حضرت معصومه (س)؛ واسطه نجات و اقبال المؤمنین/ کریمه اهل بیت تمام اعمال ائمه (ع) را دارند.

ساعت: 15:13
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784766

حضرت معصومه (س) دارای شخصیت معنوی و ارزشمندی است، همان گونه که از کلام معصوم (ع) استفاده می شود، بعد سیاسی و فرهنگی شخصیت حضرت معصومه (س) نیز مهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; حضرت معصومه (س) دارای شخصیت معنوی و ارزشمندی است، همان گونه که از کلام معصوم (ع) استفاده می شود، بعد سیاسی و فرهنگی شخصیت حضرت معصومه (س) نیز مهم است.

در میزگرد هرمز ابعاد سیاسی و فرهنگی حضرت معصومه (س) مورد بررسی قرار گرفت.

531dfe0c 110a 4021 8973 d3d15b176c2d خبر خاکستری

حضرت معصومه (س)؛ او برای نجات و سعادت مؤمنان شفاعت می کند

حجت الاسلام میثم سالاری کارشناس مذهبی هرمزگان با تسلیت وفات حضرت معصومه (ع) و اشاره به فضایل بی شمار آن حضرت، گفت: این امام از دوران کودکی تحت تربیت امام موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) قرار گرفت. از شخصیت و کمالات روحی، به جایی می رسد که شیخ عباس کومی درباره او می گوید: «معصوم علیه السلام».

وی افزود: فضایل و مناقب حضرت معصومه (س) را باید از تاریخ زندگی و روایات آن حضرت جست و جو کرد. برخی از این احادیث مستقیماً به فضیلت حضرت معصومه (علیه السلام) و برخی دیگر مربوط به فضیلت عبادت این حضرت است که بیانگر کمال معنوی حضرت معصومه (علیه السلام) است.

کارشناس مذهبی هرمزگان تاکید کرد: اولین فضیلت این امام جماعت این است که دختر، خواهر و عمه ولی خداست؛ این امام زمان (عج) و امام زمان (عج) است. چنانکه در عبادت نامه این امام آمده است. در زیارت نامه حضرت معصومه علیهاالسلام به عنوان دختر رسول الله صلی الله علیه وسلم، دختر فاطمه علیها السلام، دختر خدیجه علیها السلام و … معرفی شده است.

سالاری با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) درباره فضایل حضرت معصومه (ع) گفت: امام صادق (ع) فرمودند: بدانید که بهشت ​​8 در دارد که 3 در آن به کوم همسر فرزندانم است. در آنجا وفات کرد که نامش فاطمه دختر موسی (علیه السلام) است.

وی گفت: در زیارت نامه حضرت معصومه (علیه السلام) که امام رضا (علیه السلام) ذکر کرده است، آمده است: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة» و دلیل این شفاعت چنین آمده است: کرامت یکی است. از نسبت هایی که اولیای خدا را با ذات اقدس الهی داشتند و این بانوی جلیل القدر نیز همین رابطه را دارد.

این کارشناس مذهبی گفت: منظور از رستگاری و سعادت مندرج در عبادت حضرت معصومه سلام الله علیها ولایت اهل بیت علیهم السلام است و فاطمه معصومه واسطه نجات مؤمن است. . البته اگر چه خداوند متعال محبت اهل بیت علیهم السلام را در دل همه شیعیان قرار داده است، اما رستگاری ناشی از شناخت اهل بیت علیهم السلام نیازمند تلاش فراوان و یکی از واسطه های این امر است. رستگاری راه انسان را هموار می کند حضرت معصومه (سلام الله علیها) است.

aeb9867e 84b4 4c66 9c4d 9f1494a2cbb2 خبر خاکستری

پس از حضرت زهرا (سلام الله علیها) امام معصوم (سلام الله علیها) تنها زنی بود که برای او عبادت نامه نقل شد.

حجت الاسلام محمد خانجانی رئیس تبلیغات اسلامی حاجی آباد ضمن همدردی با سالروز وفات حضرت معصومه (س) گفت: چند نکته در خصوص شخصیت این بانوی بزرگ قابل توجه است. ایران برادر خود را ملاقات خواهد کرد، اما چنانکه مورخان نوشته اند این سفر پایانی نداشت و حضرت معصومه (سلام الله علیها) هنگام ورود به ساوه بیمار شد و دستور داد که ایشان را به قم ببرند و در همین شهر بود که جانش را تسلیم کرد .

وی افزود: عزیمت ایشان از مدینه به مقصد ایران در این سفر طولانی و برعهده گرفتن تمام سختی های سفر به ویژه خطراتی که دولت مامون تهدید می کند نشان دهنده شخصیت سیاسی و اجتماعی این بانوی بزرگ است.

رئیس تبلیغات اسلامی حاجی آباد گفت: در این سفر وقتی بیمار شد و از آمدن امام رضا (ع) مأیوس شد، با توجه به اطلاعی که از وضعیت آینده قم و مرکز فرهنگی ایشان داشت، به ایشان دستور داد. تا او را به قم ببرند تا پرواز کند «روح بلندش به ملکوت حرم بهشت ​​برود تا پناهگاه دوستداران اهل بیت علیهم السلام باشد.

هنجنی بیان می کند: «غیر از مقام عصمت که فقط به چهارده نفر اختصاص دارد و در میان زنان، فقط حضرت فاطمه سلام الله علیها این مقام را دارد. نور ولایت را دریافت کردند و توانستند خود را مانند حضرت زینب کبری (س) در کمال معنوی اندکی پایین تر از معصوم (علیه السلام) بسازند.

این کارشناس مذهبی اذعان داشت: در منابع تاریخی اطلاعات زیادی از زندگی نامه حضرت معصومه (ع) اعم از تاریخ ولادت و وفات آن حضرت وجود ندارد. شفاعت او برای شیعیان ذکر شده و بهشت ​​برای او ثواب در نظر گرفته شده است، همچنین می گویند پس از حضرت زهرا علیهاالسلام تنها زنی بود که نمازگزاران برای او زیارت نامه نقل کردند.

edc6f039 7084 4d4d 810a b04524d424b1 خبر خاکستری

حضرمعصومه (علیه السلام) تمام اعمال ائمه (ع) را دارد.

حجت الاسلام محمد فولادی کارشناس مذهبی هرمزگان در این مراسم ضمن ابراز همدردی با رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: یکی از کراماتی که در شأن حضرت زهرا (س) وارد شده این است که پیامبر اکرم (ص) است. ) چندین بار به افتخار او گفت: – پدرش فدای او شود. این تعبیر اوج مقام افتخار حضرت زهرا را نشان می دهد.

وی افزود: در مورد حضرت معصومه(ع) نیز چنین داستانی از سوی پدر بزرگوارش امام کاظم(ع) نقل شده است. در این رابطه به داستانی زیبا اشاره می کنم. مرحوم آیت الله مستنبط از کتاب کشف اللالی که نسخه خطی آن در کتابخانه شوشتری نجف اشرف موجود است و توسط محقق صالح بن آرندس از علمای قرن نهم هجری قمری نوشته شده است، نقل کرده است: در زمان امام موسی کاظم. (ع) جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ سؤالات خود وارد مدینه شدند تا به محضر امام (ره) برسند، اما آن حضرت در آن روز خارج از شهر بودند. چون این شیعیان مجبور به بازگشت شدند، سؤالات خود را یادداشت کردند و به خانواده امام خمینی (ره) دادند تا در سفر بعدی پاسخ بگیرند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: مدتی بعد هنگام خداحافظی دیدند یکی از دختران امام کاظم (ع) به نام فاطمه معصومه (س) پاسخ سؤالات آنها را نوشته و آماده کرده است. آنها خوشحال شدند و این پاسخ ها را دریافت کردند و راهی وطن شدند. در بین راه به امام کاظم (ع) که از سفر برمی گشتند، برخورد کردند و ماجرا را به ایشان گفتند. امام قدیم (ع) از آنها خواست که این متن را بخوانند و پس از یافتن صحیح تمام پاسخ های حضرت معصومه (ع) سه بار فرمود: «فداها ابوها; پدرش فدای او شود.

فولادی گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی ما به برکت این بانوی مطهر و دعوت ایشان به این معبد شریف خلق شد. لذا برای تکریم این بانو، یک روز را به عنوان ولادت و یک روز را به عنوان وفات تعیین کردند. اگر با انوار مقدس ائمه و اولادشان پیوند داشته باشیم به خوبی می توانیم از این فراز و نشیب های علمی بگذریم وگرنه بدون شک سقوط خواهیم کرد.

فرمود: چیزهایی که انسان را به خوبی حفظ می کند و انسان احساس می کند ولی بزرگ است، ائمه معصومین(ع) و عبادت آنهاست. عبادت حضرت معصومه نیز باید مورد توجه عموم مردم باشد.

این کارشناس مذهبی افزود: از زمانی که روز ولادت و روز رحلت پیامبر اکرم (ص) تعریف شده است، توجه جهان شیعه به حضرت معصومه (س) به حدی افزایش یافته که قابل مقایسه با گذشته نیست و این توفیق بزرگی است. “

فولادی افزود: هر چه مردم با این حرم ارتباط بیشتری داشته باشند به خداوند متعال توجه بیشتری خواهند کرد. اگرچه وهابیت جاهل و دشمنان شیعه می گویند این شرک و از خصوصیات شیعه است، اما نمی فهمند که حضور ما در این حرم مقدس برای تقویت توحید است.

وی اذعان داشت: ما معتقدیم در ارتباط با آنها می توان به معرفت عالی نسبت به خداوند متعال دست یافت وگرنه هیچ شیعه ای نمی گوید باید امام را عبادت کنیم یا به امام یا امامزاده تکلیف استقلال و اختیار مستقل بدهیم، می گوییم این است. آنها درگاه خدا هستند و در پیشگاه خداوند حساب ویژه ای دارند، مظهر اسماء و صفات الهی هستند و از این رو می خواهیم به خداوند متعال و عنایات ائمه نزدیک شویم و حتی معصومه (ع) را داشته باشیم. به شیعیان و مسلمانان محدود نمی شود، بلکه شامل آنها می شود که همه انسان هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید