700 شرکت دانش بنیان در صنعت آب و برق را شناسایی کنید


ساعت: 13:18
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840873

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساتکاب با اشاره به وجود 700 شرکت دانش بنیان در صنایع آب و برق گفت: تجاری سازی و استفاده مردم و صنعت از این محصولات مهم ترین چالش پیش روی این شرکت هاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تفاهم نامه ای صبح امروز بین مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری و ستکاب امضا شد.


نیاز به چهار نوع شرکت دانش بنیان در صنعت آب و برق / به عنوان واسطه بین ذینفعان نظام برنامه ریزی

در ابتدای این نشست سید مهدی پاکذات رئیس مرکز توسعه و تحقیقات آینده پژوهی با اشاره به نقش مهم شرکت ستکاب در تامین آب و برق گفت: پیش بینی انجام مطالعات برای حمایت از توسعه برنامه ریزی ملی. و نقش آفرینی طرح برنامه ریزی که در نهایت منجر به تصویب برنامه آمایش ملی در اسفند 1394 شد، سازمان برنامه در سال جاری نقش جدیدی را به مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری سپرد. برای ایجاد و اجرای سند ملی آمایش سرزمین.

وی ادامه داد: اولین موضوع کمک به تحقق الزامات سند ملی است. بند 11 این الزام شامل وزارت نیرو است که موظف است با وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه کشور همکاری داشته باشد. مفاد سند تهیه پیش نویس طرح ظرف مدت یک سال و بررسی آن در بازه های زمانی حداقل 5 ساله و ارائه آن به کمیسیون جهت بررسی و تصویب شورای عالی آمایش سرزمین.

پاکت با بیان اینکه مورد دیگری که در مرکز پیگیری می کنیم مربوط به تصویر مبارکی است که در مرکز افق سند 1424 تصویب شده است، افزود: برای افزایش وضوح سند در بخش های مختلف. این تصویر را نمی توان ترسیم کرد مگر برای کمک به تحقیقات آینده نگر و آینده نگر. ما حاضریم چنین تصویری را برای آینده کشور در حوزه برق و آب ترسیم کنیم تا مشخص شود در آینده به سراغ چه فناوری هایی برویم و از این پس به فکر ساخت کالاهای مورد نیاز و تامین مالی آن باشیم.

وی ادامه داد: این مطالعات در تیم آمایش سرزمین ما قابل انجام است. ما این گروه را به‌عنوان تدوین‌کننده سیستم سؤالات شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان تعریف کردیم.

پاکت با اشاره به اینکه ساتکاب اگر بخواهد با نگاهی به آینده به حوزه دانش بنیان نگاه کند به چهار نوع شرکت دانش بنیان و استارت آپ نیاز دارد خاطرنشان کرد: نوع اول شرکت های دانش بنیان هستند که در زمینه تولید فعالیت می کنند. چیزی که به ذهن می رسد بحث در مورد استارت آپ هایی است که می توانند به تسهیل بخش تدارکات و تدارکات عمومی با بحث لجستیک و فین تک کمک کنند. مدل سومی که ما به آن نیاز داریم، استارت آپ های کلان دیتا هستند. دسته چهارم شرکت هایی هستند که می توانند در زمینه هایی مانند منابع انسانی، برنامه ریزی لجستیک و … به ما کمک کنند.

رئیس مرکز تحقیقات و توسعه و آینده نگاری در پایان سخنان خود گفت: در جلساتی که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، مرکز تحقیقات و توسعه آینده نگاری به عنوان واسطه بین ذینفعان دستگاه های اجرایی کشور ایجاد شد. دستگاه ها و بتوانند از ترس ها و ایده های خود استفاده کنند.


شناسایی 700 شرکت دانش بنیان در حوزه آب و برق / موضوع ابقای نیروهای نخبه

پس از این مراسم معتبی اکبری مدیرعامل شرکت ستکاب با بیان اینکه شرکت ستکاب از دهه 30 در زمینه ساخت و ساز، مدیریت ساخت و تولید آب و برق فعالیت داشته است، گفت: شرکت ستکاب در زمینه ساخت و ساز، مدیریت ساخت و تولید آب و برق فعالیت می کند. آنها در کشور عزیزمان خدمت می کنند.

وی افزود: در چند سال اخیر تحریم های سخت مشکلات زیادی را برای آب و برق ما ایجاد کرده است اما به عنوان مثال چندین پتنت داریم که به زودی در ایران ترانسفو معرفی می شود. در بحث بهبود و ارائه مدل مصرف به کمک هوش مصنوعی شرکت های دانش بنیان در این زمینه فعالیت می کنند. شفافیت این موضوع باید شامل وظایف هوشمندی فناوری مانند دستگاه های فناوری اطلاعات و کنتورهای هوشمند باشد.

اکبری گفت: ساماندهی شرکت های دانش بنیان در این حوزه نیز بر عهده ساتکاب است و 700 شرکت در این حوزه شناسایی شده و در حال برگزاری مناقصه هستند. این شرکت های دانش بنیان با چالش هایی مواجه بودند. مشکل این است که باید محصول خود را تجاری کنند تا مردم استفاده کنند، همان محصولاتی که شرکت های دانش بنیان تولید می کنند، توسط ما از شرکت های چینی کپی می شود و ما با تجاری سازی مشکل داریم.

مدیرعامل ساتکاب گفت: اگر قرار است اتفاقی در صنعت بیفتد، باید محصولات را تجاری سازی کنیم. برای این منظور ما خواهان یک نظام رفتاری قوی هستیم که باید در کمیسیون اقتصادی تصویب شود و نیازمند کار سخت هستیم.

اکبری خاطرنشان کرد: در هفدهم بخمن 1400 توسعه شرکت ستکاب را دنبال کردیم. یعنی ساتکاب می تواند 49 درصد در شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کند و در عرض 5 سال می توانیم آن را به همان شرکت ها واگذار کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تبدیل شدن به یک صنعت نوآورانه و هوشمند نیازمند تولید آب و برق هستیم. ما باید نخبگان را در کشور نگه داریم و این مشکل صنعت آب و برق است و این شرکت به مدیریت دانش کلی اعتقاد دارد. این به ما بستگی دارد که چگونه نخبگان را حفظ کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید