مشکل حجاب با نمایشگاه و جشنواره حل نمی شود/ رسانه ها باید فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه ترویج دهند.


ساعت: 09:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883053

فاطمه زرگرپور گفت: صرف تکرار کلمه حجاب بدون بدعت نسل جدید را منزجر می کند و باید جلساتی با تنوع ویژه در بین نوجوانان و جوانان برگزار شود. چرا که برگزاری این گونه نمایشگاه ها و جشنواره ها تاثیر چندانی در مشکل حجاب ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فاطمه زرگرپور استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به آثار و پیامدهای حجاب اظهار داشت: هر پدیده ای در جامعه و حتی در زندگی فردی افراد آثار و عواقبی بر جای می گذارد که مهم ترین آنهاست. آثار آن آرامش و امنیت روانی و پوشش مناسب است زنی که آسیب پذیری مرد را کاهش می دهد، از سوی دیگر پوشش نامناسب باعث تحریک مردان و ایجاد زمینه های انحراف می شود. بنابراین اگر پوشش زن مناسب و کامل باشد، زمینه تحریک و انحراف به خود رسیدگی می کند.


وی با اشاره به یکی دیگر از پیامدهای حجاب که حفظ بنیان خانواده است، افزود: این پیامد موجب استحکام خانواده و تربیت افراد پاک و سالم در جامعه و با حفظ محیط جامعه می شود. محیط اجتماعی عاری از محرک‌های حیوانی می‌شود نباید به محیطی برای لذت بردن از امیال و لذت‌های حیوانی تبدیل شود.



افزایش نیروی کار یکی از آثار حجاب در جامعه است

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه افزایش نیروی کار یکی از پیامدهای حجاب در جامعه است، تصریح کرد: در مجامع علمی و دانشگاهی کشورهای غربی و اروپایی قوانین خاصی برای پوشش افراد وضع شده است و همه نمی توانند آزادانه باشند. در این محیط ها و محدودیت ها ظاهر می شوند. آنها اجازه می دهند که میدان انحراف اشغال شود.


وی با اشاره به مقوله حجاب که وظیفه زنان را در جامعه سنگین می کرد، گفت: مردان در رابطه با زنان نقطه ضعفی دارند چرا که در این صورت زنان از نظر روحی قوی تر هستند و زنان مسئولیت بیشتری دارند و خداوند به همه زیبایی ها خیر بدهد. خلقت را در وجود زن قرار داد و از این رو تأکید کرد که این زیبایی ها را نباید آزادانه و در همه جا به مردم داد. لذا در همین جهات است که سبک پوشش و حجاب را برای زنان عرضه می کند.



در حال حاضر شاهد رونمایی عمومی از حجاب در جامعه هستیم

زرگرپور با بیان اینکه شاهد بی حجابی علنی در جامعه هستیم، تصریح کرد: متاسفانه جامعه امروز در شرایط فعلی شاهد رونمایی عمومی از حجاب است و برای چاره جویی در این حوزه باید فرهنگ سازی از کودکی صورت گیرد. در خصوص قوانین راهنمایی و رانندگی، همیاران پلیس از بین کودکان و نوجوانان انتخاب شدند و این طرح با موفقیت در حال اجراست و باید به این شکل عمل شود تا بحث عفاف و حجاب در جامعه نهادینه شود تا موفق عمل کنیم.


و ادامه داد: امروز دختران ما در جامعه برای جلب توجه، در کانون توجه بودن تلاش می کنند، زیرا احساس می کنند که نقش خاصی در جامعه برایشان قائل نشده و مسئولیت آن چنان که فکر می کردند برای مردان مهم نیست، بلکه گذراندن این مسئولیت است. ب متون دینی در مورد رسالت و نقش برجسته زن در جامعه خواهیم فهمید که این مسئولیت خطیر بر عهده زنان است.



رسانه ها باید فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه ترویج دهند

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تصریح کرد: رسانه ها در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و حتی به جرات می توان گفت یکی از عوامل اصلی بی حجابی در ماست. جامعه امروز رسانه ها و شبکه های اجتماعی است.


وی افزود: بازیگرانی که در تلویزیون و در قاب دوربین رسانه ملی ظاهر می شوند با تصویری که در واقعیت ارائه می دهند متفاوت هستند و این تناقضات باعث شده است که جوانان مری دچار دوگانگی شوند و این افراد و به تعبیری سلبریتی ها تبدیل به نقش شوند. الگوهایی برای جوانان امروز ماست و این موارد باید اصلاح شود و اگر این تفاوت هایی را که امروز در رسانه و سینمای ما وجود دارد برطرف کنیم بیشتر این مشکلات حل می شود.



عدم تأثیر برگزاری همایش و نمایشگاه در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

زرگرپور با اشاره به تاثیر برگزاری همایش ها و نمایشگاه های مذهبی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تصریح کرد: دولت بودجه ای را برای برگزاری همایش ها و سمینارهای هفته حجاب و عفاف در نظر گرفته است و هزینه این همایش و سخنران است. یک راه حل عملی ارائه می دهد که هیچ مبنایی برای اجرا ایجاد نمی کند و بنابراین این کنفرانس ها تأثیر کمی بر موضوع اصلی ندارند.


وی با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی و آموزش و پرورش در جامعه اذعان داشت: در واقع مدرسه یکی از مکان هایی است که فرزندان ما توسط محیط تربیت می شوند و بخشی از شخصیت دانش آموزان شکل می گیرد و در این مکان دانش آموزان تحت تأثیر معلم قرار می گیرند و باعث ایجاد ارتباط عاطفی می شوند. حال اگر معلمی که به عنوان الگو معرفی می شود; همه رفتارها، اخلاق، پوشش زیر ذره بین دانش آموزان است و نقش بسیار مهمی دارد.



شناخت تأثیر حجاب و نقش آن در کاهش آسیب های اجتماعی

این کارشناس شناخت تاثیر حجاب و نقش آن در کاهش آسیب های اجتماعی را در توسعه و تعامل جامعه موثر می داند و ادامه داد: معضل بی حجابی در جامعه امروزی آسیبی است که به وضوح در جامعه قابل مشاهده است که بر عدم رعایت آن تاثیر می گذارد. فقط بی حجاب ها، بلکه همه افراد جامعه


وی با اشاره به ضرورت اشاعه فرهنگ حجاب در جامعه گفت: نقش دولت، مردم و رسانه های جمعی در ترویج حجاب بسیار مهم است و بزرگترین مسئولیت ترویج و ترویج این دستور دینی بر عهده خود نهاد است. مؤسسات فرهنگی که مبلغانی را برای نهادینه کردن این فرهنگ تربیت می کنند، سهم بسزایی دارند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید