330 کیلومتر تا درمان / نسبت مردم پنج شهر جنوبی کرمان در شاخص پزشکان متخصص صفر است.


ساعت: 11:56
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888210

نسبت مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در شاخص پزشکان متخصص نسبت به میانگین کشوری صفر است و این در حالی است که به ازای هر هزار نفر در کشور یک پزشک متخصص وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرنگار راه آرمان از رودبار جنوب، مقیم دیرینه ایران «دکتر» نبوده و فقط «دکتر» بوده و آن هم نادر است. گاهی در شهر یا استان دیگر. یافتن یک پزشک برای تشخیص درد و تجویز دارو نیاز به سفر یا انتظار دارد. این برای بیمار رنج مضاعف بود.

پس از گذشت سال ها از این معضل، سوال اصلی همچنان بی پاسخ مانده است که چرا با وجود توسعه زیرساخت های بهداشتی، امکانات مدرن پزشکی و حضور بهترین تیم های تخصصی در زمینه های مختلف که مورد تاکید مسئولان مربوطه است، برخی بیماران در جنوب کرمان به تحمل ادامه بده به دلیل شرایط سخت مالی به مرکز استان و حتی بیشتر از آن به استان های یزد، تهران و شیراز سفر می کنند و پیگیر درمان خود می شوند؟».

این سوال نه تنها در حوزه درمان، بلکه در همه حوزه ها مطرح است که چرا آمار و گزارش های رسمی ارتباط مستقیمی با زندگی واقعی مردم ندارد؟

چه نوع بيماري هست كه به دليل هزينه رفت و آمد و رنج اسكان براي خود و خانواده اش امكانات و پزشك متخصص لازم را نداشته باشد تا صدها كيلومتر دورتر از خانه و خانواده درمانش را انجام دهد؟

شهروندان مناطق صعب العبور کوه نمک بخش رودبار جنوبی شب و روز را نمی شناسند و برای نیازهای پزشکی و ناراحتی های قلبی باید به مرکز استان که 470 کیلومتر فاصله دارد مراجعه کنند.

البته به گفته مسئولان شاید برای افرادی که در شهر زندگی می کنند و وسایل رفت و آمد دارند راه زیادی نباشد، اما آن پیرمردها و پیرزن های روستا با قامت خمیده چه گناهی به شهر کردند. درد لاعلاج؟ باید با جان و دل بر مسیر پر پیچ و خم روستا و دست اندازهای جاده زهکلوت به رودبار جنوب غلبه کنند و با ورود به شهر به دلیل نبود پزشک متخصص و پزشک متخصص دردی دوایی نیست. تجهیزات تشخیص درد!

جنوب کرمان در حوزه بهداشت و درمان عقب ماندگی تاریخی دارد

محمدمهدی فداکار استاندار کرمان هشتم خردادماه سال جاری در جلسه هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به جمعیت زیاد نیازمندان خدمات درمانی در جنوب کرمان گفت: : این منطقه دارای عقب ماندگی تاریخی در زمینه بهداشت و درمان است.

وی ادامه داد: البته دولت در سال های اخیر کارهای بزرگی در این زمینه انجام داده است که استقلال دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و تقویت منطقه از این نظر است.

وی تصریح کرد: حوزه بهداشت و درمان می تواند رضایت یا نارضایتی شدیدی را در جامعه ایجاد کند و این حوزه متاثر از خدمات اجتماعی است.

درد نظام سلامت قدیم در جنوب کرمان

پنج شهر جنوبی کرمان در شاخص پزشکان متخصص از میانگین کشوری عقب هستند، این در حالی است که شاخص پزشکان متخصص در این منطقه صفر درصد در هزار نفر است و کشور به ازای هر هزار نفر یک پزشک متخصص دارد. همچنین در بخش عمومی کشور به طور متوسط ​​به ازای هر هزار نفر یک پزشک عمومی وجود دارد که این رقم در جنوب کرمان کمتر از نیم درصد است.


البته علاوه بر کمبود پزشک متخصص در رودبار جنوبی، معمولاً پزشکان در سال های اول خدمت در این منطقه مشغول به کار می شوند، اما پس از چند سال به شهرستان جیرفت و مرکز استان کوچ مهاجرت می کنند. نمونه های زیادی در این زمینه وجود دارد که شهروندان این شهر حتی برای یافتن آنها به استان های دیگر سفر می کنند.

بیماران جنوب شرقی در مورد رنج و دلایل سفر صحبت می کنند

خدابخش و معصومه سک با قدرت و سختی به مرکز شهر رسیده بودند تا مرهمی برای درد فرزندشان بیابند.

او از یکی از روستاهای دورافتاده می آید و از آنجایی که اتوبوس صبح زود به سمت مرکز روستا حرکت می کند، عصر موفق می شود خود را به مرکز شهر برساند.

هدابخش سرش را بین دستانش فشار می دهد. دقایقی می گذرد و به او اطلاع می دهند که باید فرزندش را برای مداوا نزد پزشک متخصص در مرکز استان ببرد. هدبخش متعجب و گیج شده و با اخم می گوید: با این وضعیت کرونا چطور بروم کرمان؟ با هزار سختی موفق شدم از روستا تا کهنوج به کرمان بیایم.

فاصله تا درمان 330 کیلومتر

این شهروند رودباری به خبرنگار ما می گوید: برای مداوای فرزندم بارها مجبور شدم به کرمان بروم، هزینه های سفر بیشتر از درمان است.

این شهروند رودباری گفت: مادرم نیز بیماری روانی دارد که به خاطر آن باید مخارج و مصائب سفر را به دوش بکشد و خواهرش نیز چند روزی از جان خود دست بکشد و او را در این سفر دردناک همراهی کند.

ارجاع بیماران برای ادامه درمان به شهرهای همجوار تنها خدمات کادر درمانی است

سنجری یکی دیگر از شهروندان جنوب کرمان به خبرنگار ما گفت: چرا با گذشت بیش از 45 سال از انقلاب اسلامی تنها بیمارستان جنوب کرمان با وجود اینکه متخصص ارتوپدی دارد اما هنوز امکانات و تجهیزات لازم برای شکستگی و گچ گیری را ندارد. از مردم این 5 شهر جنوبی کرمان.

وی گفت: تنها بیمارستان فوق مدرن طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان کهنوج واقع شده است و هر هفته تعداد زیادی از بیماران تصادفی و شکستگی دست و پا در جنوب کرمان به این بیمارستان مراجعه می کنند و تنها خدمت رسانی کادر درمانی شما باید بیماران را به بیمارستان های بندرعباس، جیرفت و کرمان معرفی کنند.

این در حالی است که رودبار جنوب کرمان و دلقان سیستان و بلوچستان از جمله شهرهای پرجمعیتی هستند که کمترین سهم را از نظام سلامت دارند، این حقیقت تلخ را می توان با مراجعه گذرا به ساختمان پزشکی در سه راهی طهماسب کرمان متوجه شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید