دستگاه های مانیتورینگ خلاء در کنترل بازار

ساعت: 13:13
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1781943

در افزایش روزانه قیمت ها در کشور خلاء دستگاه های نظارتی کاملا احساس می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز ، دولت دوازدهم آخرین روزهای خود را با حذف گرانی از مردم سپری کرده است. این افزایش بی رویه قیمت ها که با کمبودهای تصادفی همراه بود، صحنه های تلخی را در حافظه تاریخی مردم به ثبت رسانده است. با تغییر دولت و تلاش برای تثبیت قیمت ها و نوسانات بازار همچنان شاهد افزایش غیرعادی قیمت برخی اقلام و کالاها هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی راهبردی آماری وزارت کار، قیمت برخی از اقلام خوراکی در شهریور ماه 1400 نسبت به ماه قبل به حدی بوده که بیشترین افزایش قیمت کالاهای منتخب مربوط به پرتقال (40.5 درصد) ماست پاستوریزه بوده است. (18.3%)) و پنیر پاستوریزه (15.4%). البته ترمز این افزایش قیمت در مهرماه برداشته نشد و در حالی که آبان ماه عجله داشت، وقتی دوباره شاهد افزایش قیمت لبنیات بودیم، این افزایش قیمت به نوعی نشان دهنده نوعی تورم جهشی است که به قیمت پایین ترها آسیب می رساند. اکثر دهک ها ثبات آن باید هر چه زودتر توسط کارمندان ملکی با مشارکت تمام ادارات و وزارتخانه ها محقق شود.

اما یکی از شدیدترین اقلام مصرفی که چند ماه است قیمت مناسبی نداشته است مرغ است. کمبود مواد اولیه دام یکی از بزرگ ترین دلایل گرانی این محصول است که البته برخی از فعالان این حوزه; حذف گوشت قرمز از سبد خانوارها منجر به مازاد تقاضا بر عرضه می شود، اما دلیل آن قابل حل است و وزارتخانه های صمت، اقتصاد و کشاورزی می توانند با هم افزایی عرضه و تقاضا را متعادل کنند.

علاوه بر این افزایش ها، موضوع افزایش غیرقانونی قیمت لوازم خانگی از سوی برخی تولیدکنندگان باعث ورود دولت به این حوزه شده و به گفته رسانه ها، نهادهای نظارتی این واحدها مجبور به تعدیل قیمت شده اند؛ اما این افزایش قیمت ها به دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی برخی شرکت های تولیدکننده به دلیل افزایش قیمت کالاها انجام شده است. اگرچه برخی معتقدند قیمت کالاهای قاچاق به شدت افزایش یافته است، اما سوال اینجاست که آیا افزایش 40 برابری قیمت در چهار سال منطقی است و آیا اخطار یا جریمه بازدارنده خوبی برای مقابله با افزایش قیمت است؟

در هر صورت دود ناشی از تورم اخیر بیش از همه در چشم مردم نمایان است و رصد بازار با ابزارهای کارآمد می تواند تا حدودی از بار تورم بکاهد. امروز حاکمان دولت سیزدهم آزمون سختی برای پیشرفت مردم در کنترل قیمت ها و مقاومت در برابر تورم هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید