حاج قاسم در امور دولت ها دخالت نمی کند/ سخنان شهید سلیمانی «بیا» بود نه «برو»!

ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۵
کد خبر: 1922032

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به محبوبیت حاج قاسم گفت: شهید سلیمانی از پیشتازان خط مقدم و از آن فرماندهانی بود که حرفش «بیا» بود نه «برو»! این نشان می دهد که او در حال شکستن خط است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم بزرگداشت مقام شهید به مناسبت سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی به همت بنیاد مکتب حاج قاسم سلیمانی و با همکاری موسسه فرهنگی جلوه نور علوی چهارشنبه 23 آذرماه و از کتاب شهید برگزار شد. ; رویکردی به راز شهادت آشکار شد».

در این مراسم سردار سرتیپ محمد شیرازی رئیس کابینه نظامی مقام معظم رهبری در خصوص سیره و شخصیت شهید سلیمانی به ایراد سخنرانی پرداختند و همچنین استاد محمدتقی فیاضبخش (از شاگردان مرحوم آیت الله سعادت پرور) به تشریح ابعاد عملی و باطنی شهادت و راه رسیدن به آن بر اساس آموزه های مکتب اخلاقی تربیتی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره).

صحبت از حاج قاسم سلیمانی باید توسط شخصیت های بزرگ انجام شود

شیرازی در ابتدا گفت: صحبت در مورد حاج قاسم سلیمانی باید توسط شخصیت های بزرگ، افرادی مانند مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و کسانی که از نظر روحی به شهدا نزدیک هستند انجام شود و حضور من در اینجا فقط برای همین است. پس به عنوان فردی که در حاشیه بودم و تماشا می کردم نکاتی را عرض کنم، حضرت آقا در مورد شهید سلیمانی فرمودند ایشان مکتب و راه و مکتب علم بودند و در تبیین مکتب با استفاده از دو مقوله صداقت تعریف کردند. و «صدق» و سپس با استناد به آیه «من المؤمنین رجال الصدقوا» به ما اجازه می دهند که در این دنیا به اندازه ظرفیت خود امتحان شویم تا صداقت و ایمان ما مورد آزمایش قرار گیرد.

از بسیجی تا فرمانده لشکر تارولا

وی افزود: شهید سلیمانی در ابتدای جنگ به عنوان بسیجی از منطقه کرمان وارد میدان نبرد شد و پس از مدتی شایستگی و عزت خود را در نزد فرماندهان به نمایش گذاشت. ابتدا فرمانده گردان و سپس فرمانده تیپ و در نهایت به عنوان فرمانده لشکر تارولا انتخاب شد. در اینجا باید به سخنان حضرت آقا اشاره کرد که با اشاره به دوران دفاع مقدس، جبهه را گنجینه علم معرفی و جوانان را به استفاده از آن تشویق کردند، هرچند بعدها فرمودند من بعد از این توصیه ها و فرمایشات انتظار داشتم. از هزاران کارگروه تشکیل شده و نه!

هر کدام از رزمندگان ما در جبهه یک مدرسه هستند

شیرازی ادامه داد: زندگی هر رزمنده خط مقدم چه به فیض شهادت رسیده و چه سالم از جنگ، مدرسه است. اینکه شهدای ما آرزوی گمنامی داشتند تا پیکرشان برگردانده نشود یا اینکه شهید عزیزمان حاج قاسم می خواهد کلمه سرباز را روی سنگ مزارش بگذارد، همه آنها نیاز به تحلیل دقیق دارد. شهید حاج قاسم از پیشتازان خط مقدم بود و از آن فرماندهانی بود که حرفش «بیا» بود نه «برو»! این نشان می دهد که او در حال شکستن خط است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: پس از جنگ، سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و در آن زمان در جنوب شرق کشور بحث فعالیت های شیطانی به اوج خود رسید و مقابله با آن را دنبال کرد. این روند شهید سلیمانی می دانست که مشکل اصلی بیکاری جوانان و بیکاری است که باعث می شود برای امرار معاش به شرارت روی بیاورند. وی موضوع را در تهران مطرح و با سران محلی کرمان دیدار و از آنها خواست تا برای جلوگیری از برخورد خشونت آمیز شهید سلیمانی با اشرار همکاری کنند.

چرا همه مقامات خارجی حاج قاسم را دوست داشتند؟

وی گفت: مرحله سوم خدمت سردار سلیمانی در سپاه قدس بود. امام خمینی (ره) در مورد انقلاب صحبت کرده بودند و در این راستا باید این تفکر و معنویت در سراسر جهان گسترش یابد و سپاه قدس در این زمینه در کشورهای دیگر نیروی کمکی و مستشاری بوده و هست و نتیجه آن ایجاد تسلیحات قوی در برخی از نقاط منطقه جنبه بازدارندگی در برابر فعالیت های دشمن دارد. شهید سلیمانی با وجود اینکه از فرماندهان عالی رتبه نظامی به شمار می رفت، اما هرگز رویکردی منظم و کنترلی نداشت و تصمیم گرفت در امور داخلی کشورها دخالت نکند و فقط نصیحت کند، به همین دلیل است که مسئولان کشورهای دیگر نگران هستند. او و نظرش را به گرمی پذیرفتند و سخنان شهید را راحتتر پذیرفتند.

آیا شهادت فقط برای کشتن است؟

استاد فیاض بخش به بیان حقیقت شهادت پرداخت و گفت: سوال اصلی این است که چگونه می توان به مقام و منزلت شهادت و این کلمه طیبه دست یافت. آیا در فرهنگ اسلام و قرآن شهادت فقط با کشتار حاصل می شود؟ اگر چنین است، تکلیف بسیاری از افراد امت اسلامی چیست؟ کسانی مانند زنانی که در جبهه ها حضور ندارند یا بسیاری که در جهاد موفق می شوند اما کشته نمی شوند، آیا فقط کسانی هستند که در جنگ با دشمن کشته می شوند؟

فرهنگ شهادت در قرآن

این عالم اسلام در ادامه گفت: اگر به قرآن نگاه کنیم، می بینیم که شهادت در قتل در جنگ استفاده نشده است، بله، در نماز و عبادت، شهادت در مورد کشتن در جنگ یا توسط شهادت استفاده می شده است. دشمن، اما در قرآن چنین نیست. قرآن تنها یکی از مظاهر شهادت را برای کشته شدن در جبهه های نبرد تعریف کرده است. همه کتب آسمانی و انبیا مردم را به شهادت دعوت کرده اند، این نشان دهنده جامعیت و همگانی بودن شهادت است که باید به دنبال معنای آن بود. وقتی عده ای خدمت حضرت امیرالمومنین (ع) رسیدند و اظهار ارادت کردند، حضرت صداقت این تعبیر را در آمادگی برای شهادت تعریف کردند که شیعیان ایشان برای شهادت آماده شوند.

خدا اولین شهید عالم است

وی افزود: «شهید» کلمه مقدسی در فرهنگ قرآنی است که عظمت و عظمت او را نشان می دهد و خداوند از آن برای خود استفاده می کند، به یک معنا خداوند اولین شهید جهان است: الحقُّ أَوَلَمْ یکفِ بِرِّکَ َنَّهُ. عَلَى كُلِّ شيٍْ شهيدٌ، يعنى آيات (قدرت و حكمت) خود را در آفاق دنيا و جان بندگان كاملاً نمايان و روشن مى كنيم تا معلوم شود كه خداوند (و آيات حكمت، قيامت ) و رسالت او) آیا همه اینها درست است نه این که خداوند بر همه موجودات جهان گواه است کافی است؟ خداوند در سطر بعد شهادت را در مقام انبیا و اولیا و صلح کنندگان به ویژه شخص رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار می دهد. شهادت تعبیری از اقتدار ولایت است و این باید در مسیر هر فردی مشهود باشد و به کشته شدن محدود نشود.

دیدگاهتان را بنویسید