حضرت زهرا علیهاالسلام از بنیانگذاران و نمونه های جهاد تبیین است.

دکتر کاظم زمانی کارشناس مسائل قرآنی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ وی در خصوص نقش حضرت زهرا سلام الله علیها در پاسداری از امامت و ولایت امیرالمومنین(ع) گفت: حضرت فاطمه علیهاالسلام در خلوت امیرالمومنین را حفظ کرد و او بود. تنها دوست وفادار امام زمانش.

وی ادامه داد: وی در شرایطی به دفاع از ولی قانونی خود برخاست که دشمنان قسم خورده اش به مقابله با او برخاسته بودند، دشمنانی که هر کدام چهره ای در جامعه زمانه داشتند و مدعی حکومت بودند.

روزی گفت: حضرت فاطمه تنها و تنها برای شریعت ایستاد، اما روزگارش در برابر این اموال کوته فکر بود و هیچکس به کمک و همراهی او در این عرصه نیامد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به شرایط جامعه در زمان حیات حضرت فاطمه زهرا (س) خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که صدیقه طاهره (س) در شرایطی به دفاع از حضرت علی (سلام الله علیها) آمدند که تنها عده ای معدود. ماه ها از رحلت پیامبر اکرم (ص) می گذشت و فضای جامعه به شدت داغ شده بود، جامعه به سمت خنثی شدن زحمات 23 ساله رسول الله می رفت، تأثیرگذاران جامعه از آن فاصله گرفتند. میراث پیامبر و بسیار دردناک بود.

وی با اشاره به گلایه حضرت زهرا(س) از برخی اموال و یاران پیامبر(ص)، گفت: بسیاری از یاران و یاران نزدیک پیامبر(ص) در زمان غصب حق علی(ع) سکوت کردند. کسانی که با روشنگری و نفوذ خود توانستند تاریخ را تغییر دهند.

زمانی افزود: حضرت زهرا در خطبه فدکیه و در سخنان دیگر غالباً گلایه های خود را از صحابه و یاران کوته فکر پیامبر بیان می کردند; می گویند در حالی که اشک هایش جاری می شد غصب ولایت را دردناک می ستود و می گفت: «پروردگارا! از غم از دست دادن پیامبر و رسول و برگزیده ات به تو شکایت می کنم و از ارتداد امت پیامبر و اینکه از حق خود محروم شده ایم، همان حق حکومت رهبری که در قرآن کریم به پیامبر اسلام داده شده است. تو آن را فاش کردی.»

وی تصریح کرد: ما هم روایت داریم که حتی در روز قیامت که زهرا عطار با صحرای محشر رو به رو می شود، اولین درخواستش از خدا این است: «خدایا و پروردگارا بین من و من ظالمانم داوری کن… خدایا! سیدا! بین من و کسی که به من ظلم کرد داوری کن…» این شکایت پایانی ندارد.

ایشان روزی فرمودند: این بانوی بزرگ علنا ​​و در حضور دیگران آشکارا از پایمال شدن حق امیرالمومنین (علیه السلام) صحبت کرد و حقیقت ولایت را برای مردم بیان کرد و از علی (علیه السلام) دفاع کرد. او) تا آخرین لحظه.پایش را فشار داد.

یک کارشناس مسائل قرآنی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (سلام الله علیها) راه های متعددی برای دفاع از حضرت علی (علیه السلام) و بحث ولایت بیان کردند؛ از این رو حضرت فاطمه (سلام الله علیها) راه های متعددی برای دفاع از حضرت علی (علیه السلام) قرار دادند. روش اول «آگهی شخص به فرد» بود، در این راستا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) چهل روز با فرزندان خود به خانه انصار می رفت.

وی یادآور شد: فاطمه زهرا (علیها السلام) فرمود: «ای انصار! خدایا یاری کن، من دختر پیامبرت هستم، روزی که با رسول خدا بیعت کردی، وعده دادی که او و فرزندانش را از آنچه خود و فرزندانت را حفظ می کنی، حفظ کنی. ، این کار را کرد تا بتواند آنها را به کمک دعوت کند، اما هیچ کدام او را یاری نکردند و جواب او را ندادند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از روش های پیامبر، مجالس برای زنان مدینه بود، خطبه دوم حضرت زهرا(س) که مانند خطبه فدقیه سرشار از حکمت، فصاحت، خط مشی و بصیرت است، خطبه است. در حضور جمعی از زنان مهاجر تحویل داده شد و انصار به بستر بیماری اعتراض کردند، با وجود اینکه این خطبه کمتر ارائه می شود، اما از نظر زمانی و مکانی و جسمانی با خطبه اول متفاوت است. حال پیامبر (ص) و همچنین از نظر لحن دردناک و در عین حال واضح و کوبنده.

وی ادامه داد: ایشان پس از ایراد خطبه در مسجد النبی(ص)، در راستای مبارزه سیاسی و روشنگری خود، روش سکوت و دوری از جامعه را برگزید و حضور جمعی از زنان مدینه در خانه پیامبر اکرم(ص) است. فرصت مناسبی برای روشنگری و افشای انحرافات فکری، سیاسی و عقیدتی با کمک زنان انصار و مدینه به وجود آمد.

وی زمانی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: پیامبر بر اساس حدیث ثقلین دو چیز گرانبها را برای امت خود به یادگار گذاشت، یکی قرآن و دیگری عطار و خاندان پاکش. هر کس به خاندان پیامبر ظلم کند یا حق و اطاعت آنان را نادیده بگیرد، تقسیم خواهد شد.

وی افزود: این یک سنت الهی است که اگر از ولی فقیه و ولایت پیروی نکنیم به بیراهه رفته و جدا می شویم. افراد جامعه ما، آنهایی که گفتار و زبان تأثیرگذار دارند، اگر در دفاع از ولایت سکوت نکنند، هم خودشان و هم جامعه را سخت می کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگرچه شرایط جامعه ما با شرایط زمان حضرت زهرا(س) بسیار متفاوت است و خوشبختانه مردم ما بارها برای ولایت و نظام خود ایستاده اند و بصیرت خود را نشان داده اند، اما ممکن است. و یا ممکن است برخی از صفات را نشناخته باشند، با سکوت نابجای خود، گاه هزینه های سنگینی بر جامعه اسلامی تحمیل می کنند که برای احیای آن باید قرن ها تلاش و خون پاک داد.

زمانی حفظ نظام و ولایت را بالاتر از همه مصالح شخصی بیان کرد و گفت: حضرت فاطمه (س) تا حد امکان از اختلاط و زیارت جامعه پرهیز می کرد و بیشتر به امور خانه و فرزندانش مشغول بود. اما یک بار وقتی دید که حق امام و رهبرش غصب می شود به صحنه آمد و تا آخر عمر به دفاع از ولایت برخاست.

وی در پایان گفت: هر جا که نیاز است، زن و مرد باید برای دفاع از نظام اسلامی و نظام اسلامی به صحنه بیایند و تا پای جان در راه روشن شدن حقیقت بایستند، زیرا اگر نظام اسلامی سقوط کرد در حقيقت اين اسلام و دستور داده شده كه او را بزنند، آن سقوط خسارات جبران ناپذيري خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید