توجیه گزارش وزیر اقتصاد به رهبران نیروهای اصلاح نظام مالیاتی

زمان: 16:45
تاریخ انتشار: 1400/07/26
کد خبر: 1777212

وزیر اقتصاد گزارش موجه اصلاح نظام مالیاتی را به رهبران نیروها ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اخیراً سید احسان هندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی خواستار بررسی برخی مفاد مالیاتی در مورد این پیشنهاد شد.

گزارش توضیحی پیشنهاد اصلاح قوانین مالیاتی برای برنامه جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به شرح زیر است:

بر اساس ماده 159 قانون برنامه پنج ساله توسعه پنجم ، به منظور تسهیل و تشویق سرمایه گذاری در صنعت و تولید در مناطق کمتر توسعه یافته ، مطابق مفاد بند (ب) این ماده ، میزان معافیت مالیاتی برای واحدهای صنعت و معدن در مناطق کمتر توسعه یافته باید به استثنای مناطق آزاد تجاری و صنعتی بزرگ شده باشند.

بر اساس بخش 132 قانون مالیاتهای مستقیم ، که در سال 2001 اصلاح شد ، شرکتهای تولیدی یا معدنی واقع در مناطق کمتر توسعه یافته که مجوز فعالیت برای آنها صادر شده است به مدت 10 سال از 100٪ مالیات معاف هستند.

در این گزارش همچنین آمده است: با توجه به هدف قانونگذار برای سرمایه گذاری در این زمینه ها و علیرغم نظرات دولت و سازمان مالیاتی ، این معافیت را به استثنای مناطق کمتر توسعه یافته تا پایان سال 1389 به واحدهای صنعتی و معدنی تعمیم می دهد. در طول برنامه توسعه پنجم تکمیل نشده است ، در زمینه های مذکور سرمایه گذاری کرده است و در این مدت مجوزهای فعالیت (شامل اصلی ، جایگزین ، تکمیلی و اصلاحی) صادر شده است ، اما طبق تصمیم دادگاه اداری ، طی پرونده 14000997090555510104 از 1400/02/28 ، نامه تأیید № 24023/T56179 ق 31/2/1398 شورای افتخاری وزیران و بخشنامه № 16/98/2008 1/3/1398 سازمان امور مالیاتی وزارت امور خارجه کشور لغو شد و معافیت 20 ساله منوط به بند (ب) است. ماده 159 قانون مذکور به کلیه واحدهای صنعتی و معدنی اشخاص حقوقی در بخش تعاونی و خصوصی با مناطق کمتر توسعه یافته بدون سرمایه گذاری در برنامه پنجم تعمیم یافته است.

بر اساس آن تصمیم ، سازمان مالیات علاوه بر کاهش درآمد مالیاتی برای این سالها و سالهای بعد ، باید مالیاتهای دریافتی از این شرکتها در سالهای گذشته را که بیش از 20 تریلیون تن برآورد شده است ، یا با بدهی مالیاتی بازپرداخت کند. آنها باید تمیز شوند که پیش بینی می شود امسال حداقل معادل 10 تریلیون تومان از این مکان بازگردانده یا تمیز شود.

2- در هر استان کشور یک یا چند پرونده مالیاتی بزرگ وجود دارد که به دلیل منابع و نیروی کار این استان گاهی اوقات امکان پردازش و تعیین آنها با آنها در استان وجود ندارد. بنابراین ، برای استفاده از دانش و تخصص نیروهای مجرب در رسیدگی و تعریف این موارد ، ضروری است که آنها را تحت نظارت یک اداره کل مستقل در نظر بگیریم. تصمیم زیر ، قسمت 2 (د) پاورقی 6 قانون بودجه سال 1400 ، که سازمان را ملزم به ارسال پرونده به محل کار مودی می کند ، مغایر این سیاست است و در مورد انتقال این پرونده ها به دلیل عدم امکان در نظر گرفتن این مورد ، که شامل مقدار زیادی از درآمدهای مالیاتی است ، تهدید جدی برای تحقق درآمدهای مالیاتی خواهد داشت. بنابراین پیشنهاد شد که امکان بررسی و تأمین امنیت این موارد به صورت متمرکز فراهم شود و مالیات و عوارض به حساب استان واریز و بررسی شود.

3- قانونگذار در ماده 138 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم با افزایش انگیزه تأمین مالی پروژه – طرح

سرمایه در گردش شرکتهای تولیدی به جای سپرده گذاری در بانک ، معافیتی مانند سود سپرده های بانکی برای افرادی که منابع مالی را تأمین می کنند ، اعطا کرده است ، اما متن به گونه ای نوشته شده است که تسهیلات بانکی نیز تحت این شرایط ارائه می شود. این مقاله شامل موارد استثنائی است که مغایر با اهداف قانونگذار است.

4- درآمدهای صادراتی بنگاههای اقتصادی به عنوان درآمد عملیاتی و به منظور ارتقاء صادرات مشمول تخفیف مالیاتی و درآمدهای ارزی حاصل از صادرات است که از نگهداری ارز پس از صادرات ناشی می شود ، به عنوان درآمد غیرعملیاتی بنگاهها ، که مربوط به درآمد بدون صادرات بنابراین ، با توجه به سطوح فوق و سیاست بازگشت ارز ناشی از صادرات ، پیشنهادی در رابطه با ماده (45) (ب) مفاد دائمی برنامه های توسعه کشور ارائه شد.

5- مالیات اجباری یکی از رویکردهای ارزان سازمانهای مالیاتی مدرن برای اخذ مالیات است که با وجود سابقه طولانی در سیستم مالیاتی کشور به دلیل برخی مشکلات قدرت اجرایی در اصلاحات قانون مالیاتهای مستقیم سال 2015 لغو شده است. به

ازسرگیری مالیات های اجباری پیامدهای مثبت زیر را برای سیستم مالیاتی کشور به دنبال خواهد داشت:

1- به شناسایی مالیات دهندگان و تعیین درآمد ناشی از فعالیتهای مختلف اقتصادی کمک می کند ،

2- بهبود رعایت داوطلبانه و کاهش فرار مالیاتی ،

3- کاهش وقفه در اخذ مالیات و تسریع در جمع آوری تقلب مالیاتی دولت ، به ویژه در شرایط تورمی ،

4- کاهش هزینه های اداری برای اخذ مالیات برای دولت ،

5- تجربه موفق در کسر مالیات ناشی از فعالیتها و خدمات پیمانکاری در قوانین قبلی ،

6- تکمیل اطلاعات مربوط به زنجیره ارزش فعالیتهای اقتصادی در نظام مالیاتی ،

7- بهبود قابل توجه درآمدهای مالیاتی از سال 1400 ،

8- کاهش مشارکت پرونده به مقامات مالیاتی و افزایش رضایت مودیان مالیاتی ،

9- کاهش خطر فساد در نظام مالیاتی.

مشخص نیست که چه میزان مالیات بر اصلاح یا تصویب این مفاد می تواند اعمال شود و چرا این کار از طریق روند پارلمانی انجام نمی شود.

انتهای پیام

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید