حملات مکرر دولت انقلاب به دولت روحانی؛ بانی وضعیت کنونی کیست؟

حملات مکرر دولت انقلاب به دولت روحانی؛  بانی وضعیت کنونی کیست؟

روز جدید : بیانیه دولت سیزدهم درباره رشد اقتصادی در دولت روحانی در حالی است که آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار خلاف این را نشان می دهد. رشد اقتصادی در سال 1378 6.3 درصد و در بهار 1400 آخرین دوره دولت دوازدهم رشد اقتصادی آن 6.7 درصد بوده است.

اخیراً سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به جای انتقاد از عملکرد وی گفته است: «در هشت سال گذشته دولت ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تن هزینه کرده است. سرمایه گذاری منفی، بهره وری منفی و تورم بالا داشتیم و بیشتر شاخص های کلان اقتصادی وضعیت خوبی نداشتند.

میرکاظمی همچنین بدون اشاره به اعتراضات اخیر بازنشستگان، بازاریان، فرهنگیان و کارگران و مطالبات آنان، گفت: «در زمان واگذاری به دولت، حتی پرداخت حقوق نیز با مشکل مواجه بود. 54 هزار میلیارد تن حقوق در بانک مرکزی مصرف شد، بیش از 60 هزار میلیارد تن در خزانه بدون اعتبار ماند، ماهانه 10 تا 12 میلیارد تن اوراق بهادار رسید، مطالبات اقشار مختلف انباشته شد، اما به لطف خدا و دولت با تلاش همه دستگاه ها این پیچ را بدون اخذ ریال از بانک مرکزی با موفقیت پشت سر گذاشت.

به نظر می رسد وضعیت موهوم و تاریکی که دولتمردان انقلابی از دولت یازدهم و دوازدهم تصور می کنند و تکرار می کنند تنها راه دور شدن دولت سیزدهم از پاسخگویی به اعتراضات و مطالبات حقوق بشری است وگرنه دلیل آن چه بوده است. ادعاهای دولتی که بارها تکذیب شده و نادرست بودن آنها ثابت شده است، توسط دولت تکرار خواهد شد.

ادعای کارمندان دولت سیزدهم درباره رشد اقتصادی از دوران روحانی در حالی است که آمار بانک مرکزی و مرکز آمار خلاف این را نشان می دهد. رشد اقتصادی در سال 1378 6.3 درصد و در بهار 1400 آخرین دوره دولت دوازدهم رشد اقتصادی آن 6.7 درصد بوده است. علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در توئیتی نوشت که ادعای میرکاظمی را تکذیب کرده است. وی نوشت: رشد اقتصادی که در سال 1999 و نیمه اول سال 1400 حدود 3.5 درصد بود، در پاییز گذشته به 8.4 درصد و در زمستان به 7.5 درصد رسید. رشد بدون نفت نیز در زمستان 1400 به 3.6 رسید.) حال کارکنان دولت سیزدهم اگر اطلاعی ندارند می توانند به گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی (اینجا و اینجا) مراجعه کنند. به گفته کارشناسان، نحوه تدوین لایحه بودجه 1401 یکی از عوامل اصلی در شرایط فعلی و افزایش هزینه ها است.

آفتاب‌نیوز پیش از این در گزارش‌هایی که می‌توانید اینجا، اینجا، اینجا و اینجا بخوانید، درباره وضعیت خزانه‌داری، دستمزد و تورم، ادعای اعضای هیئت دولت را تکذیب کرده بود. همچنین محمد باکر نوباخت، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به اظهارات دولت عمومی مبنی بر وضعیت خزانه، تاکید کرد که خزانه در پایان دولت دوازدهم خالی نبود. این بدان معناست که خزانه هرگز خالی نخواهد بود. حتی اگر چنین گفته غیرممکنی درست باشد; پس حقوق دولت جدید در سه ماه گذشته چگونه پرداخت شده است؟ در مورد ادعای چاپ پول که به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی، دولت رئیس جمهور، رکورددار و سلطان چاپ پول است (اینجا بخوانید) اما به نظر می رسد دولت انقلابی نمی خواهد حقیقت را بداند. و مدام دروغ هایش را تکرار می کند .

به نظر می رسد دولتمردان انقلابی نسبت به اخلاق و عدالت بی اعتنا بوده و از دولت روحانی انتقاد کرده اند. آیا نقد دولت روحانی با در نظر گرفتن و قضاوت با هم در دوره 8 ساله و بدون در نظر گرفتن شرایط سخت تحریم ها، تاج ها، خرابکاری های داخلی… انصاف است؟ آیا ما صادقانه به چهار سال اول حکومت روحانی و دوره حاکمیت برجام نگاه نکرده ایم، آیا مردم و کشور از نظر اقتصادی، رفاه و… و سطح تعامل با دنیا شرایط بهتری نداشته اند؟

در شرایطی که مردم در مورد هزینه های معیشتی و مشکلات معیشتی فریاد می زنند و کشور شاهد اعتراضات هر روزه اقشار و اصناف مختلف در خیابان است، حکومت انقلابی که از امتیاز حاکمیت یکپارچه نیز برخوردار است، اعتراض عجیبی دارد. صدور مجوز افزایش قیمت است. جای تعجب است که در این شرایط بحرانی و شرایط سخت معیشتی پیش روی مردم، معلوم نیست منظور از حکومت انقلابی چیست که با افزایش قیمت ها بر وزن مردم می افزاید؟! کار به جایی رسیده که حتی برخی از حامیان دیروز رئیس جمهور نیز آرام آرام از عملکرد دولت انتقاد می کنند و از هزینه های سنگین و شرایط سخت معیشتی مردم صحبت می کنند.

اما دولت سیزدهم به جای پاسخگویی به مطالبات معترضان و مردم بی پناه و انتقاد از کارشناسان و حامیان کشور، همچنان در دولت روحانی حضور داشته و دولت قبل را مقصر مشکلات می دانند. برخی از حامیان دولت، منتقدان را مگس خطاب می کنند و مجلس انقلاب همچنان به شکایت از دولت روحانی ادامه می دهد.

دولتی که هنوز قادر به پاسخگویی به مطالبات بازنشستگان و معلمان از جمله یکسان سازی حقوق و طرح طبقه بندی معلمان نیست که دولت روحانی سخت در تلاش برای اجرای آن است (جزئیات بیشتر) و در پاسخ به اعتراضات می گوید فاقد آن است. استحکام مالی و زمان پاسخگویی به این مطالبات چگونه می توان عدالت را برقرار کرد و به سمت حل مشکلات مردم حرکت کرد؟

کابینه ای که می خواست فقر را ریشه کن کند، مشکل بورس را در سه روز حل کند، مسکن مردم را سامان دهد، قرعه کشی خودرو را لغو کند و توده های مردم و اقتصاد کشور را به اراده بیگانگان مقید نکند، حالا نه تنها به وعده هایش عمل نکرد، بلکه همچنین وعده های خود را زیر پا گذاشت. حرکت می کند و رکورد قیمت در حال افزایش است، قیمت دلار، سکه و کاهش ارزش پول ملی و جالب اینکه برخی از وزرای دولت اذعان داشتند که مشکلات تورم و گرانی ناشی از قیمت دلار است که نشان می دهد. که سفر مردم به خارجی ها گره خورده است!

دولتی که برنامه اش اداره کشور بدون رفع تحریم ها و رفع مشکل با دنیا و افزایش قیمت و دریافت مالیات است و معلوم نیست این مالیات کجا خرج می شود، برای جبران کسری بودجه در جیب ملت است. اگر دولت به دنبال جراحی و اصلاح اقتصادی است، چرا به جای حذف نهادها و سازمان های بی مصرف و کم بودجه، به گرانی و فشار معیشتی روی آورد؟ آیا با صدقه دادن به مردم، دستورات منسجم و بدون حل مسائل سیاست خارجی می توان مشکلات مردم و کشور را حل کرد؟ دولت باید بداند که افزایش قیمت کالاها یک عملیات یا اصلاح اقتصادی نیست و کمکی به ریشه کنی فقر نخواهد کرد. بلکه باعث تشدید فقر در جامعه خواهد شد. آیا بد نیست حاکمان انقلابی به کاهش محبوبیت رئیس جمهور اشاره کنند و بگویند چرا محبوبیت رئیس جمهور در کمتر از یک سال کاهش یافته است؟

دیدگاهتان را بنویسید