10 مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای ساماندهی بازار سرمایه

ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793492

وزیر اقتصاد 10 مصوبه نهایی شورای اقتصاد دولت برای ساماندهی بازار سرمایه را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان خاندوزی شب گذشته (یکشنبه) پس از پایان جلسه ستاد اقتصادی در گفتگوی زنده با شبکه خبر به تشریح 10 تصمیم مهم اقتصادی اتخاذ شده در این جلسه با محوریت بازار سرمایه پرداخت و گفت: بسته پیشنهادی برای حمایت از بازار سرمایه با حضور رئیس جمهور و با اکثریت مطلق آرا در ستاد اقتصادی دولت به شرح زیر تصویب شد که نشان از اراده جدی دولت برای سودآوری تولید و صنعت بورس و چشم انداز نویدبخش بازار دارد:

1- در سال 1401 سقف قیمت گاز منبع پتروشیمی معادل گاز صادراتی و حداکثر پنج هزار تن در نظر گرفته شد. همچنین سقف سوخت گاز برای صنایعی مانند فولاد و پالایشگاه ها معادل 40 درصد قیمت خوراک پتروشیمی ها و حداکثر 2000 تن است، لازم به ذکر است قیمت گاز مصرفی در سایر صنایع از جمله سیمان در نظر گرفته شده است. 10 درصد قیمت خوراک پتروشیمی ها.

2- مالیات شرکت های تولیدی پنج واحد درصد کاهش می یابد.

3- در سال 1401 فرمول حقوق معادن دولتی در اقتصاد ایران تغییر نمی کند.

4- معادل مالیات ناشی از نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه جهت تقویت صندوق تثبیت و حفظ بورس به آن پرداخت شود.

5- علاوه بر اوراق قبلی، مبلغ 30 هزار میلیارد تن برای افزایش سرمایه باید به صندوق تثبیت اختصاص یابد که ناگفته نماند در لایحه بودجه 1401 نیاز به شفاف سازی دارد.

6 تا 10 درصد وجوه دریافتی از عرضه اولیه سهام دولتی برای عرضه در بازار همان سهام به منظور حمایت از آنها اختصاص می یابد.

7- انتشار اوراق دولتی در بازار با رعایت نسبت 50 درصدی ورودی نقدینگی به بازار سرمایه بوده که قرار است به صورت ماهانه انجام شود اما این موضوع به میزان نقدینگی بستگی دارد. ورود به بازار سهام

8- بانک مرکزی موظف شد نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانک ها و موسسات اعتباری را حداقل 90 درصد نرخ ارز در سامانه نیما در 6 ماه گذشته گزارش کند.

9- حضور رئیس سازمان بورس در جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و همچنین کمیسیون بند «هـ» تبصره 5 که در آن تصمیم گیری در مورد عرضه اوراق بهادار دولتی اتخاذ می شود. .

10- بانک مرکزی موظف است با مداخله فعال در بازار بین بانکی و خرید اوراق بهادار در بازار ثانویه، متوسط ​​نرخ سود در بازار بین بانکی را 20 درصد مدیریت کند.

هندوزی در پایان گفت: در مجموع 10 تصمیم حاکی از حمایت دولت از بازار سرمایه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید