ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باید نمایانگر مظاهر ارزشمند وجود انسان باشد


ساعت: 09:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883063

فریده دهقان گفت: در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باید جلوه های ارزشمندی از وجود انسان ارائه شود که هم زن و هم مرد در آن دیده شود و مختص جنسیت خاصی نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فریده دهگان; یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون اظهار کرد: حجاب و عفاف دو اصل مهم در زندگی انسان است چرا که رعایت این الزامات دینی انسان را از آسیب های اجتماعی مصون می دارد، در حالی که رعایت سایر ابعاد زندگی می تواند الگوی بسیار خوبی باشد. برای دیگران باشد

وی افزود: یکی از کارکردهای مهم حجاب در حوزه اجتماعی این است که توجه به این مهم انسان را از ارتباطات لجام گسیخته مصون می دارد و به تحکیم نظام خانواده و جلوگیری از انحلال پیوند محکم زناشویی و تامین امنیت اجتماعی کمک می کند. .

دهقان تصریح کرد: هر عمل و رفتاری ریشه در عقاید و عقاید فرد دارد از جمله حجاب که باید در ذهن فرد ایجاد شود و ارزش تلقی شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به حادثه مسجد گوهرشاد تصریح کرد: حادثه مسجد گوهرشاد تجمع مردم مشهد در تیرماه 1314 در اعتراض به قانون تغییر لباس رضاخان بود که توسط نیروهای رژیم سرکوب شد.

وی ادامه داد: دلیل اصلی این تحصن اعتراض به اجباری شدن حجاب و کلاه چاپو و سیاست تغییر لباس و همچنین بازداشت آیت الله سید حسین قمی بود.

دهقان افزود: روز بعد، 30 تیرماه، پس از اینکه تلاش نیروهای نظامی برای متفرق کردن جمعیت با مقاومت مردم مواجه شد، راه های ورودی و خروجی مسجد گوهرشاد بسته و دستور تیراندازی به تیراندازی صادر شد و این امر تحصن وحشیانه سرکوب شد و بیش از 1600 نفر کشته شدند، پس از این واقعه روحانیون معروف مشهد دستگیر و تبعید شدند و تعدادی از روسای ادارات مشهد به دستور رضا شاه عوض شدند.

وی حجاب را یکی از نمادهای بارز سبک زندگی می داند و می افزاید: وقتی برای خود سبک زندگی انتخاب می کنیم، یکی از نمادهای ظاهری که نشان می دهد چه سبک زندگی را انتخاب می کنیم و بر اساس آن زندگی می کنیم همین حجاب است، یعنی. نوع پوشش روش زندگی ما را نشان می دهد.

دهقان گفت: حجاب و حیا فقط در پوشش ظاهری نیست، بلکه این دو بعد زندگی انسان پوشیده است، ممکن است انسان در ظاهر حجاب داشته باشد اما در گفتار و رفتارش حجاب و حیا نداشته باشد. داشتن

وی با بیان اینکه در اسلام نه تنها زن بلکه مرد نیز باید عفاف و حجاب را رعایت کند، گفت: هم زن و هم مرد وقتی وارد جامعه می شوند باید به عنوان انسان و از جایگاه انسانیت در جامعه ظاهر شوند. تجلی و پنهان نمودن عبارات جنسیتی آنها.

دهقان خاطرنشان کرد: در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باید جلوه هایی از ارزش وجودی انسان ارائه شود که هم زن و هم مرد در آن دیده شود و این مختص جنسیت خاصی نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید