تماشاگران از بازخوانی حقایق قهرمانی جنگ منصور استقبال می کنند

ساعت: 15:00
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1790005

با گذشت یک ماه از اکران فیلم «منصور»، استقبال بالای مخاطبان از این فیلم، علاوه بر موفقیت کارگردان در کار هنری، نشان از علاقه مخاطبان به بیان حقایق جنگ و افتخارآفرینی دارد. . شهید منصور ستاری.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ با گذشت حدود یک ماه از اکران «منصور»، فروش آن از مرز دو میلیارد گذشت که نشان از استقبال بالای این فیلم در ژانر حفاظت مقدس دارد و البته همچنان در بین فیلم های سینمای ایران محبوبیت دارد. صفحه فیلم تماشاگران سینما هستند.

این فیلم محصول سازمان هنری رسانه ای اوج به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه کنندگی جلیل شعبانی برای بخش هایی از زندگی فرمانده منصور ستاری و ساخت اولین هواپیمای جنگنده تمام ایرانی است. در مورد یک پروژه مهم می گوید که در حال کار است.

منصور با حمایت شبکه رسانه فیلم آمیار نیز فرصت نمایش در محله ها، مدارس، مساجد و… را فراهم کرد و به نوعی نشان داد که حرفی برای گفتن دارد و هدف فیلم فقط کسب درآمد نبود. . اکران رایگان نماز جمعه تهران توسط منصور در هفته گذشته نیز یکی از جذاب ترین اتفاقات سینمای کشورمان بود.

نگاهی به زندگی سردار سرتیپ ستاری و شایستگی های ارزشمند و ماندگار این شهید بزرگوار نشان می دهد که چرا کارگردان شخصیت خود را برای فیلم انتخاب کرده است. با این حال 90 دقیقه قالبی بسیار محدود برای نشان دادن عظمت این قهرمان و خدمات ارزنده اوست.

e5dae992 ed86 4848 8878 e557a1c0eaac خبر خاکستری

* شهید ستاری که بود؟

برخی از خدمات ارزشمند و آثار وجودی این شهید سعید را در زندگینامه کوتاه منتشر شده در سایت ایثار مشاهده می کنید:

«شهید» منصور ستاری در 29 اردیبهشت 1332 در روستای ولی آباد ورامین متولد شد که در سال 1346 وارد دانشکده افسری شد و در سال 1350 برای گذراندن دوره علمی کنترل رادار و پس از فارغ التحصیلی به آمریکا اعزام شد. در یک دوره یک ساله به ایران بازگشت و به عنوان افسر کنترل شکار در نیروی هوایی مشغول به کار شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی، مردم دیگری از دستاوردهای انقلاب دفاع کردند.

او افسری مؤمن، فداکار، شجاع، آگاه، باهوش و کاردان بود. طرح ها و ابتکارات متعددی برای تجهیز سامانه های راداری، پدافندهایی را به اجرا گذاشته است که توانایی نیروی هوایی در سرنگونی هواپیماهای متجاوز دشمن در دوران جنگ تحمیلی را دو چندان می کند.
فرمانده ستاری در سال 1362 به دلیل زحمات بیش از حد در اجرای طرح های نظامی به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی منصوب شد. طرح ها و برنامه های ارائه شده توسط شهید ستاری بسیار منطقی، کاربردی، کاربردی و موثر بود. وی از این رو در سال 1364 به عنوان معاون برنامه ریزی و برنامه نیروی هوایی برگزیده شد و با توجه به شایستگی و شایستگی، در بهمن 1365 به سمت فرماندهی کل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا این لحظه مسئولیت داشت. شهادتش . .
وی در عملیات خیبر که در محاصره بمب های شیمیایی قرار داشت، نقاب خود را به پیرمردی که راننده لودر بود تقدیم کرد که در نتیجه حس بویایی خود را تا زمان شهادت از دست داد و تا پایان عمر مخفی کرد. .

تأسیس دانشکده پرواز (خلبانی)، تأسیس دانشگاه هوافضا با هشت گرایش تحصیلی و بر اساس برنامه های آموزشی از مجموعه های کارشناسی و مصوبات وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تأسیس دانشکده پزشکی و تأسیس پژوهشکده پزشکی. و مرکز آموزشی (آسیب شناسی) نیروی هوایی و همچنین توجه به آموزش کارا (در حین کار) آموزش کارکنان متوسطه، ایجاد هنرستان در مرکز آموزش هوایی و اجرای برنامه های آموزشی برای افرادی که منصوب شدند. در شانزده سالگی تا به عنوان دانش آموز دبیرستانی تحصیل و دریافت مدرک دیپلم رسمی کشور ایجاد شبکه رصد برای تقویت سیستم دفاعی کشور ایجاد شبکه رصد بصری ایجاد موانع هوایی بر فراز دره ها، گردنه ها و ارتفاعات و غیره. از اقدامات مهم شهید ستاری در دوران فرماندهی نیروی هوایی است. ارتش محسوب می شود.

شهید ستاری که در واقع معمار دوراندیش سامانه پدافند هوایی کشور بود، با راه اندازی امکانات و امکانات جدید پشتیبانی و اجرای طرح هایی مانند پروژه اوج و راه اندازی پژوهشی، پژوهشی و تحقیقاتی، توان نیروهای پشتیبانی را تقویت کرد. مرکز آموزشی (PETA). تا چندین برابر توان قبلی ارتقا یافته است. این برای کشوری با پایگاه صنعتی ضعیف یک معامله بزرگ است. ایجاد موسسات فنی و صنعتی پیشرفته برای آموزش پروازی دانشجویان خلبان با کمک مهندسین و متخصصین نهاجا با ساخت هواپیمای پرستو که از نظر عملیات مشابه هواپیمای آمریکایی بونانزا می باشد.

یکی از مهم ترین فعالیت های سردار شهید منصور ستاری در سال های 66 تا پایان جنگ، اسکورت ناوگان تجاری نفتکش های ایرانی در خلیج فارس و دریای عمان تا زمان عزیمت آنها بود. .

3bb289b3 0ba5 4c11 8be5 c8e14f37e50d خبر خاکستری

نگهداری از مجتمع پتروشیمی بندر امام، حفاظت از میدان گازی کنگان و امثال آن یادآور اقدامات و قربانیان عقاب های پروازی و پرسنل پدافند نیروی هوایی به فرماندهی و کنترل این قهرمان است.

طراحی و ساخت خودروی شمس، ایجاد شرکت هواپیمایی سها (سازمان هواپیمایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)، مشارکت در پروژه های دولتی در زمینه مهندسی و نصب، بهره وری و استخراج معادن روکش دار مانند نمک سمنان که تامین نیازهای نفت و صنعت پتروشیمی افزایش و حمایت، افزایش راندمان صنایع فلزی (ریخته گری، تراشکاری و …) و دریافت سفارش برای رفع نیازهای عمومی، نظامی و خصوصی.

شهید ستاری منطقی ترین راه را برای کاهش اثر محدودیت اعتباری و مقابله با شرایط پس از جنگ که افزایش خودکفایی نیروی هوایی بود برگزید. به این ترتیب علاوه بر جلوگیری از خروج بودجه نیروی هوایی، ظرفیت تولید و خدمات را افزایش می دهد و دائماً بر درآمد حاصل از این گونه فعالیت ها نظارت می کند که برای حمایت از اجرای برنامه های عمرانی استفاده می شود.

شهید ستاری با کمک فرماندهان و کارکنان گران قیمت نیروی هوایی، پروژه های بلندمدتی را طراحی کرد که یکی پس از دیگری انجام شد که یکی از آنها هواپیمای نظامی آذرخش بود که در سال 1376 در محضر مقام معظم رهبری پرواز کرد.

«این قهرمان ملی 15 آذرماه 94 بر اثر نقص فنی در مسیر تهران – اصفهان بر اثر سانحه هوایی جان باخت.

9e2a72c0 3b63 4d6c 8c1e 5b9bc42671b6 خبر خاکستری

* نقدهای مثبت برای فیلم منصور

با انتشار فیلم منصور قسمت هایی از آن به صورت تصویرسازی در اینترنت منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و آن قسمت هایی که نشان از شجاعت، اراده و محبوبیت یک قهرمان پرافتخار ملی دارد مدام در فضای مجازی بازنشر می شود.

اگرچه تحلیل گرانی چون مسعود فراستی از فیلم منصور به عنوان اولین فیلم سیاوش سرمدی به لحاظ سینمایی انتقاد کرده اند، اما از نگاه تماشاگران فیلم منصور که از انواع تکنیک های فیلمسازی بهره می برد بسیار مورد تحسین قرار گرفت. .

در میان انبوه فیلم های خالی سینمای ایران که صرفاً برای سرگرمی و فروش بالا ساخته می شود، چنین فیلم هایی که به تاریخ پرافتخار این سرزمین می پردازند، گوهری کم نظیر باقی مانده اند.

4e4f4969 70e9 4c63 a677 42ca184ef539 خبر خاکستری

اگرچه فیلم هایی در ژانر جنگ و حراست همیشه مورد توجه مخاطبان سینمای ایران بوده است، اما یکی از دلایلی که فیلم منصور را می بینیم، غرور تماشاگر برای تماشای فیلم از وجود چنین مردان بزرگ تاریخ ایران و اطلس شجاعت است. روی این زمین؛ مردانی که تسلیم محدودیت ها نشده اند و با صداقت درونی خود شجاعانه گامی محکم تر به سوی موفقیت و پیروزی برداشته اند.

ناگفته های جنگ و پشت صحنه دفاع مقدس از دیگر دلایل موفقیت منصور بود. مافیایی که به بهای تجزیه کشور به دنبال تامین منافع خود است، بوروکراسی اداری که در بحبوحه جنگ سعی در خنثی کردن پروژه های دفاعی ملی داشت، تصمیمات جهادی که گاهی یک فرمانده مجبور بود جسورانه بگیرد و غیره. در. n. از جمله ناگفته های جنگ تحمیلی بود.

این نشان می دهد که عموم مردم ایران علاقه مند به اطلاع از پشت صحنه دفاع مقدس و همچنین رویدادهای مختلف نظام هستند و علاقه مند هستند تا با شخصیت های سرافراز خود که مایه مباهات هستند بیشتر بدانند.

تماشاگران فیلم منصور را با این پیام تشویق کردند که حتی اگر فیلم از دید تحلیل گرانی چون فراستی که فیلم را با استانداردهای تولید فیلم می سنجد اما محتوای خوبی دارد و پرداخت خوبی هم دارد، قابل قبول نباشد، فیلم سینمایی خواهد بود. و محبوب است. اتفاق می افتد.

پرداختن به داستان های واقعی شخصیت های واقعی و عینی یکی از موضوعات مهمی است که سینمای ایران با آن می تواند بر ثروت خود بیفزاید و با آن به قهرمان سازی تصنعی سینمای غرب و شرق می پردازد.

* واکنش شخصیت ها به فیلم «منصور»

نگاهی گسترده به بازخوردهای دریافتی از فیلم منصور نشان می‌دهد که این فیلم تا چه اندازه از جنبه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است، بازخوردهایی که در کامنت‌ها تحت عنوان این فیلم یا تجسم آن در تلویزیون اینترنتی به‌عنوان آپارات، فیلمیو و… به چشم می‌خورد. یا در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و توییتر با هشتگ #منصور منتشر شد.

3b7d729c d0a2 45d4 97da 2d09c7bb4ddd خبر خاکستری

واکنش شخصیت های مختلف به ساخت و اکران فیلم منصور متفاوت بود. خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی که به اقدامات آقای مهدی و فائزه خانم علیه امنیت ملی و سرگرمی های خانوادگی آنها در روز عاشورا در سد لتیان شهرت دارند، خواستار حذف صحنه های مربوط به پدرشان از این فیلم شده اند. برای انعکاس اما رفسنجانی در مقابل قهرمان ملی و رهبر جهادی و فداکاری که خانواده اش خواستار برکناری او شده اند چه نقشی داشت؟

همچنین برای جلوگیری از حذف صحنه هایی از این فیلم، نام مرحوم اکبر ترکان و محمدرضا نعمت زاده دو چهره اصلاح طلب تغییر کرده است.

بسیاری از مشاهیر از این اثر ماندگار تمجید کردند، از جمله علیرضا زاکانی شهردار تهران، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان و امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران.

819ebf73 c1d0 47c4 bd6a b746b712155f خبر خاکستری

3e325c72 aa62 4077 aff1 b71a0bec7e6a خبر خاکستریانتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید