دست خالی دولت برای تشویق تولد

دست خالی دولت برای تشویق تولد

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت پس از قرائت گزارش مشترک کمیته‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی درباره عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان، در نشست علنی روز گذشته (سه‌شنبه، 31 آذرماه) گفت. ) شورای اسلامی شهر: «یکی از مشکلات کشور که در دهه آینده به یکی از معضلات و مسائل اصلی تبدیل خواهد شد، سالخوردگی جمعیت است. ما فقط یک پنجره هفت ساله داریم و اگر جمعیت در این مدت افزایش نیابد با بحران مواجه خواهیم شد. خوشبختانه طرحی در مجلس یازدهم تصویب شد که بر اساس آن قانون مترقی حمایت از خانواده و جوانان ایجاد و ابلاغ شد. ابلاغ این قانون مصادف با آغاز به کار دولت سیزدهم بود.

این ماجرا به سال 1400 برمی گردد، سال گذشته کشور ما از نظر میزان کاهش جمعیت در رتبه اول جهان قرار داشت. در واقع کاهش نرخ رشد جمعیت در حال حاضر به 6 دهم درصد رسیده است که در تاریخ ایران بی سابقه بوده و کاهش نرخ زاد و ولد به 1.6 دهم فرزند به ازای هر زن رسیده است. در دهه گذشته 10 درصد از جمعیت جوان ایران کوچک شده و تعداد افراد در آستانه سالمندی افزایش یافته است. به همین دلیل به جرات می توان گفت در 15 سال آینده با مشکل نیروی کار مواجه خواهیم شد.
این موضوع مستلزم پیگیری و برنامه ریزی علمی و مناسب است که از سوی دولت چندان موفق نیست چرا که پس از گذشت یک سال همچنان بحث کاهش جمعیت مطرح است.

وضعیت جمعیت ایران و نتایج منفی کاهش جمعیت

جمعیت ایران در اولین سرشماری (1335) حدود 19 میلیون نفر و در سرشماری سال 1395 (آخرین سرشماری) حدود 80 میلیون نفر محاسبه شده است. بنابراین از اولین تا آخرین سرشماری حدود 61 میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شد. یعنی در 60 سال گذشته جمعیت ایران 4.2 برابر شده است. بخش قابل توجهی از رشد جمعیت در این دوره به دلیل رشد طبیعی جمعیت بوده است. در نیم قرن گذشته، رشد جمعیت کشور با فراز و نشیب هایی روبرو بوده است. رشد جمعیت ایران از اولین سرشماری در سال 1335 تا اوایل انقلاب اسلامی روندی کاهشی داشته و پس از انقلاب اسلامی افزایش یافته است، به طوری که در دهه 1365-1355 به رشد حدود 4 درصدی رسیده است. بی سابقه در تاریخ در کنار. البته در دهه 1365-1355 مهاجران زیادی وارد کشور شده اند که اگر تاثیر مهاجران عراقی و به ویژه ورود مهاجران افغان به کشور را از رشد سالانه 4 درصد کم کنیم، رشد طبیعی جمعیت سالانه به رقمی می رسد. حدود 3.2 درصد است که نشان دهنده رشد بالای جمعیت است. پس از مشاهده رشد بالای جمعیت در دهه های 1365-1355، دولت به بار افزایش جمعیت پی برد و نگرانی خود را برای رفع نیازهای مختلف مردم ابراز کرد و به فکر احیای سیاست قدیمی کنترل جمعیت افتاد. در خرداد 1367 دولت وقت سیاست کنترل موالید را ابلاغ کرد و متعاقباً برنامه های تنظیم خانواده را اجرا کرد.

در دهه‌های بعدی، سیاست‌های تنظیم خانواده به موفقیت قابل توجهی دست یافتند. میزان کاهش زاد و ولد در نیمه دوم دهه 1360 و اوایل دهه 1370 به قدری قابل توجه بود که از اصطلاح «انقلاب باروری» استفاده شد. بدین ترتیب کاهش تعداد موالید به همراه کاهش تعداد مرگ و میر و افزایش امید به زندگی، میانگین رشد سالانه جمعیت کشور را از 3.9 درصد در دهه 1365-1355 به 1.24 درصد در دوره 1395-1395 رساند. 1390. کاهش جمعیت طبیعتا نتایج بسیار منفی خواهد داشت. نتایج منفی کاهش جمعیت بسیار واضح است، کاهش نیروی کار، کاهش نیروی جوان، افزایش سالمندان، کاهش فعالیت های اقتصادی در جامعه و …. همه نتایج کاهش جمعیت است.

سکه 19 میلیون تومانی و دغدغه والدین برای بچه دار شدن

والدین با سکه 19 میلیون تومانی و دلاری نزدیک به 40 هزار تومان طبیعتا نگران تامین آینده فرزندان خود هستند. از نظر باروری و پایه اقتصادی باید گفت که در بسیاری از کشورها نرخ باروری در میان زنان طبقه پایین بیشتر از زنان طبقه بالاست. در واقع وجود همبستگی منفی بین نرخ زاد و ولد از یک سو با طبقه یا موقعیت اجتماعی از سوی دیگر نشان دهنده قوت قانون اجتماعی جمعیتی است. تفاوت زاد و ولد در مناطق شهری و روستایی ایران گواه این گفته است. در سال 1394 نرخ باروری کل در شهرها 1.95 و در روستاها 1.95 فرزند بوده است. نرخ زاد و ولد در مناطق شهری کشور بالاتر از مقطع دیپلم و در مناطق روستایی تقریباً در مقطع متوسطه است.

پس از تصویب قانون جمعیت جوانان توسط شورای نگهبان و وزارت راه و شهرسازی در ماده چهارم، مسکن خانواده ها را تامین کرد. بر این اساس دولت موظف است یک قطعه زمین برای یک واحد مسکونی حداکثر به مساحت 200 مترمربع طبق ضوابط و سهمیه طرح ها و ضوابط شهرسازی و روستایی به صورت مشترک و یکسان در اختیار اولیا قرار دهد. البته این سوال بیشتر برای ساکنین روستاها و شهرهای زیر 500 هزار نفر جمعیت و بعد از تولد فرزند سوم است. در محل، فقط یک بار هزینه آماده سازی. همچنین اعطای این تسهیلات به صورت فروش اقساطی دو ساله و اقساطی هشت ساله است که پس از پرداخت آخرین قسط حداکثر یک ماهه به مالکان تحویل داده می شود.

تصمیم دولت؛ وعده هایی که هرگز محقق نشد

بحث تامین مسکن راهی برای تشویق والدین به افزایش نرخ زاد و ولد توسط دولت است، اما آیا ضمانت اجرایی وجود دارد؟ این سوال به این دلیل مطرح می‌شود که دولت سال‌ها وعده‌هایی را داده و به هیچ‌یک از آنها عمل نکرده است، بنابراین قطعاً این داستان نمی‌تواند مردم را به باروری تشویق کند.

قانون حمایت از خانواده و جوانان بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گرفت و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت 7 سال، در 19 آبان 1400 به تصویب شورای نگهبان رسید.

بر اساس ماده اول این قانون، ستاد ملی جمعیت که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود، در مجموع 24 عضو دارد. علاوه بر رئیس جمهور، رئیس دفتر، وزرای بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات، اقتصاد و دارایی، فرهنگ و اسلامی راهنمایی، آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی از اعضا هستند.

رؤسای سازمان های صدا و سیما، سازمان برنامه و بودجه کشور، تبلیغات اسلامی و پزشکی قانونی کشور و همچنین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یا نهاد مرتبط، مدیر حوزه های علمیه، دادستان کل کشور، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی بانوان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو نفر از نمایندگان شورای اسلامی به عنوان ناظر، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سازمان بسیج مصطفین همچنین در ستاد ملی مسجد نیز حضور خواهند داشت.

جوانان چند میلیونی هستند؟

در حالی که صحبت از کاهش جمعیت است، شاید جالب باشد بدانید که بر اساس آمار ارائه شده توسط دکتر شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس و مدرس بازنشسته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران؛ در دهه 1980 12 میلیون نفر و در دهه 1970 و 1990 به ترتیب 12 و 14 میلیون نفر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید