاری، معدن و مسکن در دولت انجام شده است و باید از دیدگاه ها و نظرات کنونی اندیشکده های دلسوز و دغدغه مند به عنوان یک مرکز هوشمند در یک کشور استفاده شود. که این اقدامات کارشناسی و کنترل شود و بهبود یابد.

این مخبر یکی از کمبودهای جدی را عدم فعالیت بخش خصوصی در کشور خواند و تاکید کرد: در سال های اخیر بخش خصوصی انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در کشور نداشت و انتظار می رود اتاق های فکر فعال باشند. به عنوان واسطه بین دولت و بخش خصوصی. همچنین اتاق های فکر باید نسخه عملیاتی مسائل جاری مانند ارز، انرژی و مسکن را در اختیار دولت قرار دهند و قطعا از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.

در این نشست مدیران اندیشکده ها به تبیین و تشریح نظرات، رویکردها و دغدغه های خود در حوزه های مختلف از جمله دیپلماسی اقتصادی، اقتصاد دریایی، شکاف مالیاتی، آسیب شناسی فعالیت ها و نهادهای دولتی، اقتصاد دیجیتال، عدم تعادل انرژی، توسعه سواحل پرداختند. مدل‌های تولید مسکن برای دهک‌های پایین، امنیت غذایی، ترانزیت، هاب هوایی و توسعه معادن را مورد بحث و بررسی قرار دادند و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید