ردپای «نفوذ» در حوزه های علمیه

ردپای «نفوذ» در حوزه های علمیه

روز جدید : از هر ترفندی برای حمله به اصلاح طلبان و اعتدال گرایان استفاده می کنند و حالا که دلیل سیاسی برای ادامه این رویکرد ندارند، به موضوع دیگری می پردازند و آن ایجاد شکاف بین حوزه و اندیشمندان اصلاح طلب است. همه می دانند که بسیاری از اصلاح طلبان حوزه تحصیل کرده و به مدارج عالی رسیده اند، مانند آیت الله موسوی بجنوردی که از حوزه و مذاهب ایشان در ایران فارغ التحصیل شد و نجف اشرف. به مدت 30 سال در محضر اساتید طراز اول حقوق، اصول و فلسفه از جمله امام خمینی (ره)، جد بزرگوارشان آیت الله … میرزا بزرگ سید حسن بوینر هویی و آیت الله … . موسوی بوینورد که به تدریس دروس جدید و دروس حوزوی می پردازد، در سن 18 سالگی (سطح 3) فارغ التحصیل شد. کفایاتین، شرح سبزواری و اشعار اسفار را نزد آیت الله … شیخ صدر بادکوبه خواند و در سال 1340 نزد پدر بزرگوارش و حضرت آیت الله … سید بزرگوار محسن حکیم به تحصیل پرداخت. پس از تبعید امام خمینی (ره) به نجف اشرف در بهار 1344، یکی از شاگردان تمام وقت دوران تحصیل ایشان در تمام 14 سال اقامت ایشان سید محمد موسوی بوینورد بود. همزمان با درس خارج امام، موسوی بوینورد نیز به مدت 12 سال در درس آیت الله العظمی خویی شرکت کرد. در این مدت رسائل، مکاسب و کفایه را به زبان عربی در مسجد نجف اشرف (هند) بزرگ برای شیعیان کشورهای عرب زبان مانند عراق، لبنان، سوریه و مصر تدریس می کرد. وی در سال 1340 در حوزه های علمیه تهران، قم و نجف فارغ التحصیل شد و به تحصیل علوم دینی پرداخت. از اساتید معروف محتشمی پور در حوزه می توان به امام خمینی، محمد صادقی تهرانی، سید حسن بوینوردی، ابوالقاسم هویی و میرزاباگر زنجانی اشاره کرد. اصلاح طلبان دیگری نیز در حوزه علمیه کوم تحصیل کردند.

شایعه ای در مورد حوزه علمیه اصلاحات

به دلیل حضور چنین چهره های اصلاح طلبی آسیب های زیادی به اصلاح طلبان وارد می کنند، مانند شایعه ای که چند روز پیش در فضای مجازی منتشر شد: افرادی مانند حسن روحانی، ناطق نوری و سیدمحمد خاتمی باید درس خارج فقه در این زمینه بدهند. . شنیده ها حاکی از آن است که اکثریت مراجع مخالف این اقدام هستند و آن را غلبه تحزب در جامعه دانشجویی می دانند. این یک حرکت اصلاحی برای احیا و بازگشت به عرصه سیاسی است».

متهم به اصلاحات برای پوشش نفوذ؟

برادر علی لاریجانی، یعنی. آیت الله صادق لاریجانی نیز از بزرگان کوم است و خانواده لاریجانی در مجموع با بزرگان کوم ارتباط نزدیک دارند. در سال 94 یکی از مهم ترین بحث های دیدار لاریجانی با طلاب حوزه علمیه کوم، سوالی درباره حضور وی در لیست امید اصلاح طلبان بود. پاسخ لاریجانی کجا بود: «در این زمینه دقیقاً نمی دانم، یعنی اگر گروهی بخواهند نام ما را در لیست خود بگذارند، چه کار کنیم، نشان می دهد که در کوم و همه کاندیداهایشان هیچ نامزدی ندارند. آنها افراد را از میان نامزدهای موجود حذف و ترجیح دادند. سوال من این است که اگر یک جنبه ملی دارد باید در این مورد بحث شود، اگر اصلاح طلبان ضدانقلاب هستند پس چرا می گذاریم کار کنند. اکنون چهره های ملی در کشور وجود دارد که همه گروه ها به آنها توجه دارند، از جمله اینکه چرا آقای موحدی کرمانی، رهبر اصولگرایان، آقایان عیامی کاشانی و آقای امینی در لیست اصلاح طلبان خبره و همچنین بسیاری از نمایندگان مجلس حضور دارند. رهبری استان نیز در لیست خبرگان قرار دارد. «اصلاح طلبان هستند. آیا این افراد و بزرگان اشتباه می کنند؟»

حفاظت میدانی

اما آنچه اکنون نگران کننده است، نفوذ در حوزه است. روز گذشته ایسنا نوشت: 25 اسفند 99، حجت الاسلام والمسلمین کاظم سپاسی آشتیانی، رئیس مرکز حراست حوزه های علمیه کشور با مدیر یکی از حوزه های علمیه استان تهران دیدار کرد و تصمیم گرفت به دغدغه ها و دغدغه های ایشان پاسخ دهد. . . وی با هشدار به همه دانش آموزان عزیز گفت: در مقابل انحرافات و تخلفات آشکار ایستادگی خواهیم کرد. وی همچنین به «استفاده افراطی دانش‌آموزان از فضای مجازی» برای مشاوره اشاره کرد و آن را راهی برای «دور شدن از فضای درس و بحث» دانست و بر جلوگیری از تغییر در الگوها و سبک زندگی دانش‌آموزان تاکید کرد. از همه مهمتر، خبر تشکیل حوزه و شورای حمایت از روحانیت و ساماندهی ساختار مرکز حفاظت حوزه، اولین اقدام رسمی حوزه برای «نفوذ» برابر بود. اکنون پس از گذشت بیش از 14 ماه از آن روز، قدردانی آشتیانی در گفت و گو با «حوزه نیوز» محور اصلی سخنان خود را «بحث نفوذ» قرار داد و تاکید کرد: این یک بحث جدی است که در نهایت می تواند یک فرد تأثیرگذار را به این موضوع بفرستد. منطقه و او تمام اطلاعات روی زمین را می گیرد و به دشمن یاد می دهد که چگونه به راحتی به میدان ضربه بزند. ما باید تا جایی که بتوانیم از آن ها پیشگیری کنیم، تا زمانی که واقعاً بیمار می شویم تا بتوانیم درمان مناسب داشته باشیم.» در پاسخ به این سؤال که «دشمن در حوزه نفوذ می‌کند یا در همان مسؤولان حوزه نفوذ می‌کند و کار خود را انجام می‌دهد؟» اگر متوجه نباشند بیشتر است. البته نباید از دشمن غافل شد. دشمن در حال اعزام است و به هر حال نفوذ کرده است و ما قطعاتی را لو داده ایم، اما ممکن است دشمن در این زمینه خیلی موفق نبوده باشد، اما برای اینکه واقعاً مؤثر و مصمم باشیم، یعنی آن طور که دشمن می خواهد تصمیم بگیریم، باید بگوییم. این موضوع بسیار جدی‌تر است و به همین دلیل است که در این زمینه هشدار داده شود و به موسسات حوزوی، مراکز و حوزه‌های علمیه تذکر داده شود تا بتوانیم واقعاً با اطلاعات و آمار به آنها ثابت کنیم که دشمن به دنبال چنین چیزی است. مرکز حراست حوزه‌های علمیه کشور، شورای تامین متشکل از شخصیت‌های عالی رتبه کشوری با مسئولیت آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و قائم مقام رئیس دادگاه معنوی ویژه سپاه، قوه قضائیه است. در این شورای تامین نماینده جامعه المصطفی، نماینده حوزه پرستاری، نماینده سازمان تبلیغات، نماینده مرکز خدمات، نماینده سازمان تبلیغات و نمایندگان چند نهاد دیگر حضور دارند. بخش ها، از جمله “مدیریت انتخاب و پرس و جو” و معاملات با جدید دانش آموزان و کارکنان و یا معلمانی که می خواهند در این زمینه استخدام شوند.

دیدگاهتان را بنویسید