الحاق روستاها به شهر تنها پناهگاه زخم های بدخیم حاشیه نشینی است

ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794092

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) شورای شهر شیراز را پناهگاهی برای زخم های بدخیم حاشیه شهرها می داند و معتقد است که باید به این معضل رسیدگی اساسی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه ، معضل حاشیه نشینی سال هاست گریبانگیر بسیاری از شهرهای کشور از جمله شیراز بوده و آسیب های اجتماعی زیادی به بار آورده است. جایی که ساکنان آن در طول زمان آسیب های زیادی دیده اند و جامعه را به سمت فساد و تباهی سوق داده اند.
در همین راستا مسئولان دولتی و استانی بارها به مشکلات حاشیه نشینی در اطراف شهرها اشاره کرده و از پیامدهای ناخوشایند آن ابراز نگرانی کرده اند، اما همچنان به نظر می رسد هنوز عزم جدی برای حل این معضل وجود ندارد.
به گفته برخی کارشناسان، دلیل اصلی حاشیه نشینی خشکسالی های مستمر کمبود آب و کمبود اشتغال در روستاها است، اما اکنون برخی از شهروندان به دلیل گرانی مسکن و کمبود درآمد مجبور به حاشیه نشینی شده اند، مشکلی که آنقدر مهم است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها در دیدار با مسئولان کشور به این موضوع و آسیب های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی اشاره و بر رسیدگی به مشکلات موجود تاکید کردند.
اگرچه صحبت از حاشیه سازی هفتاد نطفه مثنوی است که می توان از آن برای همیشه نوشت، اما به نظر می رسد در این زمینه برخی از مسئولان استان فارس و شهر شیراز به این نتیجه رسیده اند که تنها راه برون رفت از مشکلات حاشیه ای حل و فصل است. و مدیریت خسارات ناشی از آن الحاق روستاهای اطراف به کلانشهر شیراز است. روستاهایی که به دلیل همجواری با کلانشهرها، با هجوم مردم به ویژه در سال های اخیر، با معضل بی سابقه قیمت مسکن و آشفتگی قیمت رهن و اجاره در کشور به ویژه استان فارس و شیراز مواجه هستند.
مردم شیراز که نمی توانند در این شهر زندگی کنند به روستاهای اطراف پناه برده اند که این امر باعث افزایش حاشیه نشینی و مشکلات عدیده ای از جمله اعتیاد، عدم خدمات رسانی مناسب دستگاه های دولتی، کمبود امکانات، آسیب های اجتماعی و … می شود.
چند سالی است که اهالی روستاهای اطراف به دلیل اینکه از کمبود امکانات و مشکلات دیگر رنج می برند خواستار و پیوستن آن ها شده اند. حتی رسانه های استان فارس نیز بارها در این راستا قلم زده اند و به رسالت خود عمل کرده اند که منجر به حضور مدیران دوره های مختلف در این حوزه ها شد.
یکی از اهالی روستای گردون چندی پیش در گفتگو با خبرنگار رسانه ها گفت: معتقدم الحاق روستاهای اطراف به شیراز از مشکلات این روستاها کاسته می شود.
گردخون روستایی در یک کیلومتری شیراز است که به گفته اهالی آن هیچ علاقه ای به امکانات و خدمات شهری ندارد.
پایین بودن سطح بهداشت، اعتیاد، فقر، کم خوابی و بیکاری و آسیب های اجتماعی و همچنین وجود زمینه های جرم، جنایت و یا فعالیت مجرمانه از دیگر موضوعات مطرح شده توسط ساکنان گردون است که به گفته آنها باعث ناامنی در منطقه می شود. بود
اهالی وضعیت خود را این گونه توصیف می کنند: «روستای گردون در شرایط کنونی ماهیت روستایی خود را از دست داده است» و به شهری بی معنا تبدیل شده است که شبیه شهر نیست. به همین دلیل می خواهند به شهر شیراز بپیوندند.
طرح الحاق این روستاها از سال 1392 با اقدامات بعدی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. تاکنون اقدامی برای الحاق روستاهای مذکور صورت نگرفته است.
به گفته سید احسان اصنافی شهردار شیراز، اجرای این طرح که موافقان و مخالفانی دارد موانع و مشکلاتی دارد و تا رفع این موانع امکان پیوستن روستاها به کلانشهر شیراز وجود ندارد.
اما رضا محمدیان، رئیس کمیسیون شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) شورای شهر شیراز، این طرح را تنها راه حل زخم بدخیم در حاشیه شهر می داند. وبر معتقد است که مشکل باید به طور ریشه ای حل شود.
وی در گفت و گو با شیرازه گفت: بحث حاشیه نشینی بحثی است که نیاز به سیاست گذاری کلان دارد و با شورا و سیاست شهری نمی توان آن را ایجاد کرد زیرا جنبه های مختلفی دارد.
محمدیان افزود: بیکاری، خشکسالی، کمبود فضای درمانی، فضای کار در روستا، نبود امنیت و همه اینها باعث مهاجرت روستاییان به شهرها می شود و چون قیمت زمین و ملک در مناطق شهری بسیار بالاست، می توانند. وارد شهر نشوید آنها در حاشیه شهرها زندگی می کنند و متاسفانه در این بین شب زنده داران و اشرار ظاهر می شوند که مشکلات حاشیه نشینی را عمیق تر می کند.
این عضو شورای شهر گفت: مشکلات ذکر شده در روستاها باعث شده است که سالانه جمعیت زیادی به جمعیت کلانشهر شیراز اضافه شود و این حادثه منحصر به شیراز نیست، بلکه گریبانگیر تمام کلانشهرهای این شهر شده است. کشور.
وی با بیان اینکه در دوره چهارم شورای شهر شیراز دو بار روستاهای متعددی به شیراز پیوسته بودند، گفت: در سال 1385، روستاهای متعددی به شیراز پیوستند. شهر شیراز را نخواهیم داشت اما متاسفانه کمتر از هفت سال پیش شاهد بودیم که نزدیک به 2000 هکتار از اراضی و روستاهای اطراف شیراز می خواهند به این کلانشهر بپیوندند.
محمدیان با بیان اینکه به نظر من اگر علت اصلی رفع نشود، 5 تا 6 سال دیگر روستاهای دیگر برای الحاق به شیراز اقدام می کنند، گفت: این تصمیم صرفاً تسکین دهنده است.
وی گفت: من به عنوان پیشنهاد یکی از راهکارها را ساخت مسکن ملی کوچک در این روستاها برای تقویت زیرساخت ها در روستا اعلام کردم اما به شرط اینکه در یک مکان زندگی و کار کنند، یعنی. آنها در همان روستاها زندگی و کار می کنند. مثلاً زنبورداری، کشاورزی، دامداری و سایر مشاغل که در قالب مشاغل روستایی قابل تعریف است.
رئیس کمیسیون سوم حرم اهل بیت(ع) نیز با تاکید بر اینکه این کارها قابل اجرا و عملی است که نیازمند مدیریت قوی و موثر است، گفت: معتقدم اگر کلانشهرها به طور کلی درگیر شوند باید زیرساخت ها توسعه یابد. . در سرتاسر کشور درصدی از درآمد خود را صرف تقویت و توسعه زیرساخت ها می کنند یا دولت درصدی از سهم نفت و گاز را که متعلق به مناطق روستایی پایتخت است هزینه می کند و به این ترتیب مدارس، امکانات پزشکی و غیره می سازد. و زیرساخت ها افزایش و ایجاد شغل قطعا روستاییان در روستا می مانند و مجبور به مهاجرت به شهر و حومه نخواهند شد.
محمدیان با اشاره به اینکه پراکندگی جمعیت در کشور یکی از مواردی است که قدرت راهبردی کشور را افزایش می دهد، گفت: تمرکز جمعیت در یک مکان از نظر امنیتی بسیار اشتباه است، به عنوان مثال اکنون در استان فارس دو. – یک پنجم جمعیت در شهر شیراز زندگی می کنند در حالی که این آمار باید زیر 30 و حتی 25 درصد باشد و این اشتباه است، از طرفی منطق شهرسازی می گوید تراکم جمعیت در شهر ایجاد می کند. بسیاری از مشکلات.
وی با بیان اینکه مقابله با حاشیه نشینی و کاهش آسیب های اجتماعی یک کار مقطعی است، افزود: این یک سیاست کلان جدی است که نیازمند تلاش چندین وزارتخانه از جمله وزارت کشور، وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی است. برنامه ریزی.» دور هم جمع شوند و همکاری کنند و مجلس برای آن قانون و بودجه تعیین کند.
محمدیان گفت: نباید به نام عدالت اجتماعی و اینکه همه حق زندگی در شهر دارند، این اتفاق بیفتد، بلکه باید چاره ای اندیشید تا جمعیت به طور مساوی توزیع شود و روستاییان عادلانه و با فراهم آوردن شرایط زندگی زندگی کنند. وی افزود: برای زندگی در روستای خود نباید خدمات رایگان در شهر ارائه کنیم، بلکه باید از همین خدمات رایگان در روستا استفاده کنیم تا جمعیت مولد ما در روستا به راحتی زندگی کنند و به تولید و فعالیت بپردازند.
در پایان وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهرداری شیراز در این راستا قدمی برداشته است یا خیر؟ وی گفت: اگرچه همه این موارد در شورا مطرح شده است، اما چون تصمیماتی که اتخاذ می شود نیازمند همکاری دستگاه های خدمات رسان و وزارتخانه های متعدد است، سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها نیز باید برای مقابله با حاشیه نشینی، آسیب های اجتماعی و حوادث ناشی از آن تلاش کنند. یکبار برای همیشه تصمیم گرفت

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید