جنگ بین دولت و نمایندگانش «طلافروشی» است/ خودشان مبنای وضع موجود هستند.

جنگ بین دولت و نمایندگانش «طلافروشی» است/ خودشان مبنای وضع موجود هستند.

فلاحت پیشه در تعبیر «مالکیت باید سیاست دیگری باشد» در نامه لاریجانی گفت: هر اتفاقی افتاده هم این مجلس و هم این دولت مسئول هستند. انتخابات آتی مجلس نیز ارزیابی از عملکرد کل فراکسیون حاکم بر مجلس و دولت است.

دامنه نامه جنجالی اخیر علی لاریجانی خطاب به «برادران خالص ساز» همچنان مورد مناقشه است. معنای لاریجانی از هر کلمه ای که در این نامه به کار برده است، توسط گروه های مختلف سیاسی و جناح های مختلف در قدرت و قدرت تفسیر و تفسیر شده است. کلماتی مانند «رقابت مصنوعی» و جملاتی مانند «مال باید راه حل دیگری پیدا کند» از کلیدواژه های نوشته های لاریجانی است.

در همین راستا خبرآنلاین از حشمت الله فلاحت پیشه، فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس درباره نامه اخیر علی لاریجانی سوال کرد. وی گفت: در انتخابات دو حوزه مشارکت و مشارکت با یکدیگر متفاوت است. زمانی هدف مشارکت حداکثری جامعه رای‌دهنده است و زمانی این هدف نیست و قرار است رقابت حداقلی در همان سطح مشارکت پایین ایجاد شود.

فلاحت پیشه در تشریح نامه لاریجانی به یکنواختی حاکمیت در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: پیش از این در دهه های اخیر کمتر شاهد این یکنواختی بوده ایم که بی سابقه بوده است. به حدی که حتی تغییرات درون جناحی هم راهی ندارد. این امر باعث شده است که تا حد زیادی شاهد بیگانگی حتی با اصولگرایان باشیم.» این در حالی است که به گفته فلاحت پیشه، در گذشته حضور همه جریان های سیاسی باعث افزایش مشارکت می شد.

همانطور که در نامه لاریجانی به رقابت تصنعی اشاره شده بود، طبق فلاحت نوشتم، حذف کثرت گرایی از حضور جریان های متعدد سیاسی در سال های اخیر به این امر منجر شده است که: «امروز همان دولت حاکم فعلی، مجلس. و دولت با زرگرها می جنگد تا بازار را گرم کند.» وگرنه چرا در سال آخر این مجلس نمایندگان مردم به یکباره به فکر انتقاد از دولت افتادند؟ مهم نیست که چقدر جریان حذف شود، جریان های باقی مانده که از فیلتر عبور می کنند و یک طرفه هستند، به ناچار با رقابت جواهرسازان مواجه خواهند شد.

وی در تفسیر نامه لاریجانی از «مالکیت باید سیاست دیگری باشد» گفت: این مجلس و این دولت مسئول تمام اتفاقات هستند. انتخابات آتی مجلس نیز ارزیابی از عملکرد کل فراکسیون حاکم بر مجلس و دولت است». این فعال سیاسی اصلاح طلب در تعبیر «رقابت مصنوعی» به مشکل دیگری نیز اشاره می کند: «سخت شدن پوسته قدرت در ایران».

فلاحت پیشه هر چند در این پوسته سخت قدرت طیف های معتدل و «آقای لاریجانی و روحانی» را بی عیب نمی داند: «اگر در زمان ریاستشان محافظه کار نبودند امروز به پوسته سخت قدرت نمی رسیدند».

دیدگاه این فعال سیاسی این است که «امروز لاریجانی در لحظه ای ایستاده است که یک طرف طرح اصلاح قانون اساسی و طرف دیگر مدافعان وضع موجود هستند». او در وسط این ردیف ایستاده است. وی در تفسیر واکنش لاریجانی به خبر تسنیم می گوید: «آقای لاریجانی منتظر دعوت محترمانه تری است. خبری که منتشر شد این بود که حضور ایشان به شکلی نه محترمانه اعلام شده است.

به گفته فلاحت پیشه، با توجه به سمت مشاور لاریجانی به رهبر انقلاب؛ «واکنش اخیر لاریجانی درباره چرخش نخبگان قدرت است نه اصلاح ساختاری قدرت. باید بین این دو تمایز قائل شد.»

از فلاحت‌پیسه می‌پرسم آیا منظور «برادران پالایشگر» همان طیفی نیست که مشارکت کم را دوست دارد دوباره رای بیاورد؟ او پاسخ می دهد: «ما با شرایط خشونت سیاسی مواجه هستیم. کسانی که این وضعیت را به وجود آوردند هنوز در شرایط حداقلی صندلی خود را حفظ می کنند. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که همه این افراد در دوره های مختلف دولت و مجلس در امتحانات خود مردود بوده و فرصت های خود را از دست داده اند. و این دولت و مجلس و دولت قبلی».

به گفته وی، محافظه کاری در دو طیف چپ و راست مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است. فلاحت پیشه معتقد است: «بعضی نگران حضور و عده ای نگران برنده شدن هستند.» اما برای پایان دادن به این احساس عصبانیت نسبت به صندوق در بین مردم، به جای رقیب بودن باید تجربه داشته باشید.» فلاحت پیشه این جمله را می داند. «مالکیت باید از همین زاویه سیاست دیگری باشد و بازگشت مردم به طیف اعتدالی و اصلاح طلب را امکان پذیر می داند، اما به شرطی که در پی حفظ وضع موجود، آن گونه که حاکمیت کشور نیاز دارد، نباشند. در این رابطه می افزاید: کشور نیازمند اصلاح جدی در قانون انتخابات و فضای آزاد و رقابتی است تا مشارکت بیشتر از گذشته شود.

تحلیل فلاحت پیشه از برادران حلاساز این است که آقای لاریجانی به نظارت اختیاری اشاره می کند و از آن انتقاد می کند: «رد صلاحیت ها سلیقه ای شده تا جایی که حتی برخی تندروها در پشت صحنه دستور رد صلاحیت می دهند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید