200 روستا در خراسان شمالی نیازمند بازنگری در طرح هادی هستند/ منابع اعتباری برای اجرای این طرح محدود است.

ساعت: 11:12
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792327

معاون توسعه روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی:

علی اکبر صابری با برشمردن تعداد روستاهای مورد بازنگری طرح هادی 200 روستا گفت: 10 سال از تدوین طرح هادی در بسیاری از روستاهای استان می گذرد اما تخصیص اعتبار مورد نیاز برای بازنگری طرح انجام شده است. توسط کمیسیون شهرسازی اینطور نبود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر صابری معاون توسعه روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصرترک با اشاره به وجود 722 روستای بالای 20 خانوار در استان گفت: جمعیت هدف این طرح هادی 50 درصد است. از آنها برآورده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای طرح هادی در روستاهای بزرگ استان آغاز شد، بر این اساس 70 درصد جمعیت روستاهای استان تحت پوشش طرح هادی قرار دارند.

صابری با بیان اینکه مطالعات پروژه هادی در پایان برنامه پنجم و در سال 94 به پایان رسید، افزود: مطالعات پروژه در تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان انجام شد و سپس پروژه هایی که افق 10 ساله آنها منقضی شده است. بررسی می شود، بسته به اینکه منابع اعتباری از طریق رتبه های کشوری و استانی اجرا می شود.

این مقام مسئول تعداد روستاهای بازنگری طرح هادی 200 روستا گفت: 10 سال از طرح هادی برای بسیاری از روستاهای استان می گذرد اما تخصیص اعتبار مورد نیاز برای بازنگری این طرح توسط شهرستان انجام شده است. کمیسیون برنامه ریزی بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که توسعه روستاها در این صورت امکان تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی خارج از روستاها وجود دارد، تصریح کرد: چندین هکتار زمین در افق 10 ساله طرح هادی نیاز است. برای روستا

صابری ادامه داد: اراضی در نظر گرفته شده برای توسعه طرح هادی در روستاها از اراضی ملی است که در راستای اراضی ملی برگرفته از منابع طبیعی تهیه شده و برای احداث تسهیلات بانکی در این اراضی در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه روستایی بنیاد مسکن خراسان شمالی گفت: در اطراف برخی روستاها اراضی ملی وجود ندارد بنابراین با هماهنگی جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی کم بازده به منطقه طرح هادی الحاق می شود.

صابری یادآور شد: ممکن است فرد موردی در حاشیه روستا، زمین قابل الحاق به طرح هادی داشته باشد که طی بازدید کمیته فنی و در صورت تایید موافقت با پرداخت هزینه تبصره یک تغییر قانون می شود. از جهاد کشاورزی استفاده کنید و هر از چند گاهی یک قطعه شخصی وصل کنید و بتوانید ساخت و ساز را انجام دهید.

این مسئول با بیان اینکه در حاشیه روستاها نمونه هایی در حال انجام است و غیرمجاز نیست، گفت: الحاق صورت گرفته است.

وی گفت: در ابتدای هر سال فرماندار هر شهرستان که ریاست کمیته برنامه ریزی شهرستان را بر عهده دارد وام عمرانی شهر را توزیع می کند و طبق قانون باید هشت درصد از وام های شهری به تهیه و اجرای طرح جامع اختصاص یابد.

صابری با اشاره به اینکه بازدید از روستاها برای بررسی طرح هادی جاری انجام می شود، گفت: سال گذشته 22 روستا برای بررسی طرح هادی در دستور کار قرار گرفت که در مراحل پایانی تکمیل و از ابتدای امسال در دستور کار قرار گرفت. سال 45 روستا وجود دارد.» آنها در حال انجام بازرسی هستند که در مرحله قرارداد، تأمین مالی، نقشه برداری است.

وی افزود: در حال حاضر 100 میلیون تن مسکن با کارمزد پنج درصد و پرداخت 20 ساله در قالب طرح هادی بین روستاییان توزیع می شود که بر اساس طرح های جدید افزایش وام به 200 میلیون تن در دستور کار قرار گرفته است. .

این مسئول یادآور شد: برای اجرای طرح هادی برابر طرح مصوب روستا با مشارکت مردم، شورا و مدیریت دهیاری، بازگشایی معابر و عقب نشینی ها انجام می شود.

وی ادامه داد: طرح جامع دو ساله تعریف شده است که در سال اول محورها آزاد است و در سال دوم زیرسازی، انبوه و آسفالت انجام می شود.

صابری افزود: اخیراً المانی به نام دیوارسازی اضافه شده که برای احیای روستا و حفظ سنت ها و ساخت و سازهای سنتی با الگوی شهری، نی و دیوار سنگی در پای دیوارها ساخته شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به محدود بودن منابع اعتباری و اجرای طرح‌های هادی با این اعتبار، از دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و مردم می‌خواهیم در حفظ و نگهداری اقدامات انجام شده برای اطمینان از عمر مفید پروژه کوشا باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید