حوزه علمیه Kum برای حل مشکلات / مراکز تحقیقاتی ممکن است اعتماد مغز دولت باشند

ساعت: 16:26
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1796477

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مراکز تحقیقاتی می توانند اتاق فکر دولتی باشند، گفت: حوزه علمیه کوم باید برای مشکلات راه حل ارائه دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت الله سید ابراهیم رییسی امروز در سیزدهمین سفر استانی خود به استان کوم و در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه با اشاره به اینکه صدها مرکز پژوهشی در حوزه علمیه کوم و کشور با محققان و فرهیختگان فراوان وجود دارد، گفت: آنچه امروز پیش روی ماست، به عنوان یک موضوع محوری مورد بحث قرار گیرد و بر اساس اصول راه حلی برای مشکلات ارائه شود.
وی ادامه داد: حوزه علمیه کوم همواره در همه عرصه ها پیشرو بوده و در منطقه و جهان اسلام امید ایجاد کرده است.

فقه می تواند پاسخگوی همه نیازهای جامعه مدرن باشد
رئیس جمهور ویژگی های حوزه و علمای اسلام را خودسازی و رهبری مردم دانست و ادامه داد: بسیاری از علما و حقوقدانان حوزه علمیه قم در طول تاریخ منشأ تحول بوده اند و علما در تلاش هستند تا فقه را در جامعه پیاده کنند. ما معتقدیم فقه می تواند پاسخگوی همه نیازهای جامعه بشری امروزی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره باشد.

وی افزود: این ادعا که فقه می تواند پاسخگوی همه نیازهای جامعه بشری باشد، یک سوال کاملا علمی و منطقی و قابل اجراست. وجود کاستی ها در جامعه امروزی ربطی به فقه ندارد و باید این مشکلات را در خودمان جستجو کنیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اگر اقتصاد مقاومتی در سال های گذشته با منویات مقام معظم رهبری دنبال می شد، امروز مشکل اقتصادی فعلی وجود نداشت، رعایت نکردن این اصول مشکل ساز بود. برای ما. “

وی گفت: برای استفاده از تجربیات و حرف های جدید دیگران محدودیتی نداریم، اما مواظب هستیم که خارجی ها را برای کشور کپی کنیم و نکته احتیاط این است که کارشناسان داخلی باید نسخه های خارجی و راهکارهای خروج از آن را با دقت بررسی کنند. “مشکلات

با تکیه بر قدرت درونی می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم
رئیس جمهور یادآور شد: اگر با بصیرت و توکل به خداوند متعال و اعتماد به نفس و اتکا به نیروی درونی حرکت کنیم، با وجود همه موانع و تحریم ها از پای نخواهیم نشست.

وی با تاکید بر لزوم جبران عقب ماندگی ها گفت: هیچکس حق ایجاد ناامیدی در جامعه را ندارد و باید امیدوارانه حرکت کرد.

آیت الله رئیسی گفت: به عنوان فردی که در نقاط مختلف کشور فعالیت کرده ام، می توانم بگویم که هر چه جلوتر می رویم، امید به گره گشایی بیشتر می شود و می توانیم با تعامل و همکاری همه مشکلات را حل کنیم.

مراکز تحقیقاتی می توانند اتاق فکر دولتی باشند
وی با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی می تواند اتاق فکر دولتی باشد، گفت: تحول در کشور باید یک علم پایه باشد، تحول که یک علم پایه است، خود را از دام سلیقه شخصی رها کند و بتواند مشکلات کشور را حل کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برنامه هفتم توسعه کشور بر اساس برنامه های توسعه قبلی در حال تدوین است و حوزه علمیه می تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند.

وی به مشکلات و آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در بحث آسیب های اجتماعی و سایر آسیب ها مانند مشکلات نظام بانکی و اقتصادی باید به دنبال علل و عوامل آن باشیم.

حوزه نرم افزار و سخت افزار می تواند نقش مهمی در اهداف نظام داشته باشد
آیت الله راسی با بیان اینکه حوزه می تواند هم در زمینه نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری برای اهداف نظام نقش مهمی ایفا کند، گفت: تربیت نیروهای آگاه و متمدن موثر بود.

عدالت اجرایی باید در تمام ابعاد زندگی مردم منعکس شود
وی توسعه متوازن و عدالت خواهی را شعار دولت سیزدهم دانست و گفت: مردم باید طعم شیرین عدالت را بچشند و عدالت قوه مجریه باید در همه ابعاد زندگی مردم متجلی شود.

رئیس جمهور با انتقاد از توسعه نامتوازن و ناعادلانه پایه مادی در کشور خاطرنشان کرد: باید توزیع عادلانه پایه مادی، بودجه و وام برای اعمال قدرت اجرایی و توسعه ملی و عدالت اجتماعی اعمال شود.

وی افزود: ارتباط دولت با حوزه علمیه بسیار ضروری است و دولت این ارتباط را برای حمایت فکری، عقیدتی و پژوهشی خود ضروری می داند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید