اپیدمیولوژیست: ممکن است Omicron وارد ایران شده باشد، اما از آنجایی که ما یک سیستم نظارتی متنوع نداریم، نمی توانیم مستندی در این مورد ارائه کنیم.

اپیدمیولوژیست: ممکن است Omicron وارد ایران شده باشد، اما از آنجایی که ما یک سیستم نظارتی متنوع نداریم، نمی توانیم مستندی در این مورد ارائه کنیم.

روز جدید : حمید سوری، اپیدمیولوژیست، با بیان اینکه احتمالاً نوع Omicron ویروس کراون در کشور ما وجود دارد، گفت: از آنجایی که سیستم پایش انواع آن در کشور نداریم، نمی‌توانیم شواهدی مبنی بر وجود یا عدم وجود آن ارائه کنیم. این گونه در کشور؛ بله، این در شرایطی است که ما بازگشت به حالت عادی را تسهیل می کنیم.

دکتر حمید سوری با اشاره به آخرین اطلاعات و وضعیت سویه Omicron گفت: ویروس کووید 19 معمولاً برای بقای خود جهش ایجاد می کند و این جهش ها عموماً تأثیر کمی بر بیماری زایی یا بیماری زایی دارند، اما گاهی اوقات این جهش ها انجام می دهند. . . ممکن است عواقب جدی برای روند اپیدمی وجود داشته باشد. تا کنون حداقل پنج نوع جدید یا جهش کووید 19 داشته ایم که آخرین آنها omicron است.

وی افزود: از زمانی که سویه omicron در آفریقای جنوبی آغاز شد، به عنوان سویه آفریقای جنوبی نیز شناخته می شود. اهمیت این سویه این است که بیش از 30 جهش در سویه اومیکرون به ویژه در ناحیه خارها رخ داده است که اگرچه برخی از این جهش‌ها شبیه دلتا هستند، اما ماهیت و تأثیر آنها متفاوت است.

به نظر می رسد بیماری زایی omicron بیشتر از دلتا باشد

سوری ادامه داد: آنچه تاکنون در آمیکرون می دانیم این است که به نظر می رسد بیماری زایی این واریانت از واریانت های قبلی بیشتر است و حتی به نظر می رسد بیماری زایی آن حتی از دلتا هم بیشتر باشد، اما بیماری زایی آن چندان بالا نیست. اینطور نیست. با این حال، از آنجایی که بسیاری از افراد به این بیماری مبتلا می شوند، اگرچه می تواند خفیف باشد، اما تأثیر آن بر وضعیت عادی زندگی جامعه بسیار شایع خواهد بود. به همین دلیل پیشگیری از انتقال و گسترش این بیماری بسیار مهم است. شدت بیماری منجر به محتوای بالای عناصر کمیاب نمی شود. در عین حال نمی دانیم این گزینه جدید تا چه حد می تواند جایگزین دلتا به عنوان گزینه غالب شود.

Omicron تمایل دارد جوان تر باشد

وی درباره محدوده سنی ویروس امیکرون گفت: باید توجه داشت که پوشش واکسیناسیون در آفریقای جنوبی بسیار کمتر از میانگین جهانی است و حدود 20 درصد جمعیت واکسینه شده اند که عمدتا در گروه های مسن تر هستند. در این مناطق، داده ها نشان می دهد که درصد قابل توجهی از بیماران به گروه های سنی جوان تر تعلق دارند. در کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بالاتری دارند، ویروس جوان‌تر است. بنابراین می توان گفت که سویه omicron ممکن است جوانتر باشد.

اعلام حضور اومیکرون در اطراف ایران/ سندی نداریم که نشان دهد آیا اومیکرون وارد کشور شده است یا خیر

سوری گفت: در حال حاضر روند گسترش Omicron در کشورهای مختلف بسیار بالاست و شاید بیش از 50 کشور تا کنون در این گزینه شرکت کرده اند و هر روز در حال افزایش است. مواردی حتی در آمریکا نیز به ثبت رسیده و در سراسر کشورمان در کشورهایی مانند ترکیه، هند، پاکستان و غیره مشاهده شده است. به نظر می رسد که Omicron هنوز وارد کشور ما نشده است، احتمالا یک نوع Omicron در کشور ما وجود دارد، اما متأسفانه از آنجایی که سیستم نظارت واریانت در کشور نداریم، نمی توانیم مدرکی دال بر وجود یا عدم وجود این نوع در کشور ارائه کنیم. کشور.

قدرت عفونت مجدد بالا در omicron

این اپیدمیولوژیست درباره علائم اومیکرون در بیماران نیز گفت: علائمی که تاکنون در مورد اومیکرون گزارش شده این است که تفاوت چندانی با سایر سویه ها ندارد اما قدرت عفونت مجدد و عفونت مجدد بالاست. بیشتر درمان های ضد التهابی هستند. همزمان، مطالعات متعددی برای ارائه تصویر واضح تری از این موضوع در حال انجام است. با این حال آنچه تاکنون مشخص شده این است که این یکی از گزینه هایی است که سازمان بهداشت جهانی درباره آن هشدار می دهد. اگرچه هنوز به عنوان یک گزینه تهدید کننده شناخته نشده است، اما گزینه ای نگران کننده و جدی است.

سوری تاکید کرد که با شیوع Omicron، توصیه می‌شود که کنترل‌های مرزی تشدید شود و طرف‌ها نظارت را افزایش دهند. همچنین، توالی‌یابی موارد ویروسی باید به خوبی انجام شود تا کشورها متوجه شوند که چه تعداد از بیمارانشان به ایمیکرون آلوده شده‌اند و بتوانند آن را با کشورهای مختلف به اشتراک بگذارند. لازم به ذکر است که سرعت انتشار این سویه زیاد است. در عرض یک هفته، میزان بروز دو برابر شد، که نشان می‌دهد با این گزینه، اپیدمی به سرعت در حال گسترش است. در عین حال مهمترین کاری که مردم باید انجام دهند تقویت اقدامات حفاظتی به ویژه برای افرادی است که واکسینه نشده اند. حتی افرادی که آلوده یا واکسینه شده اند نیز باید از احتمال عفونت مجدد آگاه باشند. زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی فردی که دو یا سه نوبت از واکسن را دریافت کرده است بیمار نشود.

نیاز به ایجاد یک سیستم مراقبت ساختاریافته برای شناسایی omicron ها

وی در خصوص تاثیر واکسن ها بر سویه اومیکرون گفت: در واقع سویه های جدید ویروسی هستند که در مقابل اقدامات جامعه بشری قرار دارند. ویروس سعی می کند به تنهایی زنده بماند و این تلاش ها در قالب جهش به روز می شوند. بنابراین بعید به نظر می رسد که تاثیر واکسن ها روی آمیکرون مانند نسخه های قبلی باشد. به همین دلیل است که بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید واکسن در جهان تغییراتی را در واکسن‌ها ایجاد می‌کنند که جهش را تغییر می‌دهند تا آن‌ها را در برابر ویروس بسیار موثر نگه دارند.

سوری گفت: در کشور ما تست های توالی یابی مولکولی وجود دارد و کیت هایی وجود دارد، اما باید این آزمایش ها را به عنوان یک سیستم نظارتی ساخت یافته انجام دهیم که در کشور این اتفاق نمی افتد. آزمایشات به صورت موردی انجام می شود. اساس پرونده

نیاز به پاسخ سریع برای مهار انواع

وی خاطرنشان کرد: برای داشتن سیستم توالی یابی ساختاریافته باید تا جایی که می توانیم تعداد تست های روزانه را افزایش دهیم. به خصوص در جاهایی که شیوع بیماری رخ می دهد. دوم، ما باید سرعت واکنش را افزایش دهیم. الان متاسفانه سرعت پاسخگویی به نتایج Sequensing در حال کاهش است که این به دلیل تشریفات اداری و … است که قابل اصلاح است. هرچه سریعتر عمل کنیم، سریعتر می توانیم به ویروس واکنش نشان دهیم و احتمال مهار انواع آن را افزایش دهیم.

او گفت: «تعداد کشورهایی که Omicron را گزارش می کنند هر روز در حال افزایش است. به همین دلیل مهم است که بتوانیم خوب عمل کنیم و مستندات ارائه کنیم. در عین حال، ما باید تدابیر امنیتی را به ویژه در مرزهای کشور و مبادی ورودی برای مسافران خارج از کشور تقویت کنیم.

توصیه مجامع بین المللی برای تقویت اقدامات حفاظتی

سوری با اشاره به وضعیت بازگشایی گفت: اکنون زمان بازگشت به حالت عادی در بخش های مختلف نیست. ما اکنون در شرایطی هستیم که جامعه به طور بالقوه در معرض خطر omicron است. درست است که تعداد مرگ و میرها در کشور کاهش یافته است، اما مرگ و میر تنها شاخص خطر نیست و در عین حال شاخص های رنگی شهرها کامل نیست و ارزیابی ما از رنگ شهرها گمراه کننده است و باید رسیدگی شود. از یک طرف، جامعه بین‌المللی می‌گوید که به دلیل ظهور Emicron باید اقدامات حمایتی افزایش یابد، اما ما بازگشت به حالت عادی را آسان‌تر می‌کنیم. زمانی که کشورهای دیگر دنیا از شیوع این بیماری همه گیر خبر می دهند، قطعا کشور ما نیز از این جو مصون نیست و در هفته های آینده شاهد وقوع سیل خواهیم بود، اما واکنش سریع و به موقع به این سیلاب ها مهم است. این بدان معناست که به محض مشاهده اختلال در روند اپیدمی و شیوع عفونت، اقدام کرده و شیوع را در آنجا کنترل و کنترل کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید