95 درصد سقط جنین در کشور غیرقانونی است


ساعت: 13:40
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895847

دکتر صالح قاسمی گفت: سالانه حداقل 370 هزار سقط جنین در کشور انجام می شود که حدود 95 درصد آن جنایی و غیرقانونی است و تنها 3 تا 4 درصد از این سقط ها مربوط به روابط غیرقانونی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ دکتر صالح قاسمی در همایش توانمندسازی ارائه دهندگان خدمات در همایش بحث جمعیت که ظهر امروز (چهارشنبه) در سالن اجتماعات شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد. وی گفت: مقام معظم رهبری در دهه گذشته 55 بار به موضوع جمعیت اشاره کرده اند که نشان دهنده اهمیت این مقوله است.



وی با اشاره به بحران جمعیتی ایران، افزود: ایران در حال حاضر 85 میلیون نفر جمعیت دارد، اما تنها دانستن آمار جمعیتی برای قضاوت درست کافی نیست و باید از برخی شاخص های جمعیتی مانند نرخ رشد جمعیت آگاه بود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت کشور در سال 65 حدود 3.91 درصد بوده است، در سال 95 این رقم به 1.24 درصد کاهش یافته و در سال 1377 برای اولین بار در تاریخ ایران بوده است. 0.96٪، یعنی زیر 1 درصد در سال 1400 به 0.7 درصد می رسد و در صورت ادامه روند فعلی نرخ رشد جمعیت کشور در سال های 1415 و 1420 منفی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بررسی شاخص رشد جمعیت کشور نشان از چالش و زنگ خطر قوی هشدارهای جمعیتی دارد.

قاسمی با بررسی میانگین تعداد فرزندان خانواده های ایرانی در سال های اخیر اظهار داشت: در سال 65 متوسط ​​تعداد فرزندان در کل کشور 6.5 و در شهرهای بزرگ 5 فرزند و امروز میانگین کل کشور 1.6 فرزند است. در شهرهای بزرگ این رقم 1.3 درصد است

امروزه 11 درصد از جمعیت این کشور بالای 60 سال سن دارند

وی افزود: میانگین تعداد فرزندان در استان های گیلان، مازندران، البرز، مرکزی و سمنان به ازای هر زن 1.2 فرزند است.

این مقام مسئول تصریح کرد: روند کاهش موالید در ایران از سال 93 با شیب تند همراه بوده است به طوری که تنها در سال 98 شاهد کاهش 170 هزار تولد در کشور بوده ایم و در مجموع از سال 1398 به 1400 نیم میلیون تولد در ما ایران را از دست دادیم.

وی پدیده پیری جمعیت را چالش اصلی آینده کشور عنوان کرد. وی گفت: امروز 11 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال هستند که تا سال 1430 این رقم به 32 درصد می رسد و فشار جدی بر شبکه بهداشت و درمان کشور وارد می شود.

قاسمی گفت: کاهش نیروی کار جوان، کاهش تولید ناخالص ملی، نیاز به نیروی کار خارجی، کاهش توان دفاعی کشور، فشار بر شبکه بهداشت و درمان، ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی و … صندوق های بازنشستگی و بیمه از جمله آسیب های ناشی از پیری جمعیت هستند.


رشد جمعیت تابعی از 47 متغیر است

وی خاطرنشان کرد: یک پنجم زوج های کشور نابارور هستند. وی بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد که رشد جمعیت تابعی از 47 متغیر است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید همه متغیرها را فعال کرد اما سهم هر یک از این متغیرها برابر نیست و در این میان ازدواج، ناباروری و سقط جنین از مهمترین متغیرها هستند. .

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: سالانه حداقل 370 هزار سقط جنین در کشور انجام می شود که حدود 95 درصد آن جنایی و غیرقانونی است و تنها 3 تا 4 درصد از این سقط ها مربوط به غیرقانونی است. اتصالات

وی گفت: 350 هزار سقط در سال معادل حدود یک سوم تولد در کشور است که این رقم بسیار زیاد است و دلیل این امر اعتقاد به فرزندان ناخواسته یا ناخواسته و نبود امکانات روانی، مذهبی و پزشکی است. اطلاعات

قاسمی تصریح کرد: این باور در برخی از زوج ها به ویژه زوج های جوان دیده می شود که هر آنچه در زندگی می خواهند باید طبق برنامه پیش برود.




غربالگری باید علمی و استاندارد باشد

وی تصریح کرد: در قانون جمعیت جوانان تاکید شده است که غربالگری جنین باید علمی و استاندارد باشد.

این مسئول درباره علل بحران جمعیتی در ایران گفت: علل اقتصادی و عوامل فرهنگی از مهم ترین و تأثیرگذارترین عوامل در بحث جمعیت است، اما بررسی ها نشان می دهد که وزن عوامل فرهنگی از مسائل اقتصادی سنگین تر است، زیرا به آن توجه می شود. اینکه خانواده های مرفه بچه دار می شوند، کمتر دارند

وی در پایان گفت: کشورهای موفق در سیاست های جمعیتی دارای استراتژی اقتصادی هستند و از زوج های جوان حمایت اقتصادی می کنند. علاوه بر این، استراتژی فرهنگی دارند و سعی می کنند نگرش جامعه را نسبت به فرزندآوری بهبود بخشند.



انتهای پیام/7003

دیدگاهتان را بنویسید