34 دشت آبی خراسان رضوی در وضعیت ممنوعه و بحرانی


ساعت: 10:27
تاریخ انتشار: 1401/04/15
کد خبر: 1881181

مدیرکل آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد؛

جوادی با بیان اینکه مدیریت منابع آبی تنها با مشارکت و همکاری مردم و دست اندرکاران حوزه کشاورزی امکان پذیر است، گفت: خراسان رضوی بالغ بر 37 مجموعه آبی دارد که 34 مورد آن در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند. و با محدودیت های محصول مواجه هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; جعفر جوادی مدیرعامل سازمان آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی بعدازظهر دیروز در نشست بررسی چالش های آب و کشاورزی که در سالن همایش های آموزش عالی کاشمر برگزار شد، با اشاره به وجود 34 دشت ممنوعه و بحرانی از 37 دشت استان اظهار داشت: خراسان رضوی بالغ بر 37 دشت آبی دارد که از این تعداد 34 دشت در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند و با محدودیت برداشت مواجه هستند.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب تنها با مشارکت و همکاری مردم و بهره برداران در بخش کشاورزی امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی جامعی برای استفاده از آب های سطحی و بارندگی داشته باشیم تا بتوانیم جلوگیری از تبخیر آب از سطح سدها و نیز پرهیز از حوضچه های ذخیره آب.

مدیرعامل سازمان آب و خاک جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در جهاد کشاورزی معتقدیم باید خود را با منابع موجود تطبیق دهیم، تصریح کرد: باید از همین منابع موجود برای آب مورد نیاز برای تولید پایدار، اشتغال استفاده کنیم. و امنیت غذایی برای تامین امنیت اجتماعی و رضایت عمومی مردم.


بیش از 14 هزار نفر در کشمیر به طور مستقیم در بخش کشاورزی اشتغال دارند

در این جلسه محمد شاه زی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با بیان اینکه جهاد کشاورزی جدا از منابع طبیعی شهرستان در مدیریت منابع آبی موجود به صورت دغدغه مند وارد شده است اذعان داشت: بیش از 14 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم در حوزه کشاورزی مشغول به کار هستند. .

وی با اشاره به وجود مالکان خرد در اراضی شهرستان کاشمر که در استفاده از سیستم های نوین آبیاری با مشکلات زیادی مواجه است، عنوان کرد: در زمره شهرستان های پیشرو در حوزه آبخیزداری قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با تاکید بر اینکه استفاده بهینه از طرح های حوضه آب باعث تقویت آب های زیرزمینی می شود که می تواند از فرونشست زمین جلوگیری کند، تصریح کرد: تغییر الگوی مصرف و تغییر الگوی کشت، چشم انداز جهاد کشاورزی کاشمر در سال است. 1401 .

وی با بیان اینکه تولید کالاهای استراتژیک، کشت گلخانه ای و افزایش ضریب تبدیل در دستور کار جهاد کشاورزی کاشمر قرار دارد، تاکید کرد: باید بتوانیم موضوعاتی مانند جلوگیری از فرسایش خاک، عدم تخصیص را در برنامه ریزی ها و سیاست های آتی لحاظ کنیم. باید به سیستم های جدید منابع آب، ساخت، تجهیزات و توسعه سیستم های نظارت بر منابع طبیعی و آمار قابل اعتماد آب داده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید