توسعه روابط با شرق در راستای منافع ملی است


ساعت: 14:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807369

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایجاد توازن بین شرق و غرب بسیار مهم است و مهم این است که دولت آقای رئیسی برای ایجاد این موازنه تلاش کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلمرضا کهلکی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز با بیان اینکه روسیه کشوری مهم در جهان و منطقه است و عامل اصلی تاثیرگذاری بر توافقات دوجانبه یا چندجانبه است، اظهار داشت: این کشور به عنوان کشوری مهم در جهان و منطقه به شمار می رود.

وی افزود: رقابت دیرینه ای بین آمریکا و اروپا برای تاثیرگذاری بر معادلات قدرت در اروپا وجود دارد و تا به امروز آمریکا تلاش می کند وارد حوزه نفوذ روسیه شود که اوکراین یکی از این حوزه هاست. ایالات متحده به دنبال تغییر قزاقستان در کشوری نامطمئن بوده است. «اما آنها نتوانستند این سناریو را توسعه دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه گفت: روسیه نه روسیه تزاری و زمان اتحاد جماهیر شوروی است و نه ایران، ایران در دوران قاجار و پهلوی، بلکه در دوران قاجاریه و پهلوی نیز در حال توسعه است. امروز جمهوری اسلامی ایران در جایگاه قدرت قرار دارد و با هر کشوری که بتواند منافع ملی خود را تامین کند، رابطه خواهد داشت.

کهلکی معتقد است که برخی می گویند روسیه در ساختار حکومت ایران نفوذ کرده است، اصلا حرف درستی نیست. هیچ کشوری در ساختار سیاسی کشور تاثیری ندارد. همانطور که گفتم روسیه به دلیل برخی فرصت ها می تواند برای منافع ملی کشور مفید باشد و همکاری با این کشور برای ثبات خاورمیانه و قفقاز مهم است. مبارزه با تروریسم و ​​شکست داعش نمونه هایی از این همکاری سازنده بود.

وی گفت: متأسفانه دولت قبلی به دلیل دیدگاه های غربگرایانه با غرب بسیار نرم بود. از سوی دیگر این دولت علاوه بر توسعه روابط با شرق، سیاست انسجام با منطقه را در دستور کار خود قرار داده و این سیاست می تواند آثار مثبتی برای کشور داشته باشد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید