استراتژی تندروها برای اختلاف در اردوگاه اصولگرایان

استراتژی تندروها برای اختلاف در اردوگاه اصولگرایان

پس از انتخابات مجلس 98 و همچنین انتخابات 1400، رویای حکومت با یک دست محقق شد اما کمتر کسی پیش بینی می کرد که پس از گذشت 2 سال از دولت سیزدهم و البته در یک سال منتهی به انتخابات مجلس، اختلافات به حدی برسد. به حدی که کمتر از 8 ماه مانده به انتخابات مجلس، جناح های مختلف اردوگاه اصولگرایان باید روند حذف را دنبال کنند. در مقابل ثبات در جبهه و حتی احتمال ائتلاف بین این طیف‌های اصولگرایی وجود دارد تا شکست ثبات رخ دهد. در این زمینه نمی توان چیزی را پیش بینی کرد. با توجه به اینکه جبهه پایداری که در سال‌های اخیر به عنوان تندرو تعریف می‌شود، از نظر تعداد در اقلیت هستند، اما قدرت سیاسی و مالی آنها می‌تواند سد محکمی در برابر سایر رقبا باشد. برای نشان دادن تفکرات جبهه پایداری باید به انتقاد یکی از اعضای اصلی جبهه اشاره کرد. با در نظر گرفتن اینکه محصول از وحدت صحبت می کند، متوجه خواهیم شد که روی طیف های دیگر بنیادگرایی شرط بندی می کند.

«صادق تازابی» از اعضای جبهه پایداری در سخنانی در دانشگاه علامه، گام‌های اصلی دستیابی به فهرست مشترک را برشمرد و گفت: راهبرد در یک کلام انتخاب درست است نه اینکه به دنبال فردی باشید که رای بیشتری دارد، اما امتیاز او پایین است و باز هم می گویم باید فرد مناسب را متقاعد کنیم که روی صحنه بیاید. اگرچه منعی برای ارائه فهرست واحد نداریم، اما در این فرآیند باید معیارها به دقت بررسی و مشخص و مدیریت شود و به هر قیمتی ارائه فهرست واحد اتفاق نیفتد، به عبارت دیگر امکان ندارد. از یک لیست واحد از اصول، انطباق و انطباق بیایید معیارها را نادیده بگیریم. این اظهارات در حالی مطرح می شود که سایر گروه های حاضر در اردوگاه هنوز درباره ارائه لیست واحد صحبت نکرده اند. البته برخی از چهره ها به این مواضع انتقاد کردند.

اسدلا بادامچیان، دبیرکل حزب اسلامی موتلفه با انتقاد از مواضع این محصول گفت: در انتخابات مجلس یازدهم این دوستان جمع شدند و گفتند شورای ائتلاف و ما هم جمع شدیم و رفتیم و جزو این تشکل شدیم. در این انتخابات مجلس مشخص شد که هر کدام از این دوستان علاقه مند هستند که نظر خود را اعلام کنند، روز 21 بهمن ظهر آقای حداد آخرین قسمت از جوانان را در لیست قرار داد و حتی یک نفر هم نظری نگذاشت. ما هم قبول کردیم و در جلسه گفتند که از موتلفه تشکر می کنند که سهمی نمی خواهند. عصر همان روز آقای کلیباف توییت کرد که من این لیست را قبول ندارم، امشب جلسه اضطراری حزب موتلفه را شروع کردیم.

اگر نگاهی به تاریخچه فعالیت های زنان پیشتاز بیندازیم متوجه می شویم که بیشتر آنها به عنوان اسپویلر شناخته می شوند نه سیاستمدار… زیرا همیشه وحدت بین اصولگرایان را به نفع خود تبدیل می کنند. این تفاوت را دیگر نمی توان برای جریان اصولگرایی کتمان کرد و هر روز بر تعداد منتقدانی که در برابر ثبات سکوت می کنند افزوده می شود و دیگر نمی توان گفت که دعوای پایداری و افراد نزدیک به قالیبافی است. در واقع امروز جریان اصولگرایی به این اطمینان رسیده است که اگر بخواهد قدرت سیاسی را حتی در غیاب رقیب همیشگی خود، یعنی. اصلاح طلبان راهی جز این ندارد که یک بار برای همیشه با این طیف موسوم به «ابر انقلابی» (نامی که «محمود احمدی نژاد» برای آنها انتخاب کرد) به وظیفه خود عمل کند، زیرا در لحظات حساس این طیف او اعتدال گرایان و اصولگرایان سنتی را پشت سر گذاشت و از همگرایی بیشتر جریان اصولگرایان سهام یابی جلوگیری کرد. به نظر می رسد اکنون دیگر کشمکشی بین قالی بافی و پایداری وجود ندارد، بلکه موضوعی یک طرفه است که نه تنها برای اصولگرایان بلکه برای جامعه نیز قیمت را در پی خواهد داشت. در حال حاضر روی کار آمدن مجدد اصلاح طلبان جای تحلیل ندارد اما اکنون بحث این است که جریان اصولگرایی چگونه می خواهد جبهه پایداری را برای بقای خود کنار بزند. در ادامه با یکی از تحلیل‌گران سیاسی که می‌خوانید گفت‌وگو کردیم.

دوام باید به 5% طرفداران بسنده کند

نماینده اصلاح طلب ادور مجلس و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که قدرتمندان برای داشتن همه قدرت چه موضوعاتی را در دستور کار قرار داده اند، به خبرنگار «آرمان مزور» گفت: به نظر می رسد زورمندان. در انتخابات مجلس گذشته، یعنی دوره یازدهم، پیروزی مقدماتی را رقم زدند و اولین گام را در جهت برنامه های آینده خود برداشتند و اکنون به تدریج می بینیم که نه تنها اصلاح طلبان، بلکه مخالفان جریان اصولگرا نیز می خواهند جلو بروند. همفکران قوی و تندرو که اکنون در قدرت هستند، جز تورم سرسام آور، نبود ارتباطات سالم در فضای بین الملل، کاهش ارزش پول ملی، ناکارآمدی و… هیچ منفعت و دستاوردی نداشتند. … اینها هستند.”

وی در این مورد محصول مدیریت این طیف سیاسی را زیر سوال می برد و می افزاید: اعضای جبهه پایداری که هم اکنون هم در مجلس و هم در دولت حضور دارند باید پاسخ دهند که اقدامات مثبتشان چیست. حوزه اقتصادی تا کنون؟» آیا با ویژگی اقتصادی عقب مانده اش می توانند زمینه اشتغال و تولید گسترده ملی را در جامعه فراهم کنند؟ بنابراین ثبات و اعضای جنبش خاص نمی توانند پیروزی را احساس کنند، بلکه باید مسئولیت ایجاد بحران و سوزاندن را به عهده بگیرند. اعتماد و شکاف بین ملت و دولت بیشتر شود.

وی با اشاره به فرامین رهبر انقلاب در خصوص انتخابات افزود: اتفاق ویژه و قابل توجهی در سخنرانی نوروزی رهبر کبیر انقلاب در مشهد رخ داد که گویا حاکی از اراده برای برگزاری پرشور انتخابات است. این نشان می دهد که رژیم می خواهد همه طبقات در انتخابات مارس شرکت کنند. همین روند به تدریج دیدگاه های توتالیتاریسم را از عرصه سیاسی حذف خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر نظام‌های اجتماعی سازوکاری برای اصلاح تدریجی و مستمر در درون خود داشته باشند، می‌توانند با تکیه بر همبستگی کاسه‌ها و کوزه‌های ابرانقلابیون را جمع‌آوری کنند. نیروهای منتقد از همه طیف‌های سیاسی، چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرا که اکنون متشکل از جوانان، زنان، اقوام و دلسوزان به پادشاهی و میهن و انقلاب اسلامی هستند، به‌ویژه اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، هیچ چیز دیگری نمی‌خواهند. در کنار اصلاح امور و بهبود شرایط کشور، تا آینده این کشور به نفع شهروندان باشد».

در این مورد، نماینده سابق مجلس با اشاره به روند استفاده از اینترنت ادامه می دهد: ثبات و روند خاص که کمتر از چند درصد از جمعیت کشور پشت سرشان نیست، تنها باید به سهم و نقش خود در این امر بسنده کرد. چرخه انرژی به همان میزان پنج درصد، نه بیشتر و نه کمتر. عرف عدل و انصاف و احساس تعهد الهی و اسلامی حکم می کند که اعضای پایداری و شریان ها باید پاسخ دهند که شما به این سهم راضی هستید؟ چرا اینقدر عجله دارید لطفا بیشتر و بیشتر به منافع نظام و مصالح کشور و ملت آسیب وارد نکنید.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید