تعداد مشاوران حقوقی باید افزایش یابد

ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797744

ابراهیم عزیزی گفت: امروز کانون وکلا و دستگاه های ذیربط باید به افزایش ظرفیت وکلا توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابراهیم عزیزی در گفت و گو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: در حوزه مشاوران حقوقی با خلاء بسیار جدی مواجه هستیم و باید این خلاء برطرف شود. با گذشت زمان، کمبود مشاوران حقوقی کاملا احساس می شود. با توجه به تنوع عرصه اقتصادی و ظهور تکنولوژی، نیاز به مشاوره از سوی کارشناسان حقوقی یا حقوقدانان بیش از پیش احساس خواهد شد، بنابراین از این پس باید برای پرکردن این خلا چاره ای اندیشید.

وی گفت: اگر دیدگاه های عمومی و اهداف متعالی ترسیم شود قطعا آسیب شناسی دقیقی در حوزه وکالت و روند مشاوره حقوقی صورت خواهد گرفت. معتقدم با شناسایی نقاط ضعف و کاستی می توان به راحتی تعداد مشاوران حقوقی را افزایش داد. اما همه دستگاه های مسئول به ویژه دانشگاه ها، وکلا و نهادهای اقتصادی و حقوقی باید به طور جدی وارد این موضوع بسیار مهم شوند تا خلاء جدی کمبود وکیل پر شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایطی که معتقدیم اقتصاد کشور باید تقویت شود و به سمت خودباوری اقتصادی و اقتصاد مقاومتی حرکت کند؛ در شرایطی که باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرد. تولیدکنندگان نقش اصلی را ایفا می کنند که اغلب منجر به کمبود اطلاعات می شود. بنابراین خلأهای موجود در اطلاعات حقوقی و قضایی و همچنین خلأهای موجود در اطلاعات کارگری را می توان با مشاوره ساده پر کرد، اما چون تعداد کارشناسان حقوقی کم است و وکلا در حقوق خصوصی صلاحیت بیشتری دارند، نمی توانند کمک چندانی به تولیدکنندگان و توسعه دهند. اقتصاد مقاومتی بگیریم.

عزیزی ادامه داد: بنابراین دانشگاه های ما باید دانشجویان رشته حقوق را با حوزه های مختلف حقوق آشنا کنند. مثلاً با حقوق سهام، حقوق تولید، حقوق صنعتی، حقوق ارزهای دیجیتال و … آشنا شوند تا پس از فارغ التحصیلی بتوانند در سایر رشته ها فعالیت کنند و فعالیتشان محدود به رشته حقوق و حقوق خصوصی نباشد.

او گلایه دارد که فارغ التحصیلان رشته حقوق از جذابیت این حرفه آگاه نیستند و فقط به دنبال وکالت هستند، کشور به هر یک از آنها نیاز مبرم دارد، اما متأسفانه سایر حوزه ها به شانس واگذار شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی توصیه کرد: نگاه به آموزش عالی باید تغییر کند. ما امروز به آموزش عالی کاربردی نیاز داریم که رشته حقوق باید حرفی برای گفتن داشته باشد و در همه زمینه های اقتصادی کاربردی داشته باشد و دانشگاه ها برای اینکه بتوانند در رشته های دیگر کار کنند باید دانشجویان را با سایر رشته های حرفه ای حقوق آشنا کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش وکلا باید افزایش یابد، گفت: در طول این سال ها فقط نگاه کیفی به موضوع وکالت مطرح شده و نگاه کمی نادیده گرفته شده است. وی افزود: معتقدم نگاه کمی و کیفی باید در کنار هم باشد و امروز هم کانون وکلا و هم دستگاه های ذیربط باید به افزایش ظرفیت وکلا توجه ویژه ای داشته باشند، علاوه بر این که تعداد مشاوران حقوقی باید افزایش چشمگیری داشته باشد. از سوی دیگر، افزایش اندک نباید به معنای نادیده گرفتن مقوله کیفیت باشد، بلکه باید وکلای متخصص بیشتر آموزش ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید