23 هزار هکتار گلخانه در کشور فعال است/ 50 درصد درآمد ارزی بخش کشاورزی از باغات است.


ساعت: 09:03
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1893919

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مساحت باغات کشور سه میلیون هکتار است در حالی که 23 هزار هکتار گلخانه فعال در کشور داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی برومندی معاون وزیر جهاد کشاورزی عصر سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: مساحت باغات کشور سه میلیون هکتار است در حالی که 23 هزار هکتار داریم. هکتار از گلخانه های فعال در کشور.

برومندی با اشاره به اینکه مجموع تولید محصولات باغی علاوه بر کشت گیاهان دارویی 25 میلیون و 700 هزار تن است، گفت: 260 هزار هکتار گیاهان دارویی در کشور کشت می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 20 درصد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی مربوط به باغبانی است، گفت: 37 درصد از اشتغال کشور نیز مربوط به این بخش است.

به گفته برومندی، 50 درصد درآمدهای ارزی بخش کشاورزی نیز مربوط به باغداری است.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: ایران در 31 محصول باغی رتبه 1 تا 8 جهان را دارد.

واردات موز به کشور 450 میلیون دلار

برومندی با اشاره به اینکه در تولید میوه و محصولات باغی به جز 4 میوه موز، انبه، آناناس و نارگیل به خودکفایی رسیده ایم، گفت: سال گذشته 450 میلیون دلار موز وارد کشور شد که حجم این موز. واردات حدود 600 هزار تن موز بود.

به گفته وی، در سال گذشته 75 هزار تن انبه، 7 هزار و 200 تن آناناس و 16 هزار و 500 تن نارگیل وارد کشور شده است.

برومندی در بخشی دیگر از سخنان خود سرانه مصرف میوه کشور را 150 کیلوگرم در سال عنوان کرد و گفت: اگر این عدد را در جمعیت 85 میلیونی ایران ضرب کنیم و میانگین قیمت هر کیلوگرم میوه را 15 هزار تومان در نظر بگیریم. می توان دید که باغداران ایرانی سالانه بیش از 200 هزار میلیارد تومان تولید می کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود 50 هزار میلیارد تومان در حوزه باغبانی سرمایه گذاری شده است، گفت: این سرمایه گذاری برای حدود 100 هزار نفر شغل ایجاد می کند، این در حالی است که دولت 10 هزار میلیارد تومان از این سرمایه گذاری را هزینه می کند. در هفته سرمایه گذاری ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای 10 هزار نفر شغل ایجاد می کند.

3 هزار و 560 هکتار گلخانه در کشور کشف شده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 3560 هکتار گلخانه در کشور افتتاح شده است.

وی همچنین از صادرات مرکبات ایرانی به چین برای اولین بار خبر داد و گفت: از سال گذشته تلاش های زیادی در عرصه بین المللی و تجارت بین المللی انجام شده و در یک مورد چینی ها درخواست صادرات ایرانی را داشتند. مرکبات و لیموترش به این کشور می رسد که در تاریخ باغبانی کشور بی سابقه است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به تولید نهال گواهی شده در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی تولید نهال گواهی شده است که با جدیت پیگیر آن هستیم.

وی همچنین به کاهش تولید پسته در سال جاری اشاره کرد و گفت: کاهش تولید پسته نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است اما چندان چشمگیر نیست به طوری که سال گذشته 280 هزار تن تولید داشتیم اما امسال حدودا خواهند داشت. 230 هزار تن تولید.

برومندی بر اهمیت توسعه مکانیزاسیون در حوزه باغبانی تاکید کرد و گفت: نسبت مکانیزاسیون در کشورهای پیشرفته 4.5 تا 5 اسب بخار در هکتار است اما در کشور ما نسبت مکانیزاسیون از 2.2 فراتر رفته و در حال حاضر 25 هزار تراکتور وجود دارد. باغ های روستایی وجود دارد.

75 میلیارد تومان اعتبار در قالب احیا و توسعه باغات اعطا شد

وی احیاء و توسعه باغات چای در کشور را نیز برشمرد و افزود: از 26 هزار هکتار باغ چای گیلان 10 هزار هکتار از چرخه تولید خارج و به باغ های کلبه ای و غیره تبدیل شد که از این امر جلوگیری کردیم.

برومندی با اشاره به اینکه در سال 70 هزار تن چای وارد و 30 هزار تن چای تولید می شود، گفت: 75 میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری در قالب اصلاح و احیا و توسعه باغات داده شده است و پیش بینی می شود با میزان واردات چای 20 هزار تن کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید