در طول دو دهه تسلط ناتو در افغانستان، مواد مخدر در سراسر جهان گسترش یافته است


ساعت: 18:22
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878794

آیت الله رئیسی گفت: در طول دو دهه حکومت آمریکا و ناتو در افغانستان مواد مخدر تولید و از سنتی به صنعتی تبدیل شده و در دنیا توزیع شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم بزرگداشت روز جهانی مواد مخدر به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و با حضور برخی از مسئولان امروز یکشنبه پنجم تیرماه به همت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور برگزار شد.

رئیسی در این مراسم با تجلیل از مقام شامخ شهدا و ایثارگران در این عرصه گفت: تقدیم 3800 شهید و 12 هزار جانباز نشان از حقیقتی است که در مبارزه با مواد مخدر در ایران اسلامی وجود دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر یک موضوع جدی و اولویت دار در کشور است، گفت: در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر باید مسیر طی شده در مبارزه با مواد مخدر آسیب شناسی شود.

رئیسی با اشاره به نتایج خوب جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر در سطح ملی و جهانی از همه دست اندرکاران ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، مرزبانی و بسیج قدردانی کرد. .

آیت الله رئیسی مبارزه با مواد مخدر را با وجود تشکل های مافیایی امری پیچیده و مهم خواند و با تاکید بر لزوم استفاده از خلاقیت و ابتکار در این مبارزه گفت: باید تلاش کنیم تا مبارزه با مواد مخدر و در نتیجه مسئولیت تشکل های کارگری را تغییر دهیم. با مواد مخدر دو برابر است، اما در این مبارزه نباید کمبود دستگاه وجود داشته باشد.

رئیس جمهور معضل مواد مخدر و روانگردان ها را یکی از جدی ترین بحران ها برای کشورها و جامعه بشری دانست و گفت: هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند وارد مبارزه با قاچاقچیان شود و همه کشورها و سازمان های بین المللی باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.

رئیسی گفت: سوال من از سازمان ملل این است که آیا سهم، کمیت و جایگاهی که برای این سازمان در امر مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده همان چیزی است که انجام می شود؟ به عبارت دیگر آیا دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل برای این منظور کافی است؟

رئیسی ادامه داد: معتقدم کشورها و سازمان های بین المللی در حد ادعاها و مسئولیت های خود نقش خود را ایفا نمی کنند. آیا ارزیابی جمهوری اسلامی ایران به تنهایی برای حضور موثر در مبارزه با مواد مخدر کافی است؟ قطعا نقش سازمان ملل بالاتر از اینهاست.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز پس از گذشت 113 سال از امضای کنوانسیون مبارزه با مواد مخدر شانگهای توسط کشورهای مختلف، شاهد این هستیم که این محصول در اینترنت نسبت به بسیاری از کالاهای دیگر به راحتی قابل دسترسی است و مواد مخدر سنتی با سازماندهی شده دیگر صنعتی و سازماندهی شده است. جنایات. «این در مورد پولشویی است.

رئیسی گفت: به نظر می رسد در شکل گیری عزم بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر ضعف جدی وجود دارد و تا زمانی که این ضعف برطرف نشود، وضعیت بهتر نخواهد شد.

رئیس جمهور با تشریح اقدامات آمریکا و ناتو در افغانستان که منجر به توسعه کشت مواد مخدر شد، گفت: در طول دو دهه حکومت آمریکا و ناتو در افغانستان، مواد مخدر تولید و از سنتی به صنعتی تبدیل و در اطراف توزیع می شد. جهان “

رئیسی افزود: چرا جامعه جهانی به تعهدات قانونی، اخلاقی و حقوق بشری خود مبنی بر پاسخگویی آمریکا و ناتو در این زمینه عمل نمی کند؟

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه جامعه جهانی در قبال تعهدات خود در مبارزه با مواد مخدر تنها به تشکر و ارسال لوح سپاس از ایران اکتفا کرده است، افزود: در اعلام روز جهانی مواد مخدر باید نقش مردم رعایت شود. دولت ها و سازمان های بین المللی در ادعای حقوق بشر در این زمینه که به اعتقاد من در این زمینه ضعف جدی دارد.

رئیسی در تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز صداقت و جدیت جمهوری اسلامی در این عرصه بر همگان آشکار است و نیازی به بحث نیست چرا که به صورت جدی با مواد مخدر مبارزه کرده ایم. به مدت 43 سال و فرصت هایی از جمله تصویب قوانین لازم، تشدید مبارزه و اقدام قانونی.

رئیس جمهور گفت: اگر جامعه جهانی در آن سال ها به تعهدات خود عمل می کرد، همانطور که جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر انجام داده است، امروز وضعیت جهان متفاوت بود.

رئیسی گفت: تمامی اقدامات ارزشمند و موثر جمهوری اسلامی در مبارزه با مواد مخدر تحت تحریم های سرکوبگرانه آمریکا انجام شده است.

رئیسی خطاب به نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل گفت: ما از سازمان ملل شکایت داریم که چرا اقدامی نمی کند حداقل برای رفع تحریم های سرکوبگرانه فعالان مواد مخدر اقدامی انجام نمی دهد؟ “

رئیس جمهور افزود: امروز سازمان ملل باید به این سوال پاسخ دهد که چرا جمهوری اسلامی با وجود مقاومت پرهزینه در مبارزه با مواد مخدر همچنان باید تحت تحریم های سرکوبگرانه قرار گیرد؟

رئیسی در ادامه به نحوه برخورد با شبکه های قاچاق مواد مخدر در ایران اشاره کرد و گفت: در حالی که سازمان های اطلاعاتی ما به طور مستمر در این زمینه فعالیت می کنند، سازمان های اطلاعاتی منطقه و جهان باید گزارش دهند که چه میزان اطلاعات در این زمینه با کشورمان رد و بدل شده است. و چه تعداد از شبکه های قاچاق مواد مخدر شناسایی و درمان شده است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل موفقیت در مبارزه با مواد مخدر، تبادل اطلاعات بین سرویس های اطلاعاتی منطقه ای و جهانی است و آنها باید به جلسات کارشناسی گزارش دهند و دبیرکل سازمان ملل باید نقش این سازمان ها را در مبارزه با مواد مخدر در نظر بگیرد. “او گفت. هزینه آن چقدر است؟

آیت الله رئیسی در پایان بر تقویت اقدامات اطلاعاتی برای شناسایی شبکه های قاچاق مواد مخدر و همچنین اقدامات پیشگیرانه برای نهادهای فرهنگی و آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: اقدامات انجام شده در حوزه قاچاق مواد مخدر کافی نیست و باید در این زمینه انجام شود. روشی که ما انجامش نمی دهیم و در هیچ نقطه ای از کشور نباید شاهد مزاحمت معتادان در زندگی مردم باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید