درخواست شورای امنیت برای لغو تحریم ها علیه تهران و الحاق ایران به برجام


ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۹
کد خبر: 1918971

در نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعضا خواستار لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران و همچنین پایبندی ایران به توافق هسته ای موسوم به برجام شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به مناسبت قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به توافق هسته ای ایران و غرب جلسه ای برگزار کردند.

بر این اساس، اعضا در آن جلسه خواستار لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران و همچنین پایبندی ایران به توافق هسته ای موسوم به برجام شدند.

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل، گزارشی درباره برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد و در آن نشست اعلام کرد: تهران تاکنون 18 برابر بیشتر از آنچه در برجام وعده داده بود، اورانیوم ذخیره کرده است.

وی با درخواست از مقامات تهران برای پایبندی به برجام، از واشنگتن خواست تحریم های یکجانبه خود علیه ایران را لغو کند.

سیلویو گونسالتو، معاون نماینده اروپا در سازمان ملل متحد با اشاره به پیشرفت برنامه هسته ای ایران، گفت: شاهد بروز موانع و مشکلات در روند احیای مذاکرات هسته ای هستیم. با این حال، حقیقت این است که دیپلماسی جایگزینی ندارد.

نماینده اروپا همچنین از آنچه حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و استقرار پهپادها در این کشور خواند ابراز نگرانی کرد و خواستار رفع آن شد.

نماینده ایرلند در این نشست اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تضمینی برای صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران خواند.

گنگ شوانگ، نماینده چین، برجام را دستاورد مهم دیپلماسی چندجانبه توصیف کرد و خروج یکجانبه دولت سابق آمریکا از این توافق و اعمال تحریم‌های سنگین علیه تهران را عامل بحران هسته‌ای کنونی دانست. پکن از همه طرف‌ها می‌خواهد هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای احیای مذاکرات برجام و دستیابی به توافق انجام دهند.

در پایان، کشورهای عضو شورای امنیت از ایران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید