ادامه نوسانات قیمت اجاره بها/ رکود در بازار مسکن تشدید می شود؟

ادامه نوسانات قیمت اجاره بها/ رکود در بازار مسکن تشدید می شود؟

روز جدید یک کارشناس بازار مسکن گفت: در چند سال اخیر دور باطلی شکل گرفته و هر دولتی که روی کار آمده مشکلات را بر دوش دولت قبل می اندازد و بهبود وضعیت اقتصادی را از صفر وظیفه خود می داند. درصد ; لغو وظایف دولت های قبلی در 4-8 سال و احیای آنها به این معناست که هیچ برنامه بلندمدتی در این کشور نخواهیم داشت.

بررسی های میدانی مشاوران املاک در نقاط مختلف شهر تهران حاکی از افزایش میانگین 20 درصدی اجاره بها از اسفند سال گذشته تا به امروز است. به گفته مشاوران املاک، از آنجایی که افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی ارزش سپرده را تا پایان قرارداد به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، مالکان به دنبال افزایش اجاره بها متناسب با افزایش مبلغ سپرده هستند. .

از سوی دیگر پرداخت ماهانه ده ها میلیون تن اجاره بها برای مستاجران کار آسانی نخواهد بود و این امر در ماه های اخیر باعث رکود در بازار مسکن شده است.

به گفته مشاوران املاک، نرخ اجاره بها از پایان اسفندماه به طور متوسط ​​20 درصد افزایش یافته و مبلغ ودیعه نیز در این مدت افزایش یافته است. به گفته یکی از مشاوران املاک منطقه 4 تهران، متوسط ​​قیمت مسکن در منطقه هروی، لویزان و شیان از 65 میلیون تن در هر متر مربع در اسفندماه به 80 تا 85 میلیون تن در هر مترمربع رسیده است و در برخی موارد این میزان افزایش یافته است. وام مسکن 800 میلیون تن رشد کرده است.در اسفند سال گذشته امروز به یک میلیارد تن رسید.

افزایش 20 درصدی اجاره بها/ تشدید رکود بازار مسکن

احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: مشکل اصلی افزایش قیمت مسکن بازگشت به تورم است و تورم در حال افزایش است و اجاره بها نیز از جمله اجاره دهندگان در این مسیر افزایش می یابد. امرار معاش می کنند و طبیعتاً در نتیجه تورم، اجاره بها را افزایش می دهند.

این کارشناس بازار مسکن ادامه می دهد: سوال اصلی اینجاست که چرا مشاهدات ما با کارمندان دولت متفاوت است؟ وی گفت: برای حل هر مشکلی ابتدا باید شکل مسئله را بشناسید و تعاریف درستی از آن داشته باشید تا بتوانید راه حلی برای آن بیابید و وقتی اینطور به مسئله نگاه می کنید مشخص می شود که این کار را انجام می دهند. مشکل را نمی دانند یا عمداً نمی خواهند آن را مطالعه کنند، بنابراین راه حل های پیشنهادی چه مسکن مهر و چه مسکن ملی جواب نمی دهد.

سرحدی در ادامه در پاسخ به این سوال که یک پروژه ملی مسکن چقدر می تواند در کنترل بازار مسکن موثر باشد؟ وی گفت: مسکن ملی نیز مانند مسکن مهر از جمله طرح هایی است که این سامانه پاسخی دریافت نکرده است و بخشی از عدم پاسخگویی به این پروژه ها دلایل اقتصادی دارد و بخشی از آن نیز ناشی از ضعف مدیریت است. مسکن مهر بحث ساخت و ساز مسکن در مکان هایی که میانگین قیمت زمین پایین است است و شاهد بودیم که در سال های پس از اجرای این پروژه نه تنها بازار مسکن بهبود نیافته بلکه رو به وخامت گذاشته است.پروژه ملی مسکن همینطور و در طول ماه ها نتوانستم تعریف درست و دقیقی از این پروژه ارائه دهم.
ساختن 4 میلیون خانه غیرممکن است

وی افزود: گفته می شود ما سالانه 4 میلیون خانه می سازیم، چه تسهیلات برای ساخت 4 میلیون خانه در کشور وجود داشته باشد یا خیر و چه لزومی دارد که همزمان 4 میلیون خانه بسازیم یا خیر. تعداد قابل توجهی خانه های خالی در کشور وجود دارد و در عمل این اتفاق نیفتاده است و ساخت 4 میلیون خانه غیرممکن است.

دولت ها نمی توانند مردم را مجبور کنند که از حقوق خود چشم پوشی کنند

سرحدی افزود: طرح اشتباه مشکل اصلی است. رهنمودهای شهرنشینی یکی از راهکارهایی است که می تواند عرضه مسکن را اندکی بهبود بخشد. کارمندان ما یا اطلاعی ندارند یا نمی خواهند کاری انجام دهند و حتی به 4 میلیون خانه در حال ساخت هم نیاز نداریم و اصلا معلوم نیست این رقم 4 میلیونی از کجا می آید و کار کارشناسی انجام نمی شود. انکار حقیقت واقعیت را از بین نمی برد، مثلاً سال گذشته گفته شد که اگر دولت نتواند مردم را وادار به انصراف از حقوق خود کند، نباید اجاره بها را افزایش داد.

این کارشناس بازار مسکن اضافه کرد: زمانی که دولت دستور دهد اجاره خانه از سقف معینی بیشتر نشود، مالکان خانه به راحتی دو قرارداد می بندند و با شرکت چهار میلیون تومان و یک قرارداد دیگر با مبلغ 8 میلیون تومان می بندند. دولت موظف نیست هر کاری که مردم انجام می دهند کنترل کند، اما هزینه های جاری خود را افزایش می دهد و در کل مشکل و سیستم مشکل دارد و نتیجه آن وضعیت فعلی بازار مسکن است.

هیچ برنامه بلندمدتی در این کشور نخواهیم داشت

سرحدی در پایان گفت: در چند سال اخیر دور باطلی شکل گرفته و هر دولتی که روی کار می آید مشکلات را بر دوش دولت قبل می اندازد و وظیفه خود می داند که وضعیت اقتصادی را از صفر به یک اصلاح کند. صد بازگرداندن دولت های قبلی به 4 تا 8 سال و بازسازی آنها به این معناست که در این کشور هیچ برنامه بلندمدتی نخواهیم داشت و همه برنامه های ما 4 تا 8 سال دیگر خواهد بود اگر مسائلی مانند مسکن مطرح شود. ملی است و با اقتصاد کلان و سیاست کلی کشور مرتبط است. تیم های ملی وجود دارد، زیرا کارشناسان روی این پروژه ها کار خواهند کرد، نه سیاستمداران.

دیدگاهتان را بنویسید