افزایش 8.5 درصدی موجودی داخلی سازمان انتقال خون به پنجره ملی مدیریت هوشمند مرتبط شد.


ساعت: 12:54
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1911104

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون درباره میزان تولید خون و فرآورده های خونی گفت: از ابتدای تیرماه تا پایان مهرماه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان توزیع فرآورده ها را بررسی کردیم. درخواست و نسبت به سال قبل 8.5 درصد افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بلوچی معاون اجتماعی سازمان انتقال خون در نشست خبری گفت: مهمترین اصل در سازمان انتقال خون اهداکنندگان خون هستند که نقش بسیار مهمی در سازمان دارند و بیش از دو میلیون نفر به مراکز ما مراجعه می کنند. هر سال خون اهدا کنیم.”

وی از راه اندازی معاونت اجتماعی در سازمان انتقال خون در دوره جدید خبر داد و گفت: اکنون ساختار معاونت اجتماعی در سازمان انتقال خون مشخص و به تصویب سازمان اداری و کار رسیده است. معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون دارای سه اداره کل است که یکی از آنها اداره کل جذب اهداکنندگان است که در اولین گام از تفاهم نامه همکاری با اورژانس پیش بیمارستانی برای تامین خون کامل در سال جاری تشکیل شد. مرکز گروه خونی O منفی که برای مقابله با تروما و صدمات ناشی از تصادفات انجام شد اقدامات لازم را انجام داد. این اقدام اجرا شد و در برنامه اربعین این اقدام در استان های مرزی اجرا شد.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه های متعددی با گروه های مختلف داشته است، گفت: به عنوان مثال تفاهم نامه ای با مرکز خدمات حوزه های علمیه برای فرهنگ سازی اهدای خون و تشویق نسل جوان به اهدای خون داشتیم. سازمان انتقال خون از دوران دفاع مقدس به این ساختار مستحکم رسیده است. بسیاری از اهداکنندگان از خاطرات آن دوران هستند که با انتقال خون سن آنها افزایش یافته است. ما در زمینه اهدای خون به جوانان ضعیف کمی کار کردیم و در معاونت اجتماعی سعی کردیم با حوزه های مختلف در این راستا اقداماتی انجام دهیم.

بلوچی ادامه داد: در بحث های علمی و اهدای خون با جهاد دانشگاهی همکاری داشتیم و اتفاقاً مشارکت دانشجویان را در حوزه اهدای خون افزایش دادیم که اجرایی شد.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری اطلاعات نیز اقداماتی انجام شده است، گفت: اجرای برنامه انبارداری سازمان انتقال خون در سراسر کشور با فناوری های نوین انجام شده است. در عین حال، از آنجایی که یکی از حوزه هایی که باید در آن اقدام کنیم، حوزه نرم افزاری و ارتباطی است، طرحی برای ارتباط با اهداکنندگان خون از طریق تلفن همراه ارائه شده است که به زودی آن را اعلام می کنیم. سازمان انتقال خون در پنجره ملی مدیریت هوشمند گنجانده شد و از طریق این پنجره می توانید به راحتی به خدمات این سازمان دسترسی داشته باشید. اقدامات زیادی در زمینه سخت افزار انجام شده است. همچنین در خصوص امنیت فضای شبکه و سرورها که یکی از موضوعات مهم در انتقال خون بود، اقداماتی انجام شد.

معاون اجتماعی سازمان انتقال خون درباره میزان تولید خون و فرآورده های خونی گفت: از ابتدای تیرماه تا پایان مهرماه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان توزیع فرآورده ها را بررسی کردیم. درخواست و نسبت به سال قبل 8.5 درصد افزایش داشته است. به عنوان مثال یکی از استان هایی که همیشه برای دریافت فرآورده های خونی در آن مشکل داشتیم استان سیستان و بلوچستان بود و همیشه در آنجا کمبود داشتیم و انتقاداتی وجود داشت که میزان اهدای خون و فرآورده های خونی در استان سیستان و بلوچستان کم است. با فضایی که تعریف کردیم و سعی کردیم ذخایر خون را در کشور مدیریت کنیم، از تیر تا مهر 1401 ذخایر استان سیستان و بلوچستان گاهی به 13 روز می رسید. یعنی اگر مرکزی در آن استان بسته شود، آن استان همچنان می تواند ظرف 13 روز تمام نیازهای استان را تامین کند.

وی افزود: این در حالی است که پیش از این وضعیت خون و فرآورده های خونی در استان سیستان و بلوچستان همواره در وضعیت بحرانی و قرمز قرار داشت که خوشبختانه اکنون در وضعیت خوبی قرار دارد. شاهد سخنان من نامه رئیس انجمن تالاسمی ایران به وزارت بهداشت بود. زیرا یکی از مهم ترین مصرف کنندگان فرآورده های خونی تالاسمی ها هستند و همواره در استان سیستان و بلوچستان در این زمینه مشکل داشته ایم. طبق نامه رسمی رئیس انجمن تالاسمی محصولات مورد نیاز بیماران تالاسمی 100 درصد تامین می شود.

وی در حوزه توزیع فرآورده های خونی بیمارستانی نیز گفت: در حوزه توزیع فرآورده های خونی بیمارستانی نیز نسبت به مدت مشابه 5.4 درصد افزایش داشته ایم. نکته دیگری که در ماجرای انتقال خون مهم است این است که وقتی بیمارستان ها فرآورده های خونی مورد نیاز خود را از ما می خواهند، ما در استان ها توانایی خاصی برای پاسخگویی به این درخواست ها داریم. مفتخریم اعلام کنیم که طبق بررسی میدانی در اکثر استان های کشور، حدود 100 درصد نیاز بیمارستان ها توسط سازمان انتقال خون تامین می شود، یعنی هیچ بیمارستانی وجود ندارد که به دلیل کمبود فرآورده های خونی تعطیل باشد. . استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان و فارس 99 درصد نیاز خود را تامین کرده اند. نسبت به سال قبل در این زمینه رشد داشته ایم.

بلوچی ادامه داد: میانگین حجم سهام نیز نسبت به روز در کشور افزایش یافته است. تا جایی که می توانیم با نزدیک شدن به فصل سرماخوردگی و آنفولانزا نیاز داریم که مردم برای اهدای خون به پایگاه های ما مراجعه کنند. قبل از آن بارها از طریق رسانه ها از مردم برای اهدای خون دعوت می شد و مردم با احساس می آمدند، اما در آن دوره چیزی نداشتیم که نشان دهیم کار فرهنگی سازمان قابل قبول است و وضعیت کشور در وضعیت خوبی است. بنابراین در سال 1400 میزان ذخیره خون ما 4.9 روز بوده است اما اکنون این میزان به 9.2 روز رسیده است که نشان می دهد 4.3 روز رشد عرضه داریم.

وی گفت: یکی از اقدامات دیگر ما تامین خون بیماران مبتلا به گلبول های سفید پایین در استان سیستان و بلوچستان بود که اتفاق خوبی بود. سلول ها. در همان زمان، ما روی توسعه برنامه های جدید کار کردیم و دستورالعمل های خود را به روز کردیم. همچنین در زمینه جذب داوطلب برای اهدای خون از طریق سامانه‌های نرم‌افزاری که در دست اجراست، اقداماتی انجام شده است. ما هم تحقیقات زیادی انجام دادیم.

بلوچی درباره جلب مشارکت مردمی نیز گفت: با تلاش همکاران موفق شدیم قطعه ای به مساحت 1.5 هکتار از مرکز شهرداری در شهر جدید پرند به دست آوریم که به صورت رایگان واگذار شد. مقرر شد این مجموعه با کمک خیرین در ساختمانی به مساحت حدود 13500 متر مربع به عنوان مرکز بین المللی، انبار استراتژی سازمان و بزرگترین سردخانه محصولات پلاسما در آنجا مستقر شود. چند نفر از خیرین موافقت کردند که با استفاده از کلنگ و حفاری و آماده سازی مرکز اولیه اهدای خون، احداث آن را بر عهده بگیرند. امیدواریم این طرح با کمک خیرین محقق شود.

بلوچی افزود: خیرین در استان ها کارهای بزرگی انجام داده اند. مثلاً در کرمان خیرین در حوزه های مختلف کمک کردند. در استان فارس در فیروزآباد تفاهم نامه ای امضا کردیم که 12 میلیارد برای ساخت پروژه زمین گرفته شد. یک مرکز هم در لامرد داشتیم که سال ها برای تاسیس و تجهیز آن معطل شد و آن مرکز هم تاسیس شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ذخایر ملی ما برابر با کل ذخایر سال گذشته و حتی 15 درصد بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید