رکود در بازار لوازم خانگی به دلیل گرانی/کالاهای قاچاق گریبان بازار را گرفته است


ساعت: 09:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897014

افزایش شدید قیمت انواع لوازم خانگی منجر به کاهش تقاضای خرید مردم شده و در این میان برخی سودجویان با فروش کالاهای قاچاق و تقلبی به عنوان مواد خارجی مورد توجه بسیاری از خریداران قرار گرفته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، سال هاست که شعار سال بر اساس حمایت از تولید داخلی اعلام می شود و تحقق این شعار در گرو فرهنگ سازی در استفاده از کالای ایرانی، واردات کالای خارجی و دلایل استفاده از آنها برای خاموش کردن چراغ واحدهای تولیدی و بیکار ماندن کارگران در حالی که در پیگیری حمایت از کالای ایرانی می توان به صنعت لوازم خانگی کمک زیادی کرد.

ارتقای کیفیت کالاهای داخلی، قیمت مناسب، نگهداری از این واحدها، فرهنگ سازی و عدم واردات کالاهای تولید داخل می تواند نقش بسیار مهمی در رونق تولید داشته باشد، اما گرانی لوازم خانگی باعث شد رکود بر بازار سایه افکند. این بازار روز به روز از تعداد مشتریان آن کاسته می شود.

افزایش قیمت لوازم خانگی یکی دو دلیل نیست بلکه در گفت و گو با کارشناسان و مسئولان هر کدام دلایل خاصی را ذکر می کنند اما در نهایت قیمت لوازم خانگی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. و به همین دلیل است که در صورت خرابی دستگاه، تعمیر منزل به تعویض ارجحیت دارد.


تاثیر قاچاق بر تولید لوازم خانگی

این در حالی است که در گذشته سالی یک بار قیمت لوازم خانگی چند درصد افزایش می‌یابد، اما اکنون قیمت‌ها به صورت آنی افزایش می‌یابد، از سوی دیگر قاچاق لوازم خانگی نیز خسارت سنگینی به تولید وارد می‌کند، بنابراین بیشترین قاچاق کالا کالا در حوزه لوازم خانگی است که بسیاری از شات ها محموله های قاچاق لوازم خانگی را به حرکت در می آورد و در نتیجه پای بر گلوی تولید می گذارد.


ebba592a e2c4 4dd9 8bdd f5e695b30189 خبر خاکستری


از سوی دیگر به لطف شبکه های اجتماعی بازار خرید و فروش برخی لوازم خانگی قاچاق نیز داغ شده است به طوری که برخی از صفحات اینستاگرام و سایر شبکه ها تزیینات انواع لوازم خانگی را ترتیب می دهند و قیمت ها با برندهای خارجی است. می گویند بسیاری از آنها قاچاق هستند و از این طریق خرید و فروش می شوند.

این روزها با قدم زدن در بازار لوازم خانگی به راحتی می توان شاهد افزایش قیمت ها بود که بخشی از آن ناشی از عدم نظارت کافی است، به طوری که دو محصول از یک برند را می توان در دو قیمت بسیار متفاوت مشاهده کرد. فروشگاه‌ها از سوی دیگر، احتکار کالاهای خانگی توسط برخی افراد سودجو منجر به برخورد بین عرضه و تقاضا می‌شود.


بازار داغ کالاهای قاچاق

محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت چندی پیش اعلام کرد: زمانی که بازار رقابتی است و تولیدات داخلی می تواند نیاز کشور را تامین کند دلیلی برای واردات چنین محصولاتی وجود ندارد و با توجه به اقدامات انجام شده در سال های اخیر این پتانسیل بالقوه وجود دارد. وجود دارد.

وی بیان کرد: از سال آینده رویکرد وزارت ایمنی در حوزه لوازم خانگی که تکمیل زنجیره تولید و عرضه لوازم خانگی بود به سمت ارتقای کیفیت تغییر خواهد کرد و در حوزه لوازم خانگی نیز اقدام خواهیم کرد. بیشتر به کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش فکر کنید.

قائم مقام وزیر صامت تصریح کرد: محصولاتی که مشابه بازار داخلی باشد و میزان رضایتمندی مشتریان بالا باشد را وارد نمی کنیم. متفاوت استفاده خواهیم کرد


بازار لوازم خانگی در رکود است

منوچهر اسبکوه رئیس اتحادیه لوازم خانگی لرستان در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: امسال قیمت لوازم خانگی بین 10 تا 15 درصد افزایش داشته است و هیچ گونه افزایشی در قیمت لوازم خانگی در سال وجود نداشته است. در دو ماه گذشته، اما از آنجایی که وضعیت کلی بازار لوازم خانگی در نالیس رکودی است و تقاضا برای خرید کاهش یافته است.

وی افزود: به طور کلی وضعیت بازار را عرضه و تقاضا تعیین می کند و در حال حاضر مشکلی در تولید انواع لوازم خانگی در کشور وجود ندارد و تولیدات داخلی پاسخگوی نیاز است اما به دلیل قیمت ها قدرت خرید مردم وجود دارد. کاهش یافته است امروزه لوازم خانگی بیشتر برای جهیزیه خریداری می شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی لرستان به معضل قاچاق لوازم خانگی اشاره کرد و تصریح کرد: واردات لوازم خانگی قاچاق از هر نظر مشکل ساز است و زمانی می توان در این بازار موفق بود که ورود کالای قاچاق ممنوع باشد زیرا هدف اصلی تامین کالاهای داخلی با کیفیت خوب است.


c6822985 e4de 46b9 8acf 82f04ce51633 خبر خاکستری



ورود کالای قاچاق و خسارت به تولید

اسبکوه خاطرنشان کرد: متأسفانه بازرگانان در حال گشت و گذار در بازار هستند و با واردات لوازم خانگی قاچاق ضربه سنگینی به تولیدات داخلی وارد می کنند به طوری که کالاهای قاچاق خارجی با قیمت کمتر و با روش های مختلف در بازار توزیع می شود و دلیل آن نیز همین است. برای مشکلات بازار لوازم خانگی

وی درباره قیمت لوازم خانگی گفت: اتحادیه ها رابط تولیدکننده و مصرف کننده هستند و تنها می توانند هفت درصد به قیمت اصلی لوازم خانگی اضافه کنند و سپس تحویل دهند که این تخلف گران فروشی محسوب می شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی لرستان گفت: سودجویان در صدد هستند لوازم برقی کوچک را به صورت قاچاق وارد بازار کنند تا سود بیشتری کسب کنند، اما باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را ترویج کرد، هرچند رقابت بین چند برند نیز باعث بزرگ‌تر شدن بازار می‌شود. کیفیت خوب است، اما در کل کیفیت لوازم خانگی راضی کننده است.


لزوم توجه به بهره وری بالا در صنعت لوازم خانگی

رضا سفوند کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار سفیفلک گفت: صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع استراتژیک کشور با پتانسیل اشتغال زایی بالا محسوب می شود که قدمت آن در کشور بیش از 70 سال است اما مهمترین دلیل مشکلات موجود در کارخانجات لوازم خانگی عدم حاکمیت شرکتی مناسب، عدم سرمایه گذاری در نوآوری و تحقیق و توسعه و عدم نظارت بر بازار مطابق با سلیقه مشتریان است.

وی افزود: یکی از مولفه های اصلی این صنعت بهره وری بالا است که باید مورد توجه قرار گیرد و رقبای خارجی توجه زیادی به این امر دارند و صنعت لوازم خانگی می تواند به رونق زیادی در این امر دست یابد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ضعف مدیریت در شرکت های داخلی منجر به افزایش چشمگیر هزینه ها و کاهش بهره وری شده و توانایی مالی شرکت های داخلی برای تمرکز بر نوآوری و تحقیقات بازاریابی را به شدت تضعیف کرده است.

سپهوند تصریح کرد: در سایه حمایت هایی که از این صنعت می شود، برخی شرکت های فعال در این حوزه حمایت زیادی را احساس می کنند و کند می شوند و محصولاتی را تولید می کنند که مطابق سلیقه مشتری و با کیفیت لازم نیست. توان رقابت را دارد و ندارد و در نهایت به ضرر مصرف کننده تمام می شود.

وی خاطرنشان کرد: راه اصلی شکوفایی و رونق صنعت لوازم خانگی در قوانین گران قیمت برای دولت نیست، بلکه اصلاح مدیریت ناکارآمد، توجه به بهره وری، نوآوری و تحقیقات بازاریابی و افزایش رقابت پذیری شرکت هایی است که می توانند ارائه دهند. دستگاه های باکیفیت با قیمت مناسب.و طبق برنامه ریزی مشتری تولید می شود.


08f2f92a 935c 4803 991a d872ebb32ede خبر خاکستری



بهبود کیفیت لوازم خانگی منجر به افزایش تولید می شود

امین شاهوردی کارشناس لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: تولید لوازم خانگی در کشور منطبق بر تکنولوژی روز است و با وجود نیروی کار ماهر و حرفه ای امکان تولید انواع لوازم خانگی با کیفیت وجود دارد. در همین محور، سالی است که تولیدکننده می تواند با استفاده از کالای ایرانی، خود را تامین کند.

وی افزود: قیمت گذاری و افزایش قیمت لوازم خانگی طبق برنامه است اما امسال تنها 10 درصد به قیمت لوازم خانگی اضافه شد اما برخی تولیدکنندگان انتظار افزایش بیش از 30 درصدی را داشتند در حالی که هم اکنون بازار لوازم خانگی در حال رشد است. رکود اگر افزایش قیمت لوازم خانگی بیش از حد باشد، قدرت خرید کاهش می یابد و تعداد مشتریان این بازار کاهش می یابد که باعث کاهش تولید لوازم خانگی می شود زیرا مشتری برای خرید و جستجو وجود نخواهد داشت. کالا ها.

یک کارشناس لوازم خانگی گفت: از سوی دیگر برندگان در بازار لوازم خانگی به گونه ای عمل کرده اند که با ورود به انواع کالاهای قاچاق ضربه سختی به تولیدکننده وارد می کنند، بنابراین لوازم مشابه خارجی با تخفیف عرضه می شود و با قیمت کمتر در بازار که باید با قاچاق لوازم خانگی به شدت مقابله کرد.

شاهوردی خاطرنشان کرد: البته تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز را با هزینه بالایی خریداری می کند و علاوه بر آن هزینه های دیگری نیز متحمل می شود، بنابراین باید از واحدهای تولیدی لوازم خانگی به گونه ای نگهداری شود که منجر به افزایش بهره وری شود. افزایش تولید، رقابت و قیمت.

وی بیان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان لوازم خانگی می توانند از این فرصت برای افزایش کیفیت لوازم خانگی استفاده کنند چرا که افزایش کیفیت، خدمات پس از فروش و تنوع لوازم خانگی در بازار می تواند باعث افزایش عرضه شود.

بازار لوازم خانگی علاوه بر تولید، اشتغال را نیز به همراه دارد و با توجه به مولفه های مهم این بازار می توان شرایط صادرات و رقابت را نیز فراهم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید