ایجاد شهر صنعتی اصلی برای مردم چالش برانگیز اما ممکن است/ فرهنگ سازی برای مشارکت سرمایه داری در تولید دانش بنیان


ساعت: 16:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917201

محمدحسین دهقان گفت: به دنبال فرهنگ سازی اشتغال هستیم تا سرمایه داران با مشارکت در کارهای علمی و دانش بنیان بتوانند ضمن رفع مشکلات جامعه، سود مالی و کمک به جوانان فعال در فعالیت های تولیدی داشته باشند. یک پاداش در زندگی پس از مرگ

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسین دهکان یکی از اعضای هیئت مدیره شهرک صنعتی سدید در گفتگو با «راه آرمان» با اشاره به مراحل تاسیس و راه اندازی شهرک صنعتی سدید گفت: جوانانی که این شهرک را تاسیس کردند در ابتدا به دنبال این بودند. برای یک واحد تولیدی و یک کارگاه برای خودش؛ فاصله زیاد شهرک های صنعتی از شهر از یک سو و مشکلات کارگاه های درون شهری از سوی دیگر باعث شد تصمیم به ایجاد یک شهرک صنعتی ارزان در نزدیکی شهر بگیرند.

این فعال اقتصادی بیان کرد: در سال 94 مجوز تاسیس شهرک را دریافت کردیم و پس از تغییر کاربری و تامین زیرساخت ها، در سال 97 پروانه بهره برداری دریافت کردیم. در حال حاضر یکصد واحد صنعتی و تولیدی در شهرستان سدید مشغول به کار هستند و افق ما در این راستا نهصد واحد با ظرفیت اشتغال حدود 4500 نفر است.


از منظر اقتصادی به غرب فرصت رشد و توانمندی داده نمی شود

دهقان تاکید کرد: اگر از منظر اقتصاد غرب به موضوع نگاه کنیم باید منتظر می ماندیم تا همه موانع مالی برطرف شود و سپس دست به کار شویم، اما با توجه به اعتقادات دینی خود مشکلات و چالش ها را شناسایی کرده و با آن کار کردیم. ولو و با دقت همراه با توکل و ایمان به خدا در این راه گام برداشتیم.

یکی از اعضای هیئت مدیره شهرک صنعتی سدید اضافه کرد: در ابتدای کار آب و برق نداشتیم و مجبور بودیم با تانکر آب بیاوریم. برخی واحدها هنوز حصارکشی نشده بودند، اما تولیدکنندگان و کارگران با همان امکانات کم و در شرایط سخت کار می کردند، در حالی که عده ای به دنبال شروع کار با بهترین شرایط مالی و شرایط عالی بودند.

وی با تاکید بر اینکه اگر بر اساس مبانی اقتصاد اسلامی پیش برویم از غربی ها جلوتر خواهیم بود، اذعان داشت: باید این موضوع را در نظر بگیریم که جدای از کسب درآمد و سود مالی به فکر ثواب اخروی باشیم. کار باید علمی و جهادی همراه با برنامه ریزی و توکل به خدا باشد و به امور شخصی و خانوادگی نیز توجه داشته باشیم.

دهقان در خصوص بهره برداری از شهرک صنعتی و اجاره واحدها تصریح کرد: ابتدا با بررسی طرح های تولیدی و دانش زمینه ای که مردم ارائه می دهند، عملکرد کار را می سنجیم و سپس با در نظر گرفتن شرایط مالی سرمایه گذاران، ما این دو گروه را در ما نیز متصل می کنیم.


فرهنگ کار و تولید باید جایگزین نظام سرمایه داری و سود حاصل از سپرده ها شود

این فعال اقتصادی تصریح کرد: بخشی از سایت با هدف معرفی کارجویان به واحدها و کارگاه های نیازمند نیروی کار و رفع مشکلات تولیدکنندگان است. در مرکز رشد نیازهای فناورانه شرکت ها و کارخانجات بزرگ کشف شده است و با ورود تیمی از فارغ التحصیلان سعی در رفع مشکلات و رفع نیازهای این شرکت ها با کار علمی داریم که برکات بسیاری را به همراه دارد.

یکی از اعضای هیات مدیره شهرک صنعتی سدید با بیان اینکه هر یک از واحدهای فعال در این شهرک در حوزه فعالیت خود درجه یک هستند و برای رفع مشکلات جامعه تلاش می کنند، تاکید کرد: امروزه بسیاری از سرمایه داران به دنبال سرمایه گذاری هستند. طلا، دلار و خودروهایی هستند که مشکلات خاص خود را دارند و بازار را شعله ور می کنند. این امر باید پرورش یابد تا سرمایه داران با پرداختن به کارهای علمی و دانش بنیان، سود مالی کسب کنند و با کمک به جوانانی که در رفع مشکلات جامعه فعالیت تولیدی دارند، اجر اخروی را دریافت کنند.

دهقان درباره برخی ویژگی های شهرک صنعتی سدید گفت: گونه شناسی شهری و نظم خاص ساختمان ها تاثیر ویژه ای در بازاریابی و فروش واحدها دارد به همین دلیل سعی کردیم این نظم را در شهر ایجاد کنیم. در بخش برق از ترانسفورماتورهای با ظرفیت بالا استفاده کردیم و آنها را بین چند بلوک تقسیم کردیم تا هزینه ها بین بلوک ها تقسیم شود. همچنین قبل از آسفالت روی لوله های تاسیسات زیرزمینی کار کردیم تا با آماده سازی بستر هزینه های اضافی را کاهش دهیم.


سدید نمونه خوبی از مردم برای کار اقتصادی است



وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ارتقای اقتصادی گفت: به دنبال ارائه الگوی مناسب به افرادی هستیم که قصد ایجاد شهر صنعتی را دارند تا با این الگو شاهد کاهش بیکاری و دستیابی به خودسازی باشیم. کفایت . ما تلاش می کنیم نشان دهیم که اگرچه ایجاد یک شهر صنعتی پیچ و خم دارد اما کم کم می توان راه را باز کرد.

دهقان ایجاد این مشاغل در شهرها را تاثیر مثبتی بر اشتغال زایی دانست و ادامه داد: با دست خالی می توان شهر صنعتی ایجاد کرد اما باید کوشا بود. در این راه، راه باز است، اما چالش هایی نیز وجود دارد که باید با تلاش و تلاش علمی و کارشناسانه بر آن ها فائق آمد و با ایمان و توکل به خدا برای رسیدن به هدف، مبارزه کرد.

عضوهیئت مدیره شهرک صنعتی سدید اذعان داشت: باید برای پیشرفت و موفقیت کشور و زمینه ساز ظهور حضرت صاحب (عج) گام برداریم و در این جنگ اقتصادی نقش آفرینی کنیم. همانطور که در دوران هشت سال دفاع مقدس همه مردم از پیر تا جوان کوچکترین امکانات خود را برای کمک به جبهه به ارمغان آوردند، امروز در جهاد اقتصادی نیز باید منفعت جمعی را دید و برای جامعه تلاش کرد تا خداوند منفعت فردی را نیز عنایت کند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: متأسفانه می بینیم که برخی رسانه ها بد عمل می کنند و نمی دانند چه چیزی را باید تبلیغ و تبلیغ کنند تا مردم را به حرکت درآورند. امروز همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید می کنند، نیاز به تزریق امید در جامعه است. که برای رفتن در مسیر انقلاب باید به جامعه امید داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید