اتحاد روسیه و ایران به خنثی کردن تحریم ها و توطئه های آمریکا کمک می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حامد شعبانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار شرقوی با اشاره به سفر پوتین و اردوغان به ایران برای شرکت در نشست راهبردی آستانه برای بررسی آخرین تحولات سوریه و مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: دولت ترکیه در تلاش است در این نشست چهره ضدتروریستی اتخاذ کند. که حزب کارگران کردستان ترکیه می خواهد پ.ک.ک را نابود کند) و به همین دلیل به شمال سوریه حمله کرد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نسبت به حمایت از تروریست ها و حمله به شمال سوریه هشدار دادند و فرمودند که مسائل سوریه باید با مذاکره حل شود و ایران، ترکیه، سوریه و روسیه از طریق مذاکره حل شود. گفت و گو برای پایان دادن به مشکل و همچنین بر برخورد با تروریست ها تاکید شد.

شعبانی با اشاره به سفر پوتین به ایران چند روز پس از سفر چشمگیر جو بایدن به خاورمیانه، توضیح داد: اتحاد روسیه و ایران در مسائل نظامی، فرهنگی و مالی می تواند به خنثی شدن پروژه تحریم ها و توطئه های آمریکا کمک کند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اکنون ایران یک ایده مشترک با شرق دارد و آن دشمنی با غرب است و می توانیم از پتانسیل روسیه استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: سفر اخیر پوتین و اردوغان به ایران تاثیر بسیار مثبتی بر روابط ایران با همسایگان خواهد داشت و به عرصه رقابت شرکت‌های چند ملیتی و فرامنطقه‌ای برای توسعه اقتصادی تبدیل می‌شویم و این امر موجب تامین منافع ایران در آینده.

شعبانی با بیان اینکه روسیه در بین 40 کشور جهان سوئیفت ایجاد کرده و برنامه بلندمدتی برای نابودی دلار دارد، اظهار داشت: اکنون که روسیه به عضویت باشگاه کشورهای تحریم شده در آمده است می تواند در چند سال آینده با توطئه های آمریکا مقابله کند. ماه‌ها نیز، که اگر سرما در اروپا شروع شود، نیاز آنها به انرژی روسیه به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و روسیه احتمالاً از انرژی به عنوان سلاحی علیه دشمنان خود استفاده خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در نهایت سرعت تحولات منطقه را بسیار بالا دانست و ابراز امیدواری کرد که این تحولات به نفع ایران اسلامی باشد.

باید بگویم؛ دو کشور روسیه و ایران به همراه ترکیه به دولت سوریه پیوستند که از ابتدای این بحران آشکارا علیه دولت فعلی سوریه بوده و بر خروج بشار اسد تاکید کرده و در این راستا به برخی از مخالفان سوری و حتی کمک کرده است. گروه‌های تکفیری تصمیم گرفتند از طریق راه‌حل سیاسی در روندی به نام روند آستانه به حل بحران سوریه کمک کنند و به جنگ، آوارگی و ویرانی شش ساله در این کشور پایان دهند. مذاکرات آستانه به ابتکار ایران و روسیه و با حمایت ترکیه در سال 2017 با هدف حل و فصل مناقشات در سوریه و پایان دادن به شش سال جنگ، آوارگی و ویرانی در این کشور آغاز شد. دور اول نشست آستانه یا نشست صلح سوریه در ژانویه 2017 با حضور ایران، روسیه و ترکیه در قزاقستان برگزار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید