جنگ تحمیلی بزرگ‌ترین بحران از سال‌های ابتدایی انقلاب تاکنون/ نگرانی غرب از الگو گرفتن کشورها از ایران


ساعت: 17:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۰۱
کد خبر: 1899109

حسین نادری کارشناس مسائل سیاسی امروز گفت: یکی از مهم ترین بحران هایی که در سال های ابتدایی انقلاب رخ داد، جنگ تحمیلی بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین نادری کارشناس مسائل سیاسی روز در گفت و گو با خبرنگار را آرمان گفت: کسانی که از جنگ ایران و عراق در زمان اربعین برای ایجاد تفرقه استفاده می کنند و با شروع جنگ این حماسه باشکوه را زیر سوال می برند. گناه صدام را دور کن.»

وی افزود: انقلاب اسلامی از بدو پیدایش تاکنون درگیر تنش های مختلف با کشورهای غربی بوده است.

یک کارشناس مسائل سیاسی روز تصریح کرد: کشورهای غربی که در دوران انقلاب اسلامی منافعشان در معرض تهدید قرار گرفت، از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شروع به بحران سازی و فشار به جمهوری اسلامی کردند تا جلوی آن را بگیرند. رشد و پیشرفت انقلاب و یکی از مهم ترین بحران هایی که در سال های اولیه انقلاب رخ داد، جنگ های اجباری بود.

نادری گفت: 8 سال بحران و جنگ در دولت تازه تاسیس که هم امنیت مردم را تهدید کرده و هم آنها را تحت فشار و مشکلات معیشتی قرار داده است. در زیر به برخی از جنبه های جنگ نگاه خواهیم کرد.

چرا کشورهای غربی از صدام برای جنگ با ایران حمایت کردند؟

وی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، کشورهای غربی در مقاطع مختلف دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به انقلاب اسلامی داشتند و قبل از پیروزی انقلاب نیز شواهد نشان می‌دهد که امیدوار بودند در بین رهبران انقلاب نفوذ کنند و بتوانند حکومتی را تحت کنترل درآورند. تاسیس شد. خودت را بیاور

نادری افزود: به همین دلیل است که می بینیم پس از سرخوردگی از سرکوب انقلاب، علاوه بر حمایت از پهلوی دوم، به نظر می رسد که انقلابیون را نیز همراهی می کنند.

یک کارشناس مسائل سیاسی امروز تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب تا فروردین 58 حدود 2 ماه هیچ واکنش مشخصی نسبت به جمهوری اسلامی نداشتند. دلیل این امر این است که غربی ها معتقد بودند که در فضای دوقطبی حاکم بر جهان در آن زمان، ایران باید یا به آمریکا یا شوروی وابسته باشد، آنها امیدوار بودند که ایران به زودی پس از انقلاب دوباره به آنها روی آورد. .

وی تصریح کرد: اما شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» نشانه آشکاری بود که ایران فضای دوقطبی را قبول ندارد و می خواهد مستقل باشد. اما غربی ها همچنان امیدوار بودند که ایران دوباره به آنها بازگردد. بعد از مدتی که دیدند موضوع محقق نمی شود، کم کم پایه های مقابله را گذاشتند.

نادری افزود: آغاز رویارویی غرب با ایران، تحریم های حقوق بشری است که در بهار 2018 به دلیل برخورد با عوامل رژیم سابق و حامیان اسرائیل علیه ایران اعمال شد. و با گذشت زمان، تحریم ها افزایش یافته و روش های مقابله نیز تغییر کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی امروز تاکید کرد: در این زمان غرب از وابستگی مجدد جمهوری اسلامی به غرب ناامید شد و به این نتیجه رسید که این حکومت جدید که در ایران تشکیل شده باعث شده است کنترل ایران را از دست بدهند و خلاف آن است. به دستور دلخواه خود نگه می دارد و از سوی دیگر می خواهد شعار مخالفت با استکبار را از بین ببرد. در حال حاضر غرب ایران را دشمن استراتژیک خود نمی داند، بلکه تنها به عنوان یک کشور سرکش تلقی می کند و می خواهد به وضعیت قبلی خود بازگردد.

وی بیان کرد: برای این منظور اقدامات متعددی را انجام می دهد. تحریم ها، تهدیدها، کودتاها، ترورها و اقداماتی از این دست که در اوایل انقلاب اسلامی رخ داد.

نادری ادامه داد: اما هیچ کدام منجر به فروپاشی انقلاب اسلامی نمی شود و در نهایت منجر به جنگ نظامی می شود. غرب معتقد بود که تمام نیروهای نظامی ایران قبل از انقلاب به آمریکا وابسته بودند.

یک کارشناس مسائل سیاسی امروز گفت: از این رو او از قبل تمام نقاط قوت و ضعف ایران را در عرصه دفاعی می داند و از سوی دیگر اکنون که آمریکا از ایران عقب نشینی کرده است، ایران دیگر توان به روز رسانی قدرت نظامی خود را ندارد. . از این رو با حمایت از صدام، او را به جنگ با ایران تشویق کرد.

آیا روند تغییر رویکرد و برداشت غرب از ایران ادامه داشته است؟

نادری گفت: همانطور که گفته شد اولین رویکرد معاشرت با خود بود. سپس سرکوب یک کشور سرکش بود.

وی افزود: سپس با پیشرفت انقلاب و مشاهده بازخوردهای انقلاب در کشورهای دیگر، از سوی دیگر با یافتن هویت نهضت های آزادی خواهانه، غرب دیگر به جمهوری اسلامی صرفاً به عنوان یک کشور شورشی نگاه نمی کرد.

یک کارشناس مسائل سیاسی امروز تصریح کرد: بلکه کشوری بود که الهام بخش ملت های دیگر بود. یعنی بحث صدور انقلاب مطرح شد و به شدت نگران این موضوع بودند. آنها به دنبال جلوگیری از تأثیر انقلاب اسلامی در سایر کشورها و بین ملت ها بودند.

وی افزود: سپس در دورانی که جنگ ایران و عراق به پایان رسید و ایران به تدریج عمق استراتژیک خود را در منطقه مشخص کرد.

نادری تصریح کرد: آنها از نفوذ ایران در سایر کشورها و گروه های مردمی به ویژه در مورد نفوذ ایران در میان شیعیان لبنان و همچنین گروه های مسلح فلسطینی می ترسیدند.

این کارشناس سیاسی روز افزود: در حال حاضر ایران از نظر فناوری نظامی شروع به رشد و توسعه کرده است اما هنوز در ابتدای راه است و غرب تهدیدی قوی برای آن احساس نمی کند.

نادری تصریح کرد: از نیمه دوم دهه 80 ایران به تدریج وارد نقش جدی در منطقه شد و فناوری نظامی و دفاعی رشد چشمگیری داشته است. سیری که در دهه 90 باعث شد ایران به قدرت اول منطقه تبدیل شود و به قدرتی تأثیرگذار تبدیل شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که می بینیم غرب در دهه 90 قدرت تقابل نظامی را در خود و متحدانش نمی بیند، از سوی دیگر به شدت نگران قدرت و نفوذ نظامی و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی است. در منطقه

یک کارشناس مسائل سیاسی امروز تصریح کرد: بنابراین شاهدیم که از تمام توان و توان خود برای تحریم ایران استفاده می کنند. و از سوی دیگر تلاش می کنند از عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه بکاهند. برای این منظور از اقدامات نظامی مانند داعش، ترور و غیره، تحریم و خرابکاری استفاده می کنند.

شبهاتی در شروع جنگ به خصوص از قول مرحوم دعایی وجود دارد، نظر شما در این باره چیست؟

وی افزود: در خصوص انتساب ایشان به مرحوم دعایی ایشان در زمان حیات ایشان منکر این موضوع شدند و گفتند که اصلا چنین موضوعی مطرح نشده است. اما در مورد اصل این سوال که به عنوان شبهه مطرح می شود و می گویند جنگ به دلیل اختلاف صدام با جمهوری اسلامی در مورد نفوذ ایران در آن کشور شروع شده است نه اینکه این اقدام خصمانه کشورهای غربی بوده است. ، این اساساً اشتباه است.

یک کارشناس مسائل سیاسی امروز گفت: یکی از مواردی که دیده ام به عنوان مداخله ایران در عراق به آن اشاره شده پیام امام به ارتش عراق است که آنها را تشویق به ترک ارتش کرده است، در حالی که پیام امام بعد از شروع جنگ صادر شده است نه قبل از آن. اما از سوی دیگر، آنچه از بیانات و رفتار امام خمینی(ره) مشخص است این است که نگاه ایشان به صدور انقلاب هرگز دخالت در امور کشورهای دیگر نبوده است.

نادری ادامه داد: بلکه می گویند کافی است ملت های دیگر بفهمند در ایران چه انقلابی شده و انقلاب صادر شده است. لذا امام اصلاً اعتقادی به دخالت در امور کشورهای دیگر نداشت.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر صدام قبل از حمله به ایران سخنرانی کرد و در آن انگیزه خود را از حمله بیان کرد. همچنین در کنفرانس مطبوعاتی پاره کردن توافق الجزایر می گوید که ایران به آن توافقنامه پایبند نیست، بنابراین تعهدی برای پایبندی به آن نمی بینیم.

نادری افزود: ادعای صدام چه صحت داشته باشد و چه نباشد، وی توافق الجزایر را دلیل اصلی حمله خود می داند نه موضوعات تازه مطرح شده.

کارشناس مسائل سیاسی روز در پایان خاطرنشان کرد: اما متأسفانه شاهد هستیم که اکنون در حوادثی مانند زیارت اربعین به جنگ ایران و عراق دامن می زنند و دیدگاه های متضاد بین ایرانیان و عراقی ها را ترویج می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید