دعوت از دانشجویان در ارائه ایده و تفکرات ناب به مدیریت شهری/نقش کلیدی نخبگان در حل‌وفصل مسائل شهری


به گزارش خبرگزاری موج فارس، این نشست با هدف پاسخگویی به مطالبات دانشجویان و آگاهی از مشکلات، دریافت نظرات و پیشنهادات آنان و به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در حل‌ و فصل مسائل شهری به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد که در این جلسه، سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، محمدحسن اسدی شهردار شیراز و علیرضا اسکندری رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و اقتصاد حضور داشتند.

 

دعوت از دانشجویان  در ارائه ایده و تفکرات ناب به مدیریت شهری 

شهردار کلان‌شهر شیراز نیز در آیین گرامیداشت روز جهانی شهرسازی اظهار کرد: شهرداری وظایف بسیار زیاد و متعددی دارد و هیچ دستگاه اجرایی به اندازه شهرداری وظیفه بر عهده گذاشته نشده است. 

محمدحسن اسدی افزود: شهرداری در حال حاضر ۳۵۵ وظیفه احصا شده برعهده دارد و در کشور ما این نهاد بیشتر مدیریت بحران می‌کند؛ چرا که یک بخش از شهرداری حوزه درآمدی و بخش دیگر هزینه‌ کرد است که بسیار دشوارتر از حوزه درآمدی است.

او تصریح کرد: موضوعات و مسائل شهرسازی، بحث‌های حاشیه‌نشینی، مهاجرت، ترافیک، آلایندگی، هوای پاک و سیستم حمل‌ونقل عمومی در مدل‌های مختلف هست که به موضوعات شهرسازی برمی‌گردند که از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری هستند.

این مقام ارشد مدیریت شهری اضافه کرد: کلان‌شهر شیراز در مقایسه با سایر کلانشهرها در موضوعات ضابطه و شهرسازی شهری بسیار سختگیرانه عمل می‌کند. 

اسدی گفت: امروزه اولین قدم برای صدور مجوز کنترل ضابطه و طرح تفضیلی است تا از لحاظ شهرسازی منعی وجود نداشته و منطبق با طرح تفصیلی باشد‌.

شهردار کلان‌شهر شیراز گفت: اگر به موضوعات شهرسازی به خصوص در شهرهای بزرگ و کلانشهرها توجه بشود می‌توانیم یک شهر بسیار خوب و زیست پذیر، همراه با آرامش و یک شهر آرمانی داشته باشیم.

شهردار شیراز در این نشست با دعوت از دانشجویان در ارائه ایده و تفکرات ناب، در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز، کمیسیون‌ها وشهرداری این کلان‌شهر استقبال کرد. 

اسدی گفت: کلان‌شهر شیراز ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و یکی از این ظرفیت‌ها کوه و ارتفاعات این کلان‌شهر است.

او با اشاره به فرصت بی نظیر این ظرفیت، افزود: در کلان‌شهر شیراز حوزه مدیریتی ارتفاعات داریم.

رودخانه خرم‌رود دیگر ظرفیت بی‌نظیر شیراز است که شهردار این کلان‌شهر به آن اشاره کرد و افزود: این موهبت بسیار بزرگی برای شهر شیراز است که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به شیراز تلاش شد تا مدیریت رودخانه خرم‌رود را به طول ۴۵ کیلومتر به شهرداری واگذار شود.

اسدی در این خصوص نوید داد: طرح‌های بسیار خوبی در این حوزه در دست مطالعه و اجرای آنها در دستور کار خواهد بود. 

او بیان کرد: امروز نیاز شهروندان به ایجاد فضاهای شهری است که در این خصوص طرح احیای پروژه زندیه و احیای میدان توپخانه است. 

شهردار شیراز اضافه کرد: شهر شیراز قطب گردشگری، پزشکی و صنایع الکترونیک است و ما نیز به عنوان مجموعه مدیریت شهری، زیرساخت پنج پروژه گردشگری را تعریف کردیم که آکواریوم بزرگ شیراز، پارک آبی، باغ پرندگان، تله کابین در بوستان کوهستانی دراک و پروژه شهر بازی بزرگ شیراز از جمله این پروژه‌ها است. 

اسدی گفت: از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰ مرحله مختلف عمرانی و جهش عمرانی اجرا شده است که پروژه‌هایی متعددی افتتاح، کلنگ‌زنی و به بهره‌برداری رسیده است. 

افتتاح و کلنگ‌زنی ۶۲ پروژه در سفر ریاست جمهوری و اعضای هیئت دولت، اجرای فعالیت عمرانی ۳ خط مترو و افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی در قالب یک بسته ۲۰ هزار میلیارد تومانی و ۳۰ هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی پروژه طی ۱۰۰ روز آینده همزمان با دهه فجر از دیگر موضوعات مورد اشاره شهردار کلان‌شهر شیراز بود.

 

نقش کلیدی نخبگان در حل‌ و فصل مسائل شهری 

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست با اشاره به نقش نخبگان در اداره بهتر شهر گفت:‌‌ اگر شورای اسلامی شهر و شهرداری بخواهد خوب عمل کند، مهمترین مساله، برقراری ارتباط با همه مردم، مخصوصاً بدنه نخبگان است.

سید ابراهیم حسینی افزود: عمده بدنه نخبگان در جامعه، در دانشگاه و حوزه است که حوزه در زمینه علوم انسانی فعالیت دارد و در حوزه فنی و هنر، معماری و شهرسازی، بدنه نخبگانی، دانشگاه فعالیت می‌کند که مدیریت شهری تلاش دارد استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مسائل شهر را به عنوان سرفصلی نوین در اداره شهر مدنظر قرار دهد.

او یک بخش از ظرفیت نخبگان  را استفاده از ایده‌های نخبگانی دانست و گفت: بیان ایراد و اشکالات؛ طرح ایده‌ها و پیشنهادات بدیع و خلاقانه و راهکار حل مشکلات و مسائل موجود در شیراز از جمله ارتباط ما با نخبگان است که در این جهت از ایده‌ها و پیشنهادات تخصصی در راستای حل مشکلات و چالش‌های مدیریت شهری استقبال خواهیم کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح بر استفاده از توان علمی و فنی نخبگان و دانشگاهیان‌، گفت: اگر ارتباط با دانشگاهیان و نخبگان برقرار باشد، با توجه به امکان وجود زمینه پژوهشی در شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری، می‌توان از توان علمی و فنی آنها در این زمینه نیز بهره برد.

این مقام ارشد شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، الزاماً نیاز به اندیشه‌ای است که در مراکز علمی وجود دارد و یک بخش مهم آن، آینده پژوهی است. 

حسینی بیان کرد: این بدان‌معناست که شهر شیراز در ۲۰ یا ۳۰ سال آینده باید چگونه باشد و در این زمینه هم این نخبگان و دانشگاهیان هستند که باید دانسته‌ها و اطلاعات خاص را به مدیریت شهری منتقل کنند؛ چرا که ما بدون ارتباط با دانشگاه و نخبگان، امکان اینکه از درست و صحیح بودن کارمان مطمئن باشیم، وجود ندارد و قطعا استفاده از ظرفیت نخبگان شهری، دارای ضریب موفقیت بالا در اجرا و تحقق هدف خواهد داشت.

 مهمترین بخش مساله؛ ایده و طراحی و اولویت بخشی به کارها و برنامه‌هاست که  ما در این زمینه، نیازمند خلاقیت و مشارکت نخبگان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید