391 طرح روستایی استان در دهه فجر امسال اجرا شد/ لزوم افزایش اعتبارات دولتی برای روستاهای کم استان

ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806755

مدیرکل دفتر روستایی خراسان شمالی گفت؛

امین کلاتچ گفت: از مجموع 629 پروژه به بهره برداری رسیده در استان خراسان شمالی در دهه فجر امسال 391 پروژه دهیاری استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امین کلاته مدیرکل خدمات دهیاری و استانداری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: در دهه فجر امسال 98 پروژه روستایی در استان با 21 میلیارد تن وام توسط دستگاه های اجرایی تکمیل، تکمیل و آماده سازی شد. شاخه هایی که مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

کلاته گفت: احداث منابع جدید ذخیره آب، خطوط لوله و تعویض شبکه های فرسوده آبرسانی، اتصال به شبکه جدید آبرسانی در روستاهای استان از جمله طرح های روستایی اجرا شده در دهه فجر امسال است که توسط دستگاه های اجرایی اجرا و تهیه شد.

همچنین 293 طرح روستایی دیگر توسط دهیاری های استان به ارزش 18 میلیارد تن اجرا و آماده شده است که در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی افزود: در دهه فجر امسال با همت اهالی روستا 44 طرح روستایی در اسفراین، 44 پروژه روستایی در شیروان، 26 طرح روستایی در مانه و سملگان 27 پروژه انجام شد. طرح روستایی در شهرستان فرج، 45 طرح روستایی در شهرستان های راز و جرگلان، 15 طرح روستایی در شهرستان جاجرم و یک طرح روستایی در شهرستان گرمه به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: احداث دیوار ساحلی، ساماندهی آرامستان، احداث ساختمان دهیاری، احداث حمام، تجهیز اماکن ورزشی، احداث آتش نشانی، جمع آوری و مدیریت آب های سطحی، بهسازی معابر عمومی از جمله مواردی است که پروژه های اجرا شده توسط دهیاران در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید.

کلاته همچنین به نقش سپاه استان در محرومیت زدایی روستاهای روستایی و اجرای طرح های مشترک در قالب تفاهم نامه با استاندار اشاره کرد و گفت: سپاه استان بر اجرای برنامه های دستور کار محرومیت زدایی خود استوار است و تا کنون موفق شده است. ارائه خدمات مختلف در زمینه اشتغال زایی، اشتغال متقاضیان روستایی، ساخت مدرسه، آموزش و ارائه خدمات درمانی و آبرسانی به اهالی استان.

وی با بیان اینکه در پروژه های عملیاتی شده در روستاها در دهه فجر امسال، سپاه نیز سهمی از وام های هزینه شده دارد، گفت:

مدیرکل خدمات دهیاری ها و شوراهای استانداری خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود به فعالیت 691 دهیاری در استان اشاره کرد و گفت: اعتبارات سالانه دهیاری ها در استان بسیار کم است.

وی گفت: طی سه سال گذشته میانگین کل اعتبارات کل روستاهای استان بین 60 تا 70 میلیارد تن بوده است در حالی که در همین مدت با تورم قیمتی چند برابری مواجه بوده ایم.

کلاته گفت: وام سالانه روستاها از کمک های دولتی (درآمدهای مالیاتی) تامین می شود که هر چقدر درآمدهای مالیاتی استان کم یا زیاد شود، اعتبار اعطایی به روستاها نیز متضرر می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی یکی از کم برخوردارترین استان های کشور از نظر سرمایه گذاری و درآمد مالیاتی حاصل از سرمایه گذاری و اشتغال بوده است، گفت: خراسان شمالی به این معضل معترض است و می خواهد بیشترین اعتبار دولتی را به دست آورد. برای مناطق روستایی است تا خدمات بیشتری به روستاهای استان ارائه کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی گفت: در حالی که مناطق روستایی استان با اعتبارات جاری توزیع می شود، حتی موظف به تامین آسایش و حفظ جان روستاییان خود هستند. دستگاه را باید پرداخت کنند.

وی افزود: این در حالی است که طبق قانون دهیاری ها حق ندارند وام اعطایی در اجرای پروژه هایی که متولی خاص دولتی دارند را از دست بدهند.

مدیرکل شوراهای روستایی و استانداری خراسان شمالی گفت: از زندگی روستائیان، برنامه ریزی برای اجرا و تکمیل.

کالاته بیان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر روستاها با اداره کل بنیاد مسکن استان در زمینه آسفالت راه های روستایی همکاری دارند که در حال انجام است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید