اسرائیل با ایده جنگ افروزی علیه ایران بازی می کند

اسرائیل با ایده جنگ افروزی علیه ایران بازی می کند

روز جدید با توجه به اینکه ایالات متحده و کشورهای عربی خلیج فارس هیچ حمایتی از اقدام نظامی تل آویو علیه ایران ندارند، هنوز مشخص نیست که مقامات اسرائیل واقعاً در مورد ایران و برنامه هسته ای آن چه تصمیمی خواهند گرفت.

پایگاه خبری Inside Arabia در گزارشی از تحولات اخیر معادله هسته ای ایران به صراحت اشاره کرد که اسرائیل در واقع با لفاظی های خود علیه ایران بازی می کند و استدلال می کند که اقدام نظامی علیه تهران لازم است. و این برنامه هسته ای اوست و در شرایط کنونی که آمریکا در حال خروج از خاورمیانه است و کشورهای عربی خلیج فارس به شدت با آن (حمله به ایران) مخالف هستند، تل آویو عملا با فرصت های محدودی برای تهران مواجه است. که کمک زیادی به پیچیده تر شدن معادله هسته ای ایران می کند.

Inside Arabia، اولین نخست وزیر زن نخست وزیر اسرائیل، نوشت: «وقتی یهودیان در خطر هستند، آرام بودن و اقدام نکردن برای نجات خود، اساساً یک مسئله جزئی است». شایان ذکر است. این به نوبه خود نوعی رویکرد دوگانه را در اسرائیل به ایران ایجاد کرده است. موضع اسرائیل مبنی بر امتناع از جنگ با ایران در مقایسه با آغاز جنگ (به منظور توقف برنامه هسته ای ایران) بسیار واضح است، حتی اگر او ادعا می کند که ظرفیت هسته ای ایران می تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد. . در همین حال، با وجود آمادگی ارتش اسرائیل برای حرکت گزینه های نظامی علیه ایران، تردیدهای زیادی در مورد اینکه آیا حمله نظامی علیه توان هسته ای ایران می تواند موثر باشد وجود دارد.

اما باید توجه داشت که ایران رقیب نزدیک اسرائیل نیست و با اقدامات خود نشان داده است که به دنبال تبدیل شدن به یک نیروی تمام عیار در منطقه است. در این راستا تصمیم گیرندگان اسرائیلی سعی دارند تا حد امکان گزینه تکیه اسرائیل بر نیروی نظامی علیه ایران را از بین ببرند و یا آمریکا را به اجرای چنین گزینه ای تشویق کنند. آنها به ویژه تاکید می کنند که اسرائیل هیچ کنترلی بر رفتار تهران یا پیامدهای حمله احتمالی اسرائیل به ایران ندارد.

این تا حد زیادی حرکت بعدی اسرائیل به سمت ایران را پیچیده می کند. اسرائیل بر آمریکا فشار می آورد تا مذاکرات هسته ای با ایران در وین را متوقف کند. دلیل اصلی این است که تل آویو معتقد است که در اصل، دولت فعلی آمریکا قدرت زیادی برای مقابله با ایران هسته ای ندارد.

آمریکا یکی از طرف های توافق برجام بود (توافق سال 2015) و باید حوزه های بیشتری اضافه شود، تهران جایگزینی برای مذاکرات هسته ای وین ندارد. او به صراحت برجام را برای توافق اولیه رد کرد.

به نظر می رسد تلاش های اسرائیل برای جلوگیری از توافق با ایران، جنگ با تهران را به عنوان یک جایگزین مناسب می بیند. با این حال، این درحالی است که نیروهای آمریکایی در حال کاهش حضور و نفوذ خود در خاورمیانه هستند. در اوایل دسامبر سال جاری، نیویورک تایمز از تنش های لفظی و فکری میان رهبران اسرائیل و آمریکا بر سر ایران خبر داد که به نوبه خود نشان داد که واشنگتن عموماً تمایلی به استفاده از گزینه های قهری و نظامی علیه ایران ندارد. حتی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده در 22 دسامبر به اسرائیل سفر کرد تا به تفاهم مشترکی با مقامات اسرائیلی درباره ایران و برنامه هسته‌ای آن دست یابد.

از سوی دیگر، منابع ایرانی با استدلال های گوناگون احتمال وقوع هرگونه جنگ علیه ایران را غیرمنطقی و دور از واقعیت ارزیابی می کنند. در همین راستا، روزنامه انگلیسی زبان ایرانی تهران تایمز اخیرا هشدار داده است که ایران از نظر عملیاتی توانایی حمله به هر بخشی از اسرائیل را دارد. ژنرال غلامعلی رشید، رئیس قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) نیز هشدار داد که «اگر اسرائیل به تهدیدات خود مبنی بر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران عمل کند، ایران با زبان نظامی پاسخ خواهد داد».

در همین رابطه علی شمهانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هشدار داد که «تهدیدهای اسرائیل بر پاسخ ایران به اقدامات مخرب و نادرست اسرائیل تأثیر گذاشته و آن را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد». شمانی به ویژه ابراز امیدواری کرد که با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، روابط ایران با کشورهای مختلف در زمینه‌های مختلف توسعه چشمگیری پیدا کند.

البته مشخص نیست که تهران چگونه برنامه خود را برای توسعه روابط با همسایگان خود دنبال خواهد کرد مگر اینکه توافق هسته ای بین ایران و غرب حاصل شود. در همین راستا شاهد بودیم که چهل و دومین نشست شورای همکاری خلیج فارس در ریاض که در اوایل دسامبر سال جاری برگزار شد، به شدت بر اهمیت مذاکرات هسته ای با ایران تاکید کرد. در همین راستا، عمان و امارات متحده عربی هیئت هایی را به ایران اعزام کرده اند و تهران و ریاض نیز مذاکرات مستقیمی در عراق داشته اند. در واقع، تمام این رایزنی ها با ایران به دنبال این بوده است که به این کشور اطمینان کافی داده شود که در صورت دستیابی به توافق هسته ای با غرب، می توان اطمینان داشت که در فضای منطقه ای با استقبال گرم تری از آن مواجه خواهد شد.

با این حال، ایران با استقبال از این روند و تاکید بر توسعه روابط با همسایگان خود، گفت که در اصل موضوع برنامه هسته ای ایران ربطی به کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس ندارد. تهران همچنین به طرف‌های منطقه پیام داده است که نمی‌توانند از ایران انتظار همکاری داشته باشند، در حالی که به اندازه کافی در مورد روابط صلح‌آمیز با ایران جدی نیستند.

با این حال، ایران در معادله هسته ای خود با چالش هایی مواجه است. اگر روند دستیابی به توافق هسته ای برای مدت طولانی ادامه یابد، این چالش برای ایران وجود دارد که ایالات متحده می تواند از خرابکاری های اسرائیلی، آشکار یا پنهان، علیه تاسیسات هسته ای و برنامه هسته ای ایران حمایت کند یا تحریم های بیشتری را علیه اقتصاد ایران اعمال کند. که این موضوع در واقع می تواند آسیب جدی به ایران وارد کند و دست اسرائیل را برای افزایش فشار بر ایران باز کند.

شکی نیست که ایران به دنبال توافق هسته ای است که امنیت آن را تهدید نمی کند. با این حال اسرائیل بارها تاکید کرده است که ایران برای دستیابی به توافق هسته ای با غرب جدی نیست. به گفته آنها، ایران صرفاً می خواهد برای نزدیک شدن به آنچه تولید سلاح هسته ای نامیده می شود، زمان به دست آورد. از این منظر، اسرائیل پیشرفت هسته ای ایران را تهدیدی عملی برای خود می بیند و برای مقابله با آن سخت تلاش خواهد کرد.

به طور کلی، با توجه به اینکه ایالات متحده و کشورهای عربی خلیج فارس هیچ حمایتی از اقدام نظامی تل آویو علیه ایران ندارند، هنوز مشخص نیست که مقامات اسرائیل واقعاً در مورد ایران و برنامه هسته ای آن چه تصمیمی خواهند گرفت.

وی افزود: در شرایط کنونی، بسیاری بر این باورند که بدون دستیابی به توافق هسته‌ای پایدار، اسرائیل گام‌های مختلفی برای مقابله با ایران و پیشرفت‌های آن برخواهد داشت و تنها می‌توان انتظار تشدید تنش‌ها بین دو کشور و حتی در سطح منطقه را داشت. “

دیدگاهتان را بنویسید