ایران قدرت اتصال کشورهای بریکس را با بازارهای بزرگ جهانی دارد/ نگاه به شرق انگیزه جدیدی به اقتصاد ایران بخشیده است.


ساعت: 14:18
تاریخ انتشار: 1401/04/04
کد خبر: 1878416

کمالی با بیان اینکه توازن قوا انگیزه جدیدی به اقتصاد ایران بخشیده است، گفت: ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خود می تواند کشورهای عضو برجام را با بازارهای بزرگ جهانی مرتبط کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید کمالی کارشناس ارشد سیاسی در گفت و گو با هرمز گفت: بنا به دعوت رسمی شی جین پینگ رئیس جمهور چین به عنوان رئیس اجلاس بریکس، رئیس جمهور کشورمان در اجلاس بریکس حضور یافت و سخنرانی کرد. “

کمالی افزود: برجام به عنوان اقتصادهای نوظهور جهان از جمله چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی قابل ذکر است که در اجلاس منطقه غرب آسیا تنها ایران دعوت شده بود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد که ایران به عنوان کشوری با پیشینه تاریخی آماده حضور فعال در طرح های بین المللی است. او ظرفیت کامل خود را برای دستیابی به اهداف بریکس و شریک قابل اعتمادی برای پیوند بریکس با تنگناها به اشتراک گذاشت.

به گفته این کارشناس ارشد سیاسی، بر خلاف غرب گرایان در دولت قبل که مسیر پیشرفت را تنها در تعامل با آمریکا و غرب می دیدند، دولت سیزدهم مسیر تعادل را در این زمینه طی کرده است. گفتگوهای وین، چارچوب آن، و در عین حال مسیر تعامل با همسایگان را طی می کند.

کمالی افزود: توانایی نگاه به شرق و کشورهای همسایه و مستقل و یا قدرت های بزرگ اقتصادی با رشد 5 درصدی در اواخر دهه 1400 و صادرات غیرنفتی 47 میلیارد دلاری در هفت ماهه امسال، انگیزه جدیدی به اقتصاد ایران بخشیده است. از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌توان به افزایش 10 میلیارد دلاری نسبت به سال‌های گذشته و دولت‌ها و عبور تراز تجاری ایران از مرز 100 میلیارد دلار برای فروش جدید و درآمد نفت و پتروشیمی اشاره کرد.

وی گفت: نکته مهم برای این چند اقتصاد بزرگ این است که علاوه بر همکاری های اقتصادی گذشته، شرایط جدید ناشی از جنگ اوکراین بر سرعت و سرعت تعامل آنها با ایران افزوده است. اکنون باید از خاک ایران عبور کند و روسیه به فصل جدیدی از همکاری راهبردی با ایران در ترانزیت انرژی، انرژی، اقتصاد، فناوری، کریدور شمال – جنوب، همکاری های سیاسی و امنیتی منطقه ای و بین المللی برای واردات اقتصادی با جهان نیاز دارد. .

استاد سیاسی هرمزگان با بیان اینکه هندوستان که بازار بزرگی دارد، گفت: این کشور به همکاری اقتصادی دوجانبه با ایران نیاز دارد و اکنون بیش از هر زمان دیگری به کریدور ترانزیتی چابهار به آسیای میانه و یا از طریق ایران به اروپا نیاز دارد.

کمالی گفت: برزیل به عنوان کشوری در آمریکای لاتین و آمریکا برای ایران بسیار مهم است و از دیرباز یک شریک تجاری مهم و استراتژیک برای ایران در آمریکای لاتین و ایران علاوه بر همکاری های اقتصادی و سیاسی بوده است. آمریکای لاتین.

وی با بیان اینکه آفریقای جنوبی از نظر ژئوپلیتیک و قرارگیری بین قاره های آسیا و اروپا و وجود چهار مسیر دریایی استراتژیک (کانال سوئز، تنگه جبل الطارق، باب المندب و کیپ) اهمیت ویژه ای به این قاره داده است، گفت: آفریقای جنوبی کشوری غنی از نظر منابع و ذخایر معدنی و دارای ثروت و ظرفیت اقتصادی بالایی است و نمی توان آن را در سیاست خارجی ایران نادیده گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان گفت: توان اقتصادی منطقه و قدرت دفاعی و نظامی ایران به گونه ای است که بدون حضور و نظر ایران معادلات منطقه و جهان حل نمی شود و این نگاه متعادل به ایران در منطقه یک نگاه جدید است. فصل روابط اقتصادی در دولت سیزدهم: همین رشد اقتصادی 5 درصدی و تجارت بدون نفت 47 میلیارد دلار سنگ بنای این برکات است.

کمالی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است تجارت دوجانبه با کشورهای همسایه با واحد پولی آن کشورها است که می تواند دلار را از چرخه تجارت خارج کند و دور زدن تحریم ها را آسان کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید