ابتکار عمل دولت سیزدهم در مذاکرات/ روحانی به بهانه برجام ظرفیت داخلی را نادیده گرفت


ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878956

سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت: دولت دوازدهم توافقی را در دستور کار قرار داده است که به بهانه برجام ظرفیت داخلی را نادیده گرفته است.

ابوالفضل زهره وند سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به اینکه سیاست جدید در دولت سیزدهم پرهیز از تکیه بر برجام و مذاکره با غرب است، گفت: مذاکرات 5 روزه در وین نشان داد که دولت اقتصاد کشور را به برجام گره نزده است، بنابراین سقوط طلا و قیمت دلار در روزهای اخیر این گفته را تایید می کند. با این حال، غرب به دنبال حفظ وابستگی اقتصادی ایران به غرب و مذاکره در اولویت است.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم دیدگاه برجام با نگاه غرب به این توافق متفاوت است، خاطرنشان کرد: غرب به خوبی می داند که برجام مشکلات موجود را حل نمی کند، این پروژه به دلایلی متوقف شده است و دولت سیزدهم نیز با این ساختار وجود دارد و تحت هیچ شرایطی مایل به اعمال آن نیست.

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا با بیان اینکه غرب نه تنها به دنبال حل موضوع هسته ای نیست بلکه به دنبال مذاکرات همه جانبه پس از توافق است، خاطرنشان کرد: برخی معتقدند اجرای برجام میلیاردها دلار است. وارد کشور شود، در حالی که غرب هرگز به چنین معامله ای فکر نمی کند.

وی گفت: در سال گذشته شاهد افزایش صادرات به کشور هستیم و این به دلیل تقویت دیپلماسی منطقه ای است. «دولت سیزدهم نشان داد که توانایی های ما در داخل کشور و منطقه است، این به خوبی نشان داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اشتباهات محاسباتی غرب در اوکراین باعث شده است که امروز آمریکا و اروپا به شدت آسیب ببینند، ادامه داد: از طریق ایران رضایت دهید.

زهره وند با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی می تواند به عنوان یک قدرت منطقه ای در کنار روسیه و چین آثار مهم و راهبردی داشته باشد، خاطرنشان کرد: هدف غرب این است که با منفعل نگه داشتن ایران مشکلات اقتصادی ایران را مشروط نگه دارد. اگر واقعاً مشکلی با ایران وجود ندارد، از طریق شورای اروپا و کنگره آمریکا به دنبال راه حلی برای رفع تحریم ها است تا ایران نیز بتواند به تعهدات خود عمل کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا با اشاره به اینکه غرب برای فشار بر ملت ایران بازی می کند، گفت: آمریکا تا به امروز چیزی سر میز برجام نیاورده و فقط به زور متوسل می شود. آیا آنها خواهان توافق هستند؟» کشوری را که 40 سال است در برابر آن مقاومت می کند، تحت فشار قرار دهید که مایل است هر شرط و تعهدی را بپذیرد.

وی با بیان اینکه ایران باید یک بار برای همیشه باور کند که غرب وجود ندارد و می توان معادلات منطقه ای را مطابق میل خود تنظیم کرد، ادامه داد: ایران ظرفیتی دارد که نه غرب و نه شرق به آن دسترسی ندارند و این همان ژئوپلیتیک است. وضعیت غرب مشکل این وضعیت ژئوپلیتیکی است.

زهره وند با بیان اینکه دولت دوازدهم به بهانه برجام این معامله را در دستور کار قرار داده و ظرفیت های داخلی را نادیده گرفته است، خاطرنشان کرد: رویکرد دولت سیزدهم دوری از باورهای غلط و تکیه بر توان داخلی و توان منطقه ای بود.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید