«بصیرت عاشورایی» و «خداپرستی» دو نیاز مهم جامعه است


ساعت: 08:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۷
کد خبر: 1890764

یک عالم دینی با تاکید بر اینکه عزاداری برای امام حسین (ع) ترس از خداست، گفت: ترس از خدا بصیرت عاشورایی را نیز به همراه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام علیرضا ذبیحی، پژوهشگر دینی در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز، با تاکید بر اینکه ارتقای بصیرت و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ امام حسین علیه السلام لازمه یک جامعه اسلامی است، گفت: او را به کوفه دعوت کرد، اما در عاشورا نه تنها او را یاری نکرد، بلکه در مقابلش ایستاد.

وی افزود: شیعیان واقعی همیشه این افراد را توجیه کرده و کسانی را که حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) را یاری نکردند و در مقابل ایشان ایستادند لعن و نفرین کردند و ما فکر می کنیم مانند آنها نیستیم.

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: در حالی که قاتلان امام حسین(ع) که نام شیعه را یدک می کشند، شخصیت حضرت سیدالشهداء علیه السلام را کشتند و بصیرت عاشورا و ترویج بصیرت افزایی در جامعه زمانی امکان پذیر است که نام آن حضرت باشد. و یاد امام حسین به معنای واقعی کلمه در جامعه است


شخصیت حضرت اباعبدالله(ع) باید در جامعه احیا شود

ذبیحی یادآور شد: از یک طرف باید شخصیت حضرت ابا عبدالله (علیه السلام) در جامعه احیا شود، اما متأسفانه ما نتوانسته ایم و شخصیت امام حسین (علیه السلام) را احیا نکرده ایم. بر او) در جامعه و خود را تنها به پوشیدن لباس سیاه و عزاداری در مساجد و زیارتگاه ها می دانیم. خیلی خوب است.

وی در ادامه با تاکید بر احیای قیام امام حسین (ع) تصریح کرد: متأسفانه یاد و نام امام حسین (ع) را محدود به روز عاشورا کرده ایم و اگر از بزرگ شدگان روش بخواهیم 50 یا 60 سال برای 20 دقیقه وقت گذاشتن برای امام حسین (علیه السلام) باید از نحوه رفتار با برادر، خواهر، خانواده، اقوام، مردم و غریبه ها صحبت کرد.

این عالم دینی خاطرنشان کرد: اگر از این شخص بخواهید 10 نکته آموزنده از حضرت سیدالشهداء علیه السلام را بیان کند، ممکن است در زمانی که بر منبر حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام بوده است، موفق نشود. زندگی و بزرگ شدن

ذبیحی تصریح کرد: نمی توان یاد و نام امام حسین (علیه السلام) را فقط به روز عاشورا و صحرای کربلا تعمیم داد و به این ترتیب امام سرکوب می شود.

وی افزود: اگرچه باید شخصیت امام حسین (علیه السلام) را در جامعه به گونه ای بیان کنیم که الگوی نوجوانان و جوانان باشد و با عمل نشان دهیم که پیرو واقعی حضرت هستیم. شهدا (علیه السلام).

این عالم دینی تصریح کرد: به این ترتیب بصیرت عاشورا در جامعه پیاده می شود، اما تا زمانی که از خدا نترسیم و در عمل نشان دهیم که پیرو واقعی امام حسین (علیه السلام) هستیم هیچ اتفاقی نمی افتد.

ذبیحی این سوال را پرسید که خیلی ها در زندگی از او پرسیدند که چرا اینقدر از خدا می ترسی؟ فرمود: پاسخ دادند که تنها کسی که از خدای دنیا بترسد در روز قیامت از عذاب خداوند در امان است.


عزاداری امام حسین (ع) باید ترس از خدا باشد

وی خاطرنشان کرد: آیا وضعیت فعلی عزاداری باعث ترس بیشتر مردم از امام حسین (علیه السلام) می شود یا احساس امنیت می کنند؟ برخی معتقدند چون در روز محرم و عاشورا گریه کردیم، گناهان ما بخشیده شد. امام باقر (علیه السلام) فرمودند که امام محمد باقر (علیه السلام) فرمود: ای جابر آیا کسی که مدعی شیعه است بگوید دوستدار ما اهل بیت است کافی است؟ به خدا سوگند هیچ شیعه ای نیست مگر کسی که تقوای خدا را رعایت کند و از او اطاعت کند.

این عالم دینی تصریح می کند: امام حسین علیه السلام باید از دیگران بترسد و از گناهان دوری کند، یکی از چیزهای خداترس حرکت در جهت علم و معرفت است و امام حسین علیه السلام. او نیز بر او بهترین بود.

ذبیحی تصریح کرد: متأسفانه نتوانستیم شخصیت امام حسین را آنطور که باید نشان دهیم و بشناسیم و مثلاً کنیز به سیدالشهداء علیه السلام هدیه می دهد و او در این راه او را رها می کند. خدایا ببین چه نفسی داشت.» و روح کرامت بر حضرت اباعبدالله علیه السلام دمیده شد.

وی گفت: امام حسین علیه السلام در زندگی خود به نماز اهمیت زیادی می داد و در شب عاشورا دشمن از فرصت استفاده کرد و به نماز قیام کرد و قرآن را تلاوت کرد و فرمودند: به خدا سوگند. من نماز و قرآن را دوست دارم.»

این پژوهشگر دینی ادامه داد: متأسفانه در برخی شهرها و روستاها وقتی مردم باید ظهر عاشورا بایستند به اقتدا به ارباب خود مشغول نوحه خوانی و صرف غذا می شوند و با عزاداری امام حسین علیه السلام ) باید ذائقه مردم را برای نماز جماعت ظهر عاشورا بالا برد، بنابراین این مشکلات مقدمه بصیرت عاشورا است و اگر اصلاح شود بصیرت در جامعه نیز ریشه دوانده است.

ذبیحی گفت: مثلاً در مجلسی که امام حسن علیه السلام سخنرانی می کرد، امام حسین علیه السلام به احترام برادر بزرگترش سخنی نمی گفت. خواهر و برادر چه نسبتی دارند و چقدر برای پدر و مادر خود حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) احترام قائل هستند؟

وی خاطرنشان کرد: اگر انسان به برادر، خواهر و پدر و مادر خود بی احترامی کند و حتی در عزای امام حسین (علیه السلام) زنجیر کند و یا سینه خود را طوری بکوبد که خون از بدنش جاری شود، فایده ای ندارد. اگر اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را در جامعه زنده کنیم، بصیرت عاشورا هم اتفاق می افتد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید