96 درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخل است/داروی جایگزین وجود ندارد


ساعت: 11:08
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910271

رئیس مجتمع داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران از وابستگی 40 درصدی کارخانه های تولید داروی داخلی به مواد اولیه وارداتی خبر داد و افزود: 96 درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخل است. چهار درصد باقیمانده داروهایی هستند که دانش و فناوری لازم برای تولید داخل را ندارند و معمولاً این داروها ارزش بالایی دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن عبدالزاده رئیس مجتمع داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران (مداد) با بیان اینکه همه اجزای زنجیره تامین دارو باید کنترل شود، افزود: برنامه ریزی صحیح بازار دارویی کشور و کمک به رفع کمبودها و محدودیت های دارویی است. مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پس از مدیریت کرونا، برنامه ریزی و اقدام برای رفع مشکلات بازار دارو، رفع کمبود دارو و جلوگیری از بی نظمی ارزی در حوزه دارویی کشور از مهمترین اقدامات برای توجه ویژه در حوزه سلامت کشور است. . بخش، ماموریتی که در ماه های اخیر در قالب طرح دارویی مطرح و انجام شده است تا مردم کشورمان دیگر در تهیه دارو و پرداخت هزینه آن دچار مشکل نشوند.

عبدالزاده تصریح کرد: طرح درور اگرچه هنوز به طور کامل اجرایی نشده است، اما بدون شک با همکاری و هماهنگی نهادهای دخیل در امر از جمله وزارت حراست، سازمان گمرک، سازمان غذا و دارو، تلویزیون ها و … و داروخانه‌ها، توصیه‌های اسلامی و مهم‌تر از همه این موارد، سازمان‌ها و شرکت‌های بیمه‌گر با موفقیت در کشور پیاده‌سازی خواهند شد و تا حد زیادی مشکلات موجود در نظام سلامت کشور را برطرف خواهند کرد.

وابستگی تا 40 درصد کارخانه های داروسازی داخلی به مواد اولیه وارداتی

وی از وابستگی 40 درصدی کارخانه های تولید داروی داخلی به مواد اولیه وارداتی خبر داد و افزود: 96 درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخل است. چهار درصد باقیمانده داروهایی هستند که دانش و فناوری لازم برای تولید داخل را ندارند و معمولاً این داروها ارزش بالایی دارند.

عبدالزاده با بیان اینکه واردات دارو در شرایطی که به مرز کمبود رسیده ایم عوارض و پیامدهای خود را دارد، یادآور شد: نمونه هایی از داروهای تولید داخل که فرآوری و تحویل شده اند در کارخانه داروسازی نگهداری می شود تا زمانی که گزارشی از آن ارائه شود. اگر به آنها داده شود، کارخانه می تواند بر اساس این مثال از محصولات خود محافظت کند.

رئیس مجتمع داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: این شرایط برای داروهای وارداتی نیز وجود دارد و همچنین وضعیت حمل و نقل داروها کاملا مستند است.

وی گفت: در مورد داروهایی که در شرایط کمبود دارو و فشار افکار عمومی وارد می شود، ممکن است این شرایط رعایت نشود.

رئیس مرکز مدد با تاکید بر اهمیت اپیدمیولوژی در برنامه ریزی عرضه دارو یادآور شد: دارو جایگزینی ندارد بنابراین باید در تمامی فرآیندهای زنجیره دارویی از واردات مواد موثره تا تولید انجام شود. تحویل، توزیع و عرضه محصول نهایی به مصرف کننده یا بیمار باید برنامه ریزی دقیقی انجام دهد تا در شرایط کسری قرار نگیریم.

عبدالزاده وظیفه گروه مدد را نگهداری و تامین دارو و ملزومات کلیه داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد و گفت: 19 داروخانه بیمارستانی و پنج داروخانه سرپایی شامل داروخانه رازی در تهران و چهار داروخانه در شهرقدس، شهریار، بهارستان و رباط وجود دارد. کریم به معنای بیست و چهار داروخانه مجموعه داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی ایران را تشکیل می دهد.

100 درصد دارو برای بیماران بستری ارائه می شود

سرپرست مجتمع مدد اضافه کرد: داروهای بیماران بستری به صورت 100 درصدی تامین می شود و در صورت نبود دارو در داخل بیمارستان موظفیم در خارج از بیمارستان تهیه کنیم. به همین دلیل است که خادمین بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران برای تهیه داروهای مورد نیاز بیماران سرگردان نیستند.

وی بیان کرد: بیش از 90 درصد نیاز و ملزومات درمانی مددجویان در داروخانه های سرپایی تامین می شود.

عبدالزاده از آمادگی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای انتقال دانش مدل مدیریت مجتمع مدد به سایر دانشگاه ها و همچنین بخش خصوصی خبر داد و افزود: در حال حاضر زیرساخت قانونی برای زنجیره داروسازی در بخش خصوصی وجود ندارد، اما خواه ناخواه این نوع داروخانه ها مشابه مدد در کشور نهادینه خواهند شد.

رئیس مدد با اشاره به لزوم ایجاد سیستم نرم افزاری یکپارچه در مجموعه مد برای کنترل دقیق موجودی و مدیریت تجاری مجموعه در دو حوزه خرید و فروش، تصریح کرد: عدم استقلال مجموعه مدد در حوزه مالی. و جذب نیروی انسانی لازم از جمله چالش های این مجموعه محسوب می شود که البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از دادن اختیارات بیشتر مدد در چارچوب قانون حمایت می کند.

وی در پایان گفت: 374 نفر در مجتمع “مداد” مشغول به کار هستند که از این تعداد 24 نفر داروساز هستند. البته مجوز انتصاب چهار داروساز دیگر گرفته شده و در برنامه کاری است.

دیدگاهتان را بنویسید