آیا تل آویو به دنبال «دیپلماسی محاصره» علیه ایران است؟

آیا تل آویو به دنبال «دیپلماسی محاصره» علیه ایران است؟

روز جدید نیروی هوایی اسرائیل پنجمین رزمایش پرچم آبی خود را در ماه جاری با اسکادران ها و جنگنده های ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، یونان، فرانسه و هند انجام داد. در همین راستا، ابراهیم ناصر محمد علوی، فرمانده نیروی هوایی امارات برای مشاهده این رزمایش و پیوستن به فرماندهان نیروی هوایی 10 دولت دیگر وارد اسرائیل شد. علوی در پایگاه نیروی هوایی پالماخیم در مرکز اسرائیل مورد استقبال همتای اسرائیلی خود، ژنرال آمیکام نورکین قرار گرفت و در آنجا یک گارد افتخاری مورد بازرسی قرار گرفت.

در حالی که مقامات ارشد عرب در گذشته از اسرائیل دیدن کرده اند، بازدیدهای آنها همیشه محرمانه بوده است. این بار نیروهای دفاعی اسرائیل عکس هایی را منتشر کردند که نشان می دهد مهمان اماراتی به همراه نورکین به گارد افتخار نگاه می کند. این تصاویر در رسانه های رژیم صهیونیستی پخش شد، اما مخاطبان آنها 1700 کیلومتر در تهران بودند.

یک منبع دیپلماتیک ارشد که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: تصور کنید یک اسکادران امارات متحده عربی، نه فرمانده نیروی هوایی امارات در تمرین بعدی با پرچم آبی شرکت کند. یا در عرض دو هفته، دو ماه یا دو سال، ناگهان شاهد مانور اسکادران های امارات در امارات خواهید بود. آیا می توانید تصور کنید که این کار چه تاثیری بر تهران خواهد داشت؟

در سال‌های اخیر، المانیتور اغلب از تلاش‌های ایران برای مسدود کردن اسرائیل، مداخله و تثبیت خود در سوریه، کنترل لبنان از طریق حزب‌الله، تلاش برای حضور در بلندی‌های جولان سوریه، نفوذ به حماس و جهاد اسلامی در سوریه و استفاده احتمالی از یمن ستایش کرده است. توسط تهران به عنوان سکوی پرتاب گزارش حملات موشکی به اسرائیل و موارد دیگر. آنچه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته، تلاش اسرائیل برای محاصره ایران است که پشت درهای بسته به عنوان «دیپلماسی محاصره» توصیف شده است.

یک دیپلمات غربی که در منطقه ما کار می کند اخیرا به المانیتور گفت: ایرانی ها با جدیت این تحولات را دنبال می کنند و این مسائل باعث نگرانی شدید تهران شده است. آنها روابط اسرائیل با بحرین و امارات را زیر نظر دارند و گفتگوهای تل آویو با سعودی ها را زیر نظر دارند. تهران شاهد حضور اسرائیل در آذربایجان است. مقامات ایرانی می دانند که اسرائیل بسیار بیشتر از آنچه فکر می کردند به تهران نزدیک است. هفته گذشته، سپهبد آویو کوچاوی، رئیس نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF)، ظاهراً به نیروی هوایی ارتش دستور داد تا مانورهای خود را برای حمله احتمالی به ایران از سر بگیرند. گزارش های دیگر حاکی از آن است که دولت 1.5 میلیارد دلار برای ارتقای گزینه نظامی پیشنهادی اسرائیل در 11 سال گذشته اختصاص داده است. امیر لازار، فرمانده عملیات نیروی هوایی ارتش اسرائیل در جریان این رزمایش به خبرنگاران گفت که ارتش اسرائیل در حال تغییر نقطه شروع و تمرکز بیشتر بر شرق است. وی گفت: اسرائیل نباید فراموش کند که نیروی هوایی از توان اولیه برای عملیات در مرحله سوم برخوردار است تا ارتش اسرائیل از صفر شروع نکند. دور سوم اصطلاحی است که اسرائیل برای کشورهایی مانند ایران به کار می‌برد که با اسرائیل مرز مشترکی ندارند اما برتری استراتژیک قابل توجهی نسبت به همه رقبای خود در منطقه دارند. اسرائیل سیگنال‌های مشابهی را در روزهای اخیر افزایش داده است و این به وضوح با تلاش‌های آمریکا برای یافتن یک گزینه نظامی معتبر برای بازگرداندن ایرانی‌ها به میز مذاکره و تحت فشار قرار دادن آنها برای سازش همسو است. به عنوان مثال، گزارش‌های مربوط به تامین پدافند هوایی سوریه از سوی ایران می‌گویند که سامانه پدافند هوایی ایران اخیراً سعی کرده است هواپیماهای نیروی هوایی ارتش را هنگام حمله به اهدافی در سوریه رهگیری کند. گفته می شود این سیستم ها توسط ایران ارائه شده است. طبق گزارش ها، هواپیماهای جنگی اسرائیل از موشک ها فرار کرده و این سامانه را منهدم کرده اند. در همین حال، حملات در سوریه ادامه دارد و حمله دیگری در 24 و 25 اکتبر به اسرائیل نسبت داده می شود. این بار حمله به اهدافی در بلندی های جولان سوریه بود. اسرائیل مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

فاصله نسبی زیاد بین اسرائیل و ایران به شدت توانایی اسرائیل را برای وارد آوردن ضربه مهم به پروژه هسته ای ایران محدود می کند. این برخلاف پروژه های هسته ای است که صدام حسین در عراق و بشار اسد در سوریه راه اندازی کردند و طبق گزارش های خارجی، اسرائیل در مراحل اولیه آن را خنثی کرد. از سوی دیگر باید توجه داشت که توانمندی های ایران بر اساس یک راکتور هسته ای نیست. ایران تأسیسات غنی سازی اورانیوم خود را در مناطق وسیعی گسترش داده و آنها را در اعماق زمین مستحکم کرده است. این شرایط به شدت بر توانایی نظامی اسرائیل برای سرکوب جاه طلبی های هسته ای ایران، مهم نیست که چقدر پیچیده باشد، تأثیر می گذارد.

با این حال، اگر هواپیماهای تهاجمی اسرائیل بتوانند قبل یا بعد از حملات خود در نزدیکی ایران فرود بیایند، این وضعیت به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد. حرکت خزنده اسرائیل به سمت ایران، اتحادهای استراتژیک تل آویو با همسایگان ایران، سطح نگرانی ایران را افزایش داده است. یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: اسرائیل چاره ای ندارد. آمریکایی ها واقعا شبیه ما نیستند، آنها هنوز فقط به دیپلماسی اعتقاد دارند. علی‌رغم گزارش‌های اخیر درباره گزینه‌های دیگر از واشنگتن، ما درک می‌کنیم که در حال حاضر تنها کسانی هستیم که می‌توانیم یک گزینه نظامی واقعی و قابل اعتماد ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید