2 میلیون و 700 هزار ساختمان ناپایدار در کشور وجود دارد


ساعت: 17:23
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1920113

2 میلیون و 700 هزار ساختمان ناپایدار در کشور وجود دارد که اگر روی نوسازی آنها تمرکز نکنیم، بم دوم دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مفا رسا; نشست سفیران باز افرینی با ارتباط زنده تصویری با وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز به مناسبت گرامیداشت 14 دی ماه «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی» برگزار شد.


سازندگان مسکن انبوه باید در ساخت و ساز دقت بیشتری داشته باشند

مصطفی زینت بخش در این جلسه با اشاره به زلزله بم گفت: این زلزله در شهر بم اتفاق نادری بود چرا که در مدت 12 ثانیه شهر بم را به قدری ویران کرد که جز ویرانه چیزی باقی نماند و متاسفانه نزدیک به 40 هزار نفر مردم در این حادثه جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه اولین بار پس از زلزله سال 1381 است که طرح های نوسازی و مقاوم سازی مطرح می شود، افزود: ای کاش پس از زلزله منجیل، رودبار و طبس سفیری به بم اعزام می شد و تذکرات لازم را می داد.

سفیر نوسازی، بهسازی و بازسازی شهر بم گفت: این زلزله اگرچه عواقب و بلاهایی داشت اما برکاتی هم به همراه داشت. چون شهری به کارگاه و مدرسه تبدیل شد و از تمام استان ها و حتی برخی کشورها وارد این شهر شدند و در نهایت آیین نامه مقررات و مقررات ملی ساختمان 2800 را تغییر دادند.

زینت بخش ادامه داد: انبوه سازان باید دقت خود را به اندازه قلاب میلگرد افزایش دهند.

وی بیان کرد: سازه ها از نظر ظاهری بتنی هستند و ظاهر زیبایی دارند اما در صورت رعایت نکردن اصول موجود در آنها در اثر زلزله درزهای سازه سست شده و ساختمان فرو می ریزد.

سفیر نوسازی، تجهیز و بازسازی شهر بم بر لزوم اطلاع رسانی به مردم و عموم مردم تاکید کرد و گفت: چرا که هر جا مردم کار کنند دقت در ساخت و ساز به حد قابل توجهی می رسد.

وی با بیان اینکه در دنیا هنوز علم ژئوتکنیک و لرزه نگاری بیش از چند دقیقه نمی تواند زلزله را پیش بینی کند، تصریح کرد: ما می دانیم که می توان بام را با توجه به دستور مقام معظم رهبری تقویت کرد تا با رعایت اصول از آسیب جلوگیری کنیم. ساخت و ساز

اگر مسکن در کشور تعمیر نشود، بمب دوم دوباره اتفاق می افتد

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این نشست اظهار داشت: طرحی که امروز تدوین شد حاصل برنامه ریزی هایی است که از خرداد ماه امسال انجام شده است.

وی افزود: 35 نفر از فرهیختگان بم در اقدامی جهادی برای ساختن ایرانی قدرتمند و این مردم فهمیدند که بیش از 2 میلیون و 700 هزار ساختمان ناپایدار در کشورمان داریم و اگر نوسازی صورت نگیرد ممکن است بم دوم دوباره اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اذعان داشت: میزبان این رویداد بزرگ شهرداران 105 شهر بزرگ به دلیل مشارکت گسترده شهرداری ها در این برنامه هستند.

وی گفت: 65 شهر دارای ساختمان ناپایدار نیز برای این نشست انتخاب شده اند، لذا صمیمانه از سازندگان مسکن درخواست می شود با نهایت دقت نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید