4 پیش بینی از آینده بازار طلا و سکه / در بازار بمانیم یا ترک کنیم؟

4 پیش بینی از آینده بازار طلا و سکه / در بازار بمانیم یا ترک کنیم؟

آیا به جای طلا و سکه زمین بخریم؟
اخبار تجارت

قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر در دو کانال خاص نوسان داشته است. کارشناسان پیش بینی می کنند قیمت جهانی طلا افزایش یابد اما آینده قیمت دلار در ایران نامشخص است. با این مقدمه، روند قیمت طلا چگونه است و آیا سرمایه گذاری در این حوزه به صرفه است؟

به گزارش تجارت نیوز، قیمت طلا در روزهای اخیر بین 2 میلیون و 500 تا 2 میلیون و 600 هزار تومان در نوسان بود و قیمت سکه در کانال 31 و 32 میلیون تومان بود.

این نوسانات محدود است تا زمانی که قیمت طلا و سکه داخلی از روند جهانی پیروی کند و بیش از هر چیز به قیمت دلار وابسته باشد. اما کارشناسان برای آینده قیمت طلا و سکه چه پیش بینی می کنند؟

چرا قیمت طلا کاهش یافت؟

طی چند روز گذشته عرضه طلا و دلار در بازار بیشتر و تقاضا برای خرید کمتر شده است. کامبیز اشرفی کارشناس اقتصادی به تجارت نیوز گفت: در خصوص طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه، گزارش لحظه به لحظه ای که از سراسر کشور داشتیم نشان می داد حجم فروش طلا برای بلوکه کردن پول به صورت وکالتی صورت می گیرد. افزایش یافت و بازار طلا و سکه تحت فشار قرار گرفت »

به گفته این کارشناس، از ابتدای هفته جاری این دو بازار نفسی تازه کرده اند و روند قیمت ها به روال عادی خود بازگشته است. اما روند قیمت طلا و سکه در روزهای آینده چگونه است؟

سال گذشته، طلا و سکه دو بازار سودآور مالی بودند. بنابراین در بین سایر بازارها بیشترین سود را به دست آورده اند. اما اکنون برخی کارشناسان نظر دیگری در مورد این بازار دارند و معتقدند مردم نباید تمام دارایی خود را در این بازار نگه دارند و وارد بازارهای دیگر شوند.

از جمله عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی درباره ثبات نسبی قیمت طلا و سکه در بازار گفت: در روزهای اخیر بخش مهمی از نقدینگی مردم وارد بازار خودرو شده و این مشکل گریبانگیر این بازار شده است.

اما این کارشناس معتقد است بازار طلا و ارز در شرایط فعلی بهترین بازار برای سرمایه گذاری نیست. زیرا به گفته این کارشناس قیمت طلا و سکه متاثر از قیمت دلار و قیمت دلار متاثر از اخبار سیاسی و اقدامات دولت است. این کارشناس بازارهای مالی به مردم توصیه می کند در بازاری سرمایه گذاری کنند که کمتر به دلار وابسته است. مانند برخی از شرکت‌ها در بازار سرمایه یا زمین‌هایی که در دو سال اخیر رشد قیمت بالایی نداشته‌اند.»

پیش از این بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند که بازار مسکن یکی از جذاب ترین بازارهای امسال است.

افزایش قیمت طلا بیشتر است یا دلار؟

اما روند قیمت طلا چگونه است و آیا قیمت این فلز زرد در سال جاری افزایش می یابد؟ علی صادقین کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال به تجارت نیوز گفت: معتقدم قیمت جهانی طلا در ماه های آینده افزایش خواهد یافت اما با توجه به شرایط آرامی که در بازار ارز در کشور داریم و همچنین ورود پول به بازار سهام.”

اما او این روند کند را موقتی می‌داند و می‌گوید: «روند کاهشی قیمت‌ها در بازار داخلی موقتی است. در مورد طلای جهانی نیز باید گفت که می توان پیش بینی کرد که تا پایان سال به محدوده 2000 دلاری خود برسد و آن را حفظ کند.» اما این کارشناس در نهایت تاکید می کند که «روند بازار دلار و سپس طلا در ماه های آینده بستگی به این دارد. گزارش ژوئن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و روند بازارها پس از ژوئن نیز به جلسه شورای حاکم بستگی دارد.

برزو حق، یکی دیگر از کارشناسان بازارهای مالی نیز با روند صعودی قیمت دلار موافق است. این کارشناس می گوید: عرضه جهانی طلا در سال 2023 سقف قبلی را رد می کند و رشد قابل توجهی خواهد داشت. این موضوع بر قیمت طلا در بازار داخلی تاثیر خواهد گذاشت.

این کارشناس با تاکید بر افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی در سال جاری پیش بینی می کند طلا در سال جاری بیش از دلار افزایش یابد. البته این کارشناس تاکید می کند که «امسال با توجه به شرایط جهانی، طلا و دلار بازده خوبی خواهند داشت، اما احتمالا این بازدهی به رشد سال گذشته نخواهد رسید، اما سرمایه گذاران می توانند بخشی از پرتفوی خود را به طلا اختصاص دهند. وجوه و بازده خوبی دریافت کنید.”

دیدگاهتان را بنویسید