اعتراض به تخلفات اداره کل محیط زیست گیلان در خصوص تالاب بوجاق (+عکس)

اعتراض به تخلفات اداره کل محیط زیست گیلان در خصوص تالاب بوجاق (+عکس)

روز جدید محمدیان، مدیرعامل انجمن پایش آب، خاک و هوا در استان گیلان از ارسال نامه ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت پارک ملی بوجاق خبر داد.

انجمن ناظران آب، خاک و هوای استان گیلان از رئیس سازمان محیط زیست خواستار رسیدگی به تخلفات اداره کل محیط زیست گیلان در رابطه با «تالاب بوجاق» شد.

محمدیان، مدیرعامل انجمن پایش آب، خاک و هوا در استان گیلان از ارسال نامه ای به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با محوریت پارک ملی بوجاق خبر داد.

متن نامه به شرح زیر است:

«آقای سلازگه عزیز
معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران

پاسخ: پیگرد تخلفات و قصور مدیران ستادی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان

با احترام و احترام فراوان؛ پارک ملی خشکی-دریایی بوجاگ با مصوبه رسمی شماره 232 در سال 1381 به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید. متاسفانه پارک ملی بوجاق به دلیل سوء مدیریت و کم کاری مدیران ارشد و میانی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان دچار مشکل شده و هست. با توجه به ماده «دوم» قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 1354 و با عنایت به اینکه بر اساس ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون مذکور، هرگونه اقدامی که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و تغییر اکوسیستم در پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده شود. آنها به سرزمین های آنها تعلق دارند. بدون مجوز برای دولت ممنوع است و بر اساس ماده ۱۱ قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور مصوب اردیبهشت ۱۳۹۵ هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی جبران ناپذیر تالاب ها شود ممنوع است.

تالاب بوجاق در غرب پارک ملی بوجاق از ابتدای پاییز 1396 در قالب طرح گردشگری (ساخت پل چوبی، لایروبی و …) توسط مدیران ارشد و میانی این اداره کل بدون رعایت ضوابط. و مقررات مناطق چهارگانه و قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب تخریب پوشش گیاهی، گیاهان و تغییر اکوسیستم تالاب بوجاگ.
لازم به ذکر است که منطقه تخریب شده کاملاً در محدوده منطقه امن بوده و عملیات مذکور برخلاف طرح کلی پارک ملی بوجاگ بوده است. بر اساس ماده چهار قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف پس از طرح دعوی در سازمان حفاظت محیط زیست به جزای نقدی از سه تا پنج برابر خسارت ناشی از آن توسط اداره کل کشور محکوم می شوند. حفاظت از محیط زیست به عنوان حافظ حفاظت از تالاب در چهار منطقه، تنوع زیستی گیلان باعث تخریب و دگرگونی اکوسیستم تالاب بوجاگ شده است. لازم به ذکر است پس از بازدید از محل و بررسی روند تخریب، پرونده تخلفات و قصور مدیران ارشد و میانی توسط کارشناسان رسمی دادگستری گیلان به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت ارائه شد. سیستم. لذا از ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست، بانیان وضعیت فعلی (مدیرکل، معاونت فنی، معاون نظارت، رئیس اداره، معاونت مدیریت و توسعه انسانی، مدیر بازرسی و ارزیابی عملکرد و حفاظت فعلی) می باشد. توسط ریاست محترم اداره کل عزل و با تخلفات اداری آشنا گردید.

تقاضا می شود به منظور جلوگیری از ادامه سوء مدیریت و تخریب در چهار حوزه تحت مدیریت سازمان، عوامل اجرایی فوق تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

با تشکر
محمدیان، مدیرعامل انجمن نظارت بر آب، خاک و هوا

دیدگاهتان را بنویسید