دخالت انسان در طبیعت خسارات سیل را دوچندان می کند


ساعت: 11:57
تاریخ ارسال: 1401/06/14
کد خبر: 1895257

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

چیراگ پور گفت: طبیعت به صورت خودکار خسارت های ناشی از سیل را جبران می کند، اما در مکان هایی که آثار دخالت انسان مشهود است، بازسازی صورت نگرفته و خسارات گسترده خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لطفعلی چراغپور کارشناس منابع طبیعی و حوزه های آبخیز چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی تصریح کرد: جریان رواناب و وقوع سیل باعث از بین رفتن خاک سطحی، جابجایی خاک و جابجایی بذر گیاهانی می شود که در طبیعت هستند و نیاز به رشد مجدد در آنجا دارند و در طبیعت احیا می شوند و آن بذرها از مزرعه خارج می شوند. .


وی تصریح کرد: از سوی دیگر تجمع رسوبات و خاک های سطحی و بذر در نقاط دیگر مانند پشت سدها و زمین های پست که کشاورزی در آن صورت می گیرد به معنای خسارت هم در مبدا، هم در مقصد و هم در مسیر است. این رسوبات منتقل می شوند.


چراغپور اضافه کرد: اینها آسیب هایی است که به طور طبیعی بر طبیعت وارد می شود، اما در مکان هایی که آبادی وجود دارد و در مکان هایی که زمین های کشاورزی، باغ ها، خانه ها و… وجود دارد نیز خسارت وارد می شود.


این کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اگر مردم با طبیعت تداخل نداشته باشند معمولا طبیعت بهبود می یابد و در این مواقع کمترین آسیب را به خود وارد می کند اما زمانی که فعالیت های انسانی روی آثار طبیعت دیده شود کار سختی است. برای جبران این خسارات.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید