تیم مذاکره کننده به دنبال توافق کامل است/ بهبود شرایط زندگی خواسته اصلی مردم است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، مذاکرات و به عبارتی برجام یکی از مهمترین موضوعات سیاسی کشور است و دور جدید دولت آیت الله رئیسی با حضور وزیر امور خارجه آغاز شده است.

در هشت سال گذشته به دلیل تحرکات سیاسی، کشور چیزی به دست نیاورده است و تحریم ها و ظاهر شدن مسئولان وقت و اینکه مذاکره با کده همه چیز را حل می کند، مشکلات اقتصادی زیادی را در کشور ایجاد کرده است.

در همین راستا خبرنگار کُردتودی میزگرد سیاسی با حضور حجت الاسلام حکمت حکیمی فر مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) و کارشناس سیاسی، تعدادی از طلاب دانشگاه های کردستان و طلاب حوزه علمیه امام صادق(ع) برگزار کرد.

وضعیت اقتصادی ایران در هشت سال گذشته به مذاکره گره خورده است!

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در ابتدای این میزگرد با ارزیابی برگزارکنندگان این نشست گفت: شکل گیری مذاکرات به سال 1392 برمی گردد و در مقطعی مانند دولت یازدهم و دوازدهم فشارهای سنگین و شدیدی بر کشور وارد شد. ، این فشارها به حداکثر خود رسیده است.

وی افزود: دولت یازدهم و سپس دوازدهم با وعده حل مشکلات اقتصادی و رفع تحریم ها و مناسبات جدید، حداکثر رای را به دست آوردند و شروع به کار کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در آن زمان پس از مذاکره با آمریکا و حل مسائل و زیر پا گذاشتن تحریم ها، زبان ها بر سر زبان ها افتاد و مردم با این امید به دولت روحانی رأی دادند.

حجت الاسلام حکیمی فر گفت: در این میان نباید جنگ روانی رسانه های داخلی و خارجی را فراموش کرد که با مذاکره و روابط بین المللی همه چیز را با کشور پیوند زدند. هشت سال بعد مشخص شد که شانتاز خبری بیش نیست. “چیزی تغییر نکرده است.

وی ادامه داد: در این میان عده ای در خارج از کشور رشد و حضور جبهه مقاومت در کشورهایی مانند سوریه، لبنان و عراق را مانعی برای مذاکره و در فشار از بالا به پایین می دانند که علیرغم عوامل حیرت انگیز، همه توجه و قدرت جبهه مقاومت را در پی دارد. کشور غرب و با اعتماد به قدرت های غربی اداره می شود.

آنقدر برای مذاکرات لذت بخش که ارزیابی تخم مرغ ها نیز نابجا به نظر می رسید!

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در 8 سال به حدی رسیدیم که ارزیابی سبد را با تخم مرغ پیوند زدیم که توسط خارج انجام شد.

حجت الاسلام حکیمی فر با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در آخرین دیدارشان با دولت دوازدهم که فرمودند مشخص است اعتماد به غرب جواب نمی دهد، گفت: دولت سیزدهم باید به گذشته نگاه کند و رویکرد جدیدی در پیش بگیرد.

وی افزود: آمریکا در هشت سال مذاکرات اخیر به جای لغو تحریم ها، تجهیز تروریست ها و جریان های تکفیری علیه ایران را تا مرز ترور سردار دلها حاج قاسم سلیمانی آغاز کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: استفاده از اهرم ها برای به زانو درآوردن نظام و تشویق مردم از طریق رسانه های بیگانه و همپیمانانشان در داخل به آشوب ها نتیجه اعتماد به کدخدا و آمریکا در هشت سال گذشته است.

برنامه سیزدهم دولت؛ وضعیت مذاکرات باید متفاوت باشد

حجت الاسلام حکیمی فر در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه هشت سال با همه تلخی ها و مشکلات اقتصادی می گذرد، گفت: نظرسنجی ها امیدی به باور وعده های آمریکا ندارند، زیرا عملا در هشت سال گذشته زیر بار وعده های خود عمل کرده اند. سالها به دنبال حل مشکلات جامعه است، باید بحث تحریم را یکبار برای همیشه حل کند.

وی افزود: در چند روز اخیر با شروع مذاکرات شاهد هستیم که چند نفر در داخل کشور در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند و این با تعهدات انجام شده مغایرت دارد.

دولت سیزدهم باید هرچه بیشتر به داخل کشور نگاه کند

سیده مریم نبوی از فعالان اجتماعی بیجار در ادامه این میزگرد با بیان اینکه آمریکا به وضوح در غرب آسیا مستقر است و مقاومت اسلامی در کشورهای همسایه احیا شده و رویای عربی زنده است، گفت: آمریکا در غرب آسیا مستقر است. یهودی و غربی پراکنده هستند و بنابراین سیاست دولت سیزدهم باید تصویری تقریباً کامل از کشور داشته باشد و برجام را در اولویت قرار ندهد.

این فعال اجتماعی ادامه داد: یکی از مهم ترین اقدامات بین المللی دولت سیزدهم ورود به توافقنامه شانگهای بود و این در اولویت رئیس شورای امنیت سازمان ملل نیست و او خواهان مذاکره برای مذاکره نیست و خواهان مذاکره است. تحریم ها علیه اقتصاد کشور لغو شود.»

وی گفت: اکنون مردم می دانند که مذاکره به بازیچه ای در دست دولت ها تبدیل شده است و تنها چیزی که برای مردم می ماند استرس روحی و روانی و آنچه دولت باید دنبال کند است. انرژی هسته ای حق مسلم مردم است و باید در زندگی و وضعیت اقتصادی کشور باشد، «مشاهده باشید و زمانی می توانید درباره مذاکرات اظهار نظر کنید که نتیجه آن مشخص شد.

رفع تحریم ها باید در اولویت مذاکرات باشد

مهدی باشوکی، روزنامه نگار و فعال سیاسی تاکید کرد: در هشت سال گذشته فقط آقایان می دانند که چه می کنند و مردم از مفاد مذاکرات اطلاعی ندارند و هیچ چیزی از کشور و مردم نیامده است.

در دور جدید مذاکرات، مذاکره کنندگان باید بر اساس اصل عزت و عزت نفس هدایت شوند و هرگز تسلیم زیاده خواهی های غرب نشوند.

این فعال سیاسی بیجار ادامه داد: دولت آیت الله رئیسی در این دوره از مذاکرات باید به دنبال توافق روشن و اصولی باشد و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی باید در اولویت همه اقدامات باشد.

باشوکی خاطرنشان کرد: در مذاکرات هشت یا چهل نفر فقط باید منافع نظام در اولویت قرار گیرد و وقتی بعد از دور اول مذاکرات دلار به 22 هزار تن تا 31 هزار تن می رسد و معیشت مردم کم است، مذاکره کنندگان باید مذاکره کنند. می دانید که آنها چیست؟

وی گفت: افزایش 18 درصدی قیمت خودرو با معیشت مردم ناسازگار است و مذاکره کنندگان باید برای برداشتن گام های اساسی برای رفع تحریم ها وارد این حلقه شوند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه اصل چانه زنی برای مردم خوب است یا بد و مردم نمی خواهند وارد این بحث شوند، گفت: مردم ما برای رفع تورم و شرایط بد معیشتی و اقتصادی به مردم نیاز دارند و دارند. نه. «برخی می خواهند با افکار خود در سطح کلان بازی کنند.

مذاکره کنندگان باید از دستورات رهبر معظم انقلاب پیروی کنند

سید علیرضا زمانی، دانشجوی دانشگاه کردستان در این میزگرد گفت: آغاز این دوره از مذاکرات مانند دوره های قبل رسانه ای نبوده و مذاکره کنندگان تنها باید به دنبال رفع تحریم ها باشند.

وی گفت: مذاکره کنندگان در دولت سیزدهم باید به سخنان رهبر معظم انقلاب که بارها گفته اند نمی توان به غرب اعتماد کرد توجه کنند.

این دانشجوی کرد گفت: در دوره های گذشته بسیاری از چرخه هسته ای کشور در ازای مذاکره متوقف شده است که در این مدت باید برای تقویت شرایط اقتصادی در داخل تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: پس از شهادت شهید فهری زاده، نظر خاکستری کشور تغییر کرده است و اگر مذاکره کنندگان در مقابل غرب سکوت کنند، می گویند علاوه بر چرخه هسته ای، موشک های خود را هم بدهید.

لغو تمامی تحریم ها مورد تاکید نمایندگان ایران در مذاکرات وین بود

حجت الاسلام حکیمی در پایان این میزگرد گفت: رئیس همور بارها گفته است که مذاکره اصل این دولت نیست و درست است و اینکه به هر قیمتی بخواهیم توافق کنیم قابل قبول نیست.

وی گفت: مردم خواستار این هستند که مذاکره کنندگان ایرانی از حقوق ملت محروم نشوند و لغو تحریم های موقت به ضرر مذاکره کنندگان است و باید یک بار برای همیشه به موضوع پایان دهند و تیم مذاکره کننده باید به دنبال مذاکرات ایده آل و مطلوب باشید.»

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: مقامات ایرانی در بحث مذاکرات باید پول های هنگفت بلوکه شده توسط ایران را در خارج از کشور آزاد کنند و بدانند که لغو تحریم های موقت به ضرر مذاکره کنندگان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید