اطلس صنایع دستی خراسان جنوبی تهیه شد/ لزوم تسریع در پرداخت خدمات بانکی به صنعتگران


ساعت: 14:37
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1855092

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی:

شاه وردی با بیان اینکه اطلس صنایع دستی خراسان جنوبی در حال آماده شدن است، گفت: از کندی کار صندوق کارآفرینی امید در پرداخت دستمزد صنعتگران گله داریم و این پرداخت ها باید تسریع شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هاورستان، هادی شاهوردی امروز در نشست خبری هفته صنایع دستی گفت: از حدود 300 رشته صنایع دستی کشور، حدود 85 رشته در نقاط مختلف خراسان جنوبی فعال و 10 رشته احیا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اضافه کرد: گلدوزی های سنتی، قالی بافی، قالی بافی، قالی، قالی، قالی، نگین تراش، چرم، نجاری، بافندگی، به علاوه فی و گجت بافی و … هستند. منطقه

وی ادامه داد: متاسفانه بازار صنایع دستی در استان فراهم نیست و نتوانسته ایم بازار باثباتی ایجاد کنیم که اکنون در حوزه بازاریابی در معاونت صنایع دستی فعال تر شده ایم تا بتوانیم به نگرانی ها پاسخ دهیم. صنعتگران محصولات خود را می فروشند.» وی گفت: سه میلیارد و 215 میلیون تن مصوبه اداره صنایع دستی است که حدود 2 میلیارد تن آن اعطا شده است.

شاهوردی با بیان اینکه 258 میلیون تن از این وام برای آموزش و پرورش اعطا شده که نیازمند توسعه آن با کمک فرمانداران هستیم، ادامه داد: همچنین در بحث ساخت بازارچه ها و مراکز صنایع دستی نیز یک میلیارد و 500 میلیون تن و تجهیزات. مراکز و تهیه اقلام مورد نیاز صنعتگران نیز 200 میلیون تن هزینه داشته است.


اجرای 22 برنامه در هفته برای کاردستی

وی با اشاره به اینکه 22 برنامه مختلف برای هفته صنایع دستی خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است، افزود: افتتاح سایت اداره کل، برگزاری اولین رویداد تخصصی آموزش صنایع دستی بیرجند، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در فردوس، افتتاحیه ثبت ملی صنایع دستی. میراث ناملموس تولید تنور در فردوس، ایجاد نمایشگاه فروش و فروش صنایع دستی در قاین، افتتاح مجتمع نقاشی در قهستان، افتتاح کارگاه سرامیک و زیورآلات در نهبندان، برگزاری اولین نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان های شرق کشور. استان به میزبانی سربیشه، مراسم کاوش، احداث مرکز آموزش صنایع دستی زیرکوه و طبس، نمایشگاه دستاوردهای صنایع دستی در سرای، افتتاح کارگاه نجاری سنتی، افتتاحیه و کارگاه قلم زنی در طبس، تجلیل از صنعتگران خانواده شهید می کند و می آفریند تور خانه صنایع دستی خوسف از جمله این برنامه ها می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در ادامه از اقدامات سال گذشته صنایع دستی در استان پرهیز کرد و تصریح کرد: صدور 517 پروانه صنایع دستی، آموزش 700 نفر در مناطق خانگی و پردرآمد، فروش 2 میلیارد تن راهنمای صنعت به مغازه ها و نمایشگاه ها، صادرات چمدان صنایع دستی به ارزش 267 هزار دلار، شرکت صنایع دستی استان در 18 نمایشگاه، برپایی 102 بازارچه فصلی صنایع دستی در قالب 570 غرفه از جمله این اقدامات است.


9 کاردستی از خراسان جنوبی مدال های کشوری کسب کردند

شاهوردی با بیان اینکه امسال 9 رشته صنایع دستی از خراسان جنوبی مدال های کشوری کسب کرده اند، ادامه داد: تلاش داریم در برنامه سه ساله این نشان های ملی صنایع دستی استان را افزایش دهیم.

وی گفت: تاکنون 21 میلیارد فولاد صنایع دستی برای دریافت تسهیلات از بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400 وارد صندوق کارآفرینی امید شده است اما 4 میلیارد و 150 میلیون تومان معادل 19.5 درصد تسهیلات معرفی شده است. ، پرداخت شده. از این میزان پرداختی به دلیل زمان کوتاه باقی مانده تا پایان سال مالی (تیرماه) گلایه داریم و باید در پرداخت ها تسریع شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تلاش زیادی برای بحث بازارچه های صنایع دستی استان انجام شده بود اما نتوانستیم آن را به درستی ارائه کنیم، گفت: نیازمند تقویت و معرفی بازارچه های دائمی صنایع دستی در استان هستیم. از بازار دائمی صنایع دستی باغ اکبری دل خوشی نداریم و بررسی می شود.

شاهوردی با اشاره به اینکه خانه های تاریخی در حوزه صنایع دستی در اولویت قرار می گیرند، گفت: اگر مکانی در پارک کجستان، میدان ابوذر و پارک توحید در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان قرار گیرد، بازارچه صنایع دستی یا ثابت است. اراده شب با سازه های سبک ایجاد می شود.


350 صنعتگر استان از تامین اجتماعی بهره مند می شوند

وی از بهره مندی 350 صنعتگر این استان از بیمه و 3300 نفر از صندوق بیمه دهقانان و عشایر خبر داد و تصریح کرد: در بحث بیمه کارگران در حوزه صنایع دستی چالش های زیادی از نظر تامین منابع مالی از سوی سازمان تامین می شود. وزارتخانه.استان چهار نفر برای ورود به بیمه بود!

شاهوردی با تاکید بر اینکه باید در استان خراسان جنوبی برندسازی صنایع دستی ایجاد کنیم و سپس به سمت ثبت جهانی برویم، افزود: هر شهرستانی باید در حوزه صنایع دستی فعال باشد و به سمت شهرهای تخصصی در این حوزه حرکت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هدف سه ساله ترویج صنایع دستی استان را برشمرد و گفت: تهیه اطلس صنایع دستی استان، راه اندازی 2 خانه صنایع دستی خلاق، تولید محتوا برای ارائه صنایع دستی استان، احیای صنایع دستی استان. سه رشته صنایع دستی، دو برابر شدن مشاغل، افزایش شهرها و روستاهای ملی، برگزاری 300 دوره آموزشی کوتاه مدت عمومی، صدور مجوز 10 مجتمع کارگاهی صنایع دستی، افزایش نشان ملی کیفیت به 20، برگزاری 50 بازارچه موقت در شهرها و اخذ گواهینامه و مهر اصالت از در دستور کار یونسکو برای 2 برند صنایع دستی استان است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر محل استقرار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: علیرغم میل باطنی باید این ستاد را به باغ رحیم آباد منتقل کنیم.

شاه وردی در پایان گفت: در حال حاضر باغ رحیم آباد مجددا برای بازدید عموم باز است و ارگ این مجموعه نیز در حال بازسازی است که در صورت تکمیل در هفته صنایع دستی بازگشایی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید